InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Geocaching en Geocaching.nl

Geocaching en Geocaching.nl

Geocaching is met name in Amerika sinds 2002 een zeer populaire hobby. Ook in Nederland wordt Geocaching steeds populairder. In januari 2013 waren er 22.000 Nederlandse Geocaches, en 35.000 actieve geocachers in Nederland.

Wat is Geocaching

Bij Geocachen is het de bedoeling dat men door gebruik van een GPS-ontvanger een "schat" probeert te vinden. Deze schat wordt de cache genoemd. Men start op een bepaalde positie die wordt gevonden door het GPS-apparaat. Vervolgens zoekt men op deze plek naar de cache. De cache is vaak een filmrolletje of kleine waterdichte pot/doos, met daarin in ieder geval een logboek waar men de Geocache-naam en datum opzet. Daarnaast bevatten sommige caches nog kleine hebbedingetjes (goodies) die geruild kunnen worden. Bij het Geocachen draait het dus niet om de schat zelf, maar om het vinden van de schat. Het spel doet denken aan een moderne versie van het ouderwetse kinderspel "Vossenjacht", waarbij men op zoek gaat naar "vossen" (meestal verklede mensen). In veel gevallen is de geocache ook niet op het beginpunt te vinden, maar moet men door middel van een speurtocht (meestal het beantwoorden van verschillende vragen) bij het eindpunt zien te komen waar de schat ligt.

Travelbugs en Geocoins

In sommige caches is een Travelbug of Geocoin verstopt. Deze bugs hebben een identificatienummer (TravelBug ID) en kunnen op deze manier worden geregistreerd. De vinder kan via de geocaching website deze bug registreren zodat iedereen op de hoogte is van de vondst. Het doel van de meeste bugs is om zoveel kilometers te maken en dus zo snel mogelijk weer door te reizen naar een volgende geocache. Vind je dus een bug en neem je hem mee, dan moet je hem zo snel mogelijk weer in een andere cache verstoppen. Een bekend fenomeen is de TB-race, waarbij meerdere TravelBugs in een jaar proberen om zo ver mogelijk te reizen.

Er is ook een variant op de Travelbug: de geocoin. Deze munt of penning is ook voorzien van een identificatienummer. Geocoins zijn vaak erg mooi en worden gemaakt in talloze thema's.

Soorten caches

Traditionele cache

Dit is de makkelijkst te vinden cache. Men krijgt namelijk slechts een coördinaat. Na het invoeren van dit coörrdinaat rijdt men met behulp van het GPS-apparaat naar de aangegeven plek en zoeken maar.

Multicache

De multicache bestaat uit meerdere punten. De startlocatie wordt wel gegeven, maar vanaf daar moet men door middel van het oplossen van vragen de volgende punten (WayPoints) zien te vinden. Vaak worden bij de opdrachten elementen uit de omgeving gebruikt. Voorbeelden van vragen kunnen zijn:
  • Wat is het huisnummer van de kerk?
  • Wat is het maximale tonnage wat is toegestaan op de brug?
  • Uit hoeveel tegels bestaat de letter H op het buurthuis?
  • etc etc etc

Door de vragen goed te beantwoorden kan men een volgend coörrdinaat vinden en uiteindelijk bij het eindpunt terechtkomen waar de geocache verstopt is.

Mystery cache

Bij de Mystery cache wordt de locatie van de cache niet aangegeven. Men kan de eindlocatie uiteindelijk bepalen door het oplossen van puzzels en vragen. In tegenstelling tot multi-caches kan een mystery cache thuis worden opgelost, meestal met behulp van internet.

Event cache

Er worden vrijwel dagelijks overal ter wereld Geocache-evenementen georganiseerd. Uiteraard worden vaak voor dit doel nieuwe caches gemaakt, die na afloop van het evenement blijven liggen voor volgende cachers. Deze evenementen zijn een unieke gelegenheid om medecachers te leren kennen. Veel evenementen komen jaarlijks terug.

Earth Cache

De Earch Cache is geen echte cache maar een virtuele. Deze cache is educatief bedoeld. Het is de bedoeling dat men door het vervullen van verschillende opdrachten kan aantonen dat men op de locatie is geweest. Het bewijs bestaat uit een foto van de locatie en het antwoord op een vraag die men alleen op die locatie kan beantwoorden.

Daarnaast zijn er nog Virtuele caches en Webcamcaches. Van deze twee types worden geen nieuwe caches meer geplaatst omdat er geen fysieke geocache gevonden kan worden, maar ze bestaan nog wel. De Virtuele Cache is gelijk aan een Earth Cache, maar heeft geen specifiek educatief doel. Bij de Webcamcache heeft men de cache gevonden als men de webcam heeft gevonden en een foto van zichzelf, gemaakt door de webcam, bij het log plaatst (hier heb je dus meestal de hulp van een andere persoon bij nodig, die op dat moment achter een computer zit).

Hoe word ik een Geocacher?

Om te beginnen is het belangrijk om je aan te melden op de internationale Geocaching website: Geocaching.com. Indien je je niet aanmeld voor deze website, heb je geen toegang tot de coordinaten en kun je dus niet beginnen met Geocachen. Aan de aanmelding zijn geen kosten verbonden. Op de website kun je via een wereldkaart alle caches ter wereld bekijken. Je kunt inzoomen op de kaart en op deze manier geocaches bij jou in de buurt vinden. Ook kun je zoeken op locatie nadat je eenmaal bent ingelogd.

De lol van Geocaching is dat je bij elke cache een 'log' achterlaat. Door middel van de log geef je aan of je de cache wel of niet hebt kunnen vinden, en kun je je ervaringen delen met de andere deelnemers.

Benodigdheden

Cruciaal is het bezit van een GPS-apparaat. Vrijwel iedereen is tegenwoordig in bezit van een TomTom of smartphone en op zich kun je hier goed mee geocachen. Met name bij de Traditionele caches is het heel goed mogelijk om met behulp van een TomTom of smartphone te gaan cachen. Uit eigen ervaring kan ik echter vertellen dat de TomTom soms niet handig is en toch echt tekort schiet. Soms bleek de TomTom toch niet helemaal nauwkeurig en bij sommige multicaches krijg je als aanwijzing dat je bijvoorbeeld 359 stappen in de richting van 223 graden moet gaan. Aangezien er op een TomTom geen mogelijkheid is om het aantal graden aan te geven, schiet de TomTom dan toch te kort.

Het is toch aan te raden om, als je je echt met deze hobby wilt gaan bezighouden, over te gaan tot aanschaf van een GPS-apparaat. De meestgebruikte merken zijn Garmin en Magellan. Een nieuw GPS-apparaat is erg prijzig, reken op 300 euro. Tweedehands kun je ze echter al vanaf zo'n 70 euro vinden. Een alternatief is een smartphone, er bestaan inmiddels talloze apps die te maken hebben met Geocaching. Een smartphone is echter in mijn ervaring niet nauwkeurig genoeg voor het vinden van geocaches. Wel zijn de apps zeer handig als naslagwerk onderweg, bijvoorbeeld om de meest recente logs te bekijken.

Verder zijn aan te raden:
  • Goede wandelschoenen, je gaat vaak het bos in, of onverharde paden op
  • Handschoenen, zeker als het weer herfstig is zul je vaak met je handen bladeren opzij moeten schuiven
  • Prikstok, om in de grond naar losgewoelde plekken te zoeken
  • Pen, noodzakelijk om het logboek in te vullen
  • Een tabel met letterwaardes (A = 1, B = 2) om onderweg woorden om te kunnen zetten in waardes
  • 'Goodies', kleine hebbedingetjes (sleutelhanger, kleine plastic figuurtjes...) die je kunt achterlaten/ruilen bij sommige caches

Geocaching en de natuur

Het is belangrijk om als Geocacher respectvol om te gaan in de natuur. De caches liggen vaak verborgen in de natuur dus kijk altijd goed uit dat je niets kapot maakt en de natuur met rust laat. Bij de Geocachers groeit dit besef steeds meer. Er zijn bijna geen caches meer die daadwerkelijk worden begraven, en je hoeft bijna nooit van de gebaande paden af te wijken. De Stichting Geocaching Nederland vind het ook heel belangrijk dat er respectvol wordt omgegaan met de natuur, en werkt daarom nauw samen met onder andere Staatsbosbeheer. Bij plaatsing van een cache in een natuurgebied is altijd toestemming nodig van de beheerder van het gebied.

Wanneer Geocachen, en met wie?

Het is aan te raden om te gaan geocachen als het droog weer is. Zelf zijn wij er in de winter mee begonnen, en dan is het erg vochtig en heel koud, waardoor het zoeken soms geen pretje is. De lente en zomer zijn de ideale jaargetijden om te gaan cachen. Dit vergemakkelijkt ook het zoeken, omdat de grond dan niet bedekt is met bladeren.

Geocachen is bij uitstek een hobby om met vrienden uit te oefenen. Omdat je lekker buiten bent en omdat het belangrijk is om goed samen te werken, is geocachen vooral leuk om met vrienden of familie te doen. Het is echter ook een origineel uitstapje voor kinderfeestjes en wellicht zelfs als bedrijfuitje in het kader van teambuilding. Geocachen is voor iedereen leuk, wellicht klinkt het in eerste instantie een beetje suf, maar probeer het eens. Je zult merken dat iedereen zeer fanatiek wordt en als eerste de cache wil vinden. Je zult nog nooit zo blij worden van een bemodderd filmrolletje...

Veel plezier met deze verslavende hobby!
Gerelateerde artikelen
Geocaching met een iPhoneGeocaching is een hobby waarbij je op zoek gaat naar ’schatten’. Dat bestaat meestal uit een doos met daarin een logboek…
Geocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeloof het of niet, maar wereldwijd zijn er bijna 700.000 schatten verborgen. Geen grote kisten met een fortuin aan geld…
Geocaching en wandelenBent u zat van die eeuwige paaltjesroutes? Wilt meer uitdaging? Kost het steeds meer moeite uw kinderen te motiveren voo…
Checklist voor het publiceren van een geocacheChecklist voor het publiceren van een geocacheGeocaching is een zeer populaire hobby. Bij deze outdoorhobby zoek je een verborgen 'schat' (de geocache) in de natuur.…
Interactief geocachenInteractief geocachenGeocaching is een vorm van 'schat' zoeken in de natuur met behulp van een gps. Er zijn in 2016 meer dan 30.000 geocaches…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Geocaching.nl

Reageer op het artikel "Geocaching en Geocaching.nl"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 08-01-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!