InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Kinderfeest met thema "Zelf koken"

Kinderfeest met thema "Zelf koken"

Kinderfeest met thema "Zelf koken" Uw kind is jarig geweest en wil graag een kinderfeestje geven. Kinderfeestjes zijn ontzettend leuk en gezellig voor uw kind. U als ouder zit vervolgens met de handen in het haar, want wat voor kinderfeestje verzinnen wij dit jaar nu weer? In dit artikel vindt u ideën voor een kookfeest.

Kookfeest

Een kookfeest is reuze gezellig, met iedereen in de keuken. Alle kinderen kunnen helpen want er zijn genoeg recepten te maken. Het makkelijkste werkt u met bladerdeeg. Kies etenswaren uit die de kinderen zeker lekker zullen vinden.

Uitnodigingen

Bij het maken van de uitnodigingen kunt u vragen of de kinderen zelf een schort en koksmuts mee willen nemen. Bent u erg creatief, dan kunt u deze zelf maken en ze op het feest geven. Vermeld in de uitnodiging dat er een kookfeest gehouden wordt. De ouders komen niet voor een verrassing te staan en kunnen rekening houden met de kleding van het kind. Begin tijd ongeveer 14.00 uur en de eindtijd van het feestje is ongeveer 17.00 uur. Bij de eindtijd nodigt u de ouders uit om de kinderen op te halen en van al het lekkers te komen proeven. Zo kunnen de kinderen vol trots laten zien wat zij allemaal hebben gemaakt en kunnen ze samen met de ouders proeven. Het scheelt u een rit langs alle huizen, want de kinderen worden zelf op gehaald.

Feest

Alle kinderen komen binnen en verzamelen zich aan de tafel. Eerst wordt er gezongen voor de jarige en is het tijd voor de cadeaus. Na de cadeaus kunt u er voor kiezen om gezellig taart te eten en wat te drinken. Als dit klaar is wordt het tijd om de keuken in te gaan en de hapjes klaar te maken.

Recepten

Hieronder vindt u een aantal recepten die heel makkelijk met de kinderen te maken zijn. Denk aan de kinderen dus kind vriendelijke voorwerpen gebruiken en maak de recepten niet te ingewikkeld. Bij ieder recept is het handig als u een of meerdere keren voor doet hoe het recept in zijn werk gaat.

Mini pizza's

Benodigdheden: 4 kleine afbakstokbroden, tomatenpuree, geraspte kaas, kleine plakjes salami.
Bereiding: Snijd de afbakbroden als een toastje. Laat de kinderen de broodjes besmeren met tomatenpuree. Leg kleine stukjes salami op de broodjes en bestrooi deze als laatste met geraspte kaas. Bak daarna de broodjes af in de oven. Het resultaat zijn mini pizza's.

Groot stokje gezond

Benodigdheden: Lange satéprikkers, kant en klare poffertjes, druiven, ananas, kaas.
Bereiding: Pak een satéprikker en rijg een voor een de producten aan de prikker. Begin bijvoorbeeld met een druif, poffertje, ananas, poffertje en eindig met een blokje kaas. Zo heeft u een stokje gezond.

Mini saucijzenbroodjes

Benodigdheden: Bladerdeeg, kleine knakworstjes of van Danerolles de kleine croissantjes.
Bereiding: Gebruikt u bladerdeeg, snijd deze dan door midden in 2 helften. Pak een klein knakworstje en rol deze in een helft bladerdeeg. Zorg ervoor dat de uiteindes goed dicht gedrukt worden. Dit zelfde kunt u ook bij de Danerolles croissantjes doen. Bak de mini saucijzenbroodjes daarna nog in de oven.

Klein stokje gezond

Benodigdheden: Kleine satéprikkers, kaas, zilveruitjes en ananas.
Bereiding: Pak een kleine satéprikker en begin met een zilveruitje en eindig met kaas. Op het volgende prikkertje begint u met ananas en eindigt u met kaas. Kleine stokjes gezond gaan er altijd in.

Afronding

Met deze recepten zijn de kinderen wel even zoet. Mochten ze nu klaar zijn in de keuken laat de kinderen dan plaats nemen aan de tafel. Nu is het tijd om de placemats in te kleuren. U kunt er voor kiezen om plaatjes van internet af te drukken op papier, of u laat de kinderen zelf iets kleuren. Gebruik in ieder geval dik A-4 papier, dit kan tegen een stootje.

Foto

Zijn de placemats klaar gemaakt, dan is het nu tijd voor de foto. Voor de foto is het leuk als ieder kind iets in de handen heeft van keuken gereedschap. Als er schorten of koksmutsen zijn is dit helemaal leuk voor op de foto. Maak de foto en als u deze af heeft laten drukken kunt u die aan de achterkant op de placemats plakken. Schrijf als tekst onder de foto een bedankje voor de leuke dag. Plastificeer de placemats, die kunt u dan een aantal dagen later (afhankelijk van wanneer de foto's klaar zijn) aan de kinderen geven.

Een geslaagd kookfeest voor u en voor de kinderen. Zij hebben het naar hun zin gehad en u heeft toch een feest thuis kunnen houden. Het wordt steeds lastiger om feestjes thuis te houden als de kinderen ouder worden. Dit feest is zeer geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.

Succes!
© 2009 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette wordt steeds populairder. Voor iedereen die het gourmetten en fonduen zat is tijdens de feestdagen of ande…
Cakepops, vrolijk en lekkerCakepops, vrolijk versierde mini-cakejes op een stokje. Erg leuk als traktatie voor je verjaardag. Ze zien er heel feest…
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Mini-bakoven als extra apparatuur in de keukenMini-bakoven als extra apparatuur in de keukenVeel keukenopstellingen hebben een grote bakoven maar soms is er nog ergens een mini-bakoven toegevoegd al dan niet in c…
Gourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten, altijd een succes tijdens de feestdagen of wanneer je gewoon eens gezellig met familie of vrienden wilt eten…

Reageer op het artikel "Kinderfeest met thema "Zelf koken""

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 14-06-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!