De geschiedenis van de sneaker

De geschiedenis van de sneaker De sneaker is uit ons hedendaagse modebeeld bijna niet meer weg te denken. En er komen er steeds meer! Waar we tot enkele jaren geleden slechts de keuze hadden uit enkele, unikleurige schoenen, kan men heden ten dage kiezen uit sneakers met de meest uiteenlopende kleuren, prints en modellen. De sneaker dankt zijn naam aan de bijna onhoorbare kwaliteit van de rubberen zolen. De sneaker werd in eerste instantie beschouwd als de typische gymschoen. Langzaamaan begon de sneaker echter geïntegreerd te raken in het leven buiten de sportzaal.

In 1908 werd de eerste Converse sneaker op de markt gebracht, door Marquis M. Converse. De schoen was in die tijd heel populair als basketbalschoen. In 1917 werd vervolgens de eerste Converse All Star geproduceerd.

De gymschoen werd langzamaan steeds populairder en concurrentie voor de Converse All Stars kon dan ook niet uitblijven. In 1920 begon Adolph (Adi) Dassler, de grondlegger van een Duitse sportkledingketen die tegenwoordig bekend is als Adidas, met het produceren van handgemaakte trainingsschoenen.

De Chuck Taylor All Star is vernoemd naar de basketbalspeler Chuck Taylor. Taylor gaf in 1923 aan dat de Converse All Star zijn favoriete schoen was. Taylor hielp de sneaker te verbeteren en restylen en begon de schoen aan te prijzen op (middelbare) scholen. De Chuck Taylor All Stars staan ook wel bekend als Chucks, Cons en Connies.

In 1924 richten Adi en Rudolph Dassler de Gebrüder Dassler Shuhfabrik op in Duitsland, in de plaats Herzogenaurach. In 1931 produceerden de fabrikanten vervolgens hun eerste tennisschoen.

In 1935 kwam Converse met een nieuw soort schoen, de Converse Jack Purcell. Deze schoen is vernoemd naar een ooit beroemde badminton en tenniskampioen genaamd Jack Purcell. De schoen bleef echter nog lange tijd populair toen de populariteit van de kampioen gestaag afnam.

In 1948 ontstond er een ruzie tussen Adi en Rudolph Dassler, waarop de twee uit elkaar gingen. Rudolph Dassler richtte vervolgens de Puma Shuhfabrik op. De wereld maakte voor het eerst kennis met schoenen van de fabrikant tijdens de eerste internationele voetbalwedstrijd van West Duitsland.

In de jaren '50 veranderde het imago van de schoen van sportschoen naar schoen van rebellen. De sneakers werden voornamelijk gedragen door tieners. De schoenen werden door hun lage prijs en makkelijke verkrijgbaarheid gedragen door jongeren in heel de wereld. De sneaker werd pas echt een fashion item toen James Dean de sneaker droeg onder zijn Levi's jeans op de set van de film Rebel without a cause.

In 1962 stak een nieuwe concurrent de kop op: de fabrikant Blue Ribbon Sports, gestart door Phil Knight en Bill Bowerman. In 1968 werd de naam BRS vervangen door Nike. Het merk dankt zijn naam aan de Griekse godin van de vrede. In 1971 krijgt Nike het logo dat we nu nog steeds kennen. Het logo is gekocht van een student grafische vormgeving voor een bedrag van $35.

In 1972 verrast Bill Bowerman zijn vrouw: hij giet rubber in haar wafelijzer... Het resultaat is de basis van de populaire Nike Waffler Racer. Deze schoen werd door vier van de top zeven hardlopers op de pre-Olympische Spelen van dat jaar gedragen.

In 1974 gaf Converse een nieuwe schoenenlijn uit: de Converse One Star. Deze schoenenlijn representeert de levenstijl van onafhankelijke atleten. De schoen wint vooral aan populariteit onder de surfende en skatende mensen.

In 1979 ontwerpt Nike de eerste Nike Air zolen, wat resulteert in de befaamde Nike Air vering. Tevens wordt de eerste hardloopschoen met gepatenteerde Nike Air technologie, de Nike Tailwind, uitgegeven. In 1982 komt Nike vervolgens met de Air Force One lijn. Deze schoenen waren verkrijgbaar in een lage, middelhoge en hoge uitvoering. In 1985 verbindt de basketballer Michael Jordan zijn naam aan de Nike Air Jordan. In 1987 worden vervolgens de eerste Nike Air Max verkocht, evenals de eerste Air Cross Trainers voor aerobics. De kreet "Just do it" wordt geïntroduceerd in 1988.

Puma heeft ook niet stilgezeten. In 1989 geven zij hun Trinomic sportschoen systeem uit. Hierop volgt in 1996 de eerste foamvrije middenzool.

In 2001 introduceert Nike de Nike Shox, een geavanceerde support technologie. Het Shox systeem is gebaseerd op kolommen van speciaal foam dat voor de ultieme vering zorgt.

In 2003 geeft Converse de Chuck Taylor All Star en de Jack Purcell schoenen opnieuw uit. De schoenen zijn met name populair onder jongeren die van de old-school leefstijl houden en de puurheid van de sport in het verleden terug willen.
© 2009 - 2024 Melod, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Converse All-Stars: de opmars van de basketbalschoenConverse All-Stars, ook bekend als Chuck Taylor All-Stars zijn sneakers die in eerste instantie gemaakt zijn van canvas…
Exclusieve sneakers kopen in AmsterdamSneakers zijn erg populaire schoenen die te vinden zijn in vrijwel alle schoenenwinkels. Maar waar koop je nou die bijzo…
Inzicht in Marketing: succesvolle strategie sportmerk NikeInzicht in Marketing: succesvolle strategie sportmerk NikeWat komt er in je op wanneer je de zin ‘Just do it’ tegenkomt? En aan welk merk denk je meteen wanneer je een swoosh-sym…
De zelfstrikkende schoen van Nike: Hyperadapt 1.0De zelfstrikkende schoen van Nike: Hyperadapt 1.0De zelfstrikkende schoen is een feit geworden: de 'Hyperadapt 1.0' van Nike. De sportschoen die zichzelf strikt op het m…

Pasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen komt er weer aan. En bij Pasen horen ook eieren. Versierde eieren, wel te verstaan. En ja, voor bijna niets kun je…
Knutselen met kinderen: hoedjesKnutselen met kinderen: hoedjesKinderen houden van verkleden. Met een kartonnen mijtertje en een rode badhanddoek, voelt een kleuter zich Sinterklaas.…
Melod (654 artikelen)
Gepubliceerd: 15-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.