Verdere tabulatuur en technieken voor gitaar
Heeft u tabulatuur leren lezen maar staan er allerlei tekens en technieken in die u niet snapt? Hierin staan alle tekens duidelijk uitgelegd.
Dit artikel is geschreven voor mensen die al tabulatuur hebben leren lezen en over de basiskennis beschikken.
Notaties
e ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B ----3h5--------5p3----------5/3--------3/5----------x--------5(let ring)-------4b(6)-----(6)r4--
G ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A------------------------------------------------------------------------------------------------------------
E ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3h5
'h' staat symbol voor ‘hammer-on’. In dit voorbeeldje zou je de derde fret op B aanslaan, waarna je met een andere vinger op de vijfde fret knalt en neerhoudt. Je slaat slechts één keer aan en niet twee keer, dit is de essentie van de hammer-on.
5p3
'p' staat voor een pull-off, in principe is dit het tegenovergestelde van een hammer-on. In dit voorbeeld zou u een vinger op de vijfde fret en een vinger op de derde fret moeten hebben staan. Nu slaat u de vijfde fret aan en trekt u de vinger op de vijfde eraf om de toon van de derde fret te laten horen.
3/5 en 53
Dit staat voor een slide, zet je vinger op de derde of vijfde fret, en schuif deze naar de vijfde of derde fret. Doe dit wel met dezelfde vinger, en sla slechts de eerste noot aan.
x
Een ‘x’ betekent dat u hier moet muten, dit doet u door de vingers lichtjes boven de snaren te houden en dan de noot aan te slaan. Er komt nu geen noot maar een soort van tik, dit wordt vooral gebruikt tussen noten door in bijvoorbeeld funk.
(let ring)
Dit betekent dat u de noot door moet laten klinken en dat u dus uw vinger moet laten staan tot de volgende noot komt.
4b(6)
Een bend, zet uw ringvinger (wijs-, middelvinger op de twee voorgaande frets) op de vierde fret en duw de snaar omhoog totdat u de noot van de zesde fret hoort. Dit kan zwaar zijn op het begin omdat u in theorie ongeveer 20 kilo omhoog duwt met uw vingers (hierdoor moet u ook de drie vingers in plaats van één gebruiken), dit wordt met verloop van tijd beter te doen.
(6)r4
Een pre-bend. U moet de snaar al omhoog hebben gebogen tot de zesde noot en dan aanslaan waarna u de snaar terugbuigt naar de vierde
Technieken
(Natural) Harmonics
De makkelijkste manier om harmonics te maken (de natural harmonics) doet u door de vinger lichtjes boven de frets (dit werkt het beste boven fret 5, 7 en 12) en dan aanslaan. Nu zou er een geluid dat doorklinkt ook als je de vinger van de snaar afhaalt.
(Pinch) Harmonics
Een andere manier om harmonics (de pinch harmonics) te maken is door gewoon een noot klaar te zetten met je vinger en dan als u aanslaat de snaar zo dicht mogelijk op de nek aan te slaan maar ook nog lichtjes de snaar met de duim aan te raken na het aanslaan. Dit is een moeilijke techniek, u merkt het zelf als het gelukt is, de gitaar hoort dan een hoge jank te laten horen.
(t)12p7p4
De ‘t’-symbool staat voor tappen, in dit voorbeeldje zou u de wijs- of middelvinger van de rechterhand op het twaalfde vakje moeten hebben staan, deze eraf trekken. Vervolgens doet u een pull of met het zevende en vierde vakje. Let wel, deze uitleg is zeer versimpeld omdat ook tappen een geavanceerde techniek is.
v
Vibrato, dit is een snelle serie van korte bends om de noot langer door te laten klinken, dit is meer belangrijk vanuit esthetisch oogpunt dan dat het echt belangrijk is.
Gliss
Dit is een zeer snelle slide omhoog of omlaag. Dit zorgt voor een soort van fluitachtig geluid.
Pick slide
Kras met uw plectrum over een van de gebonden (laagste drie) snaren. Dit zorgt voor een krassend geluid.
Bar Dive
Gebruik de whammy bar om een noot naar een bepaalde hoogte te laten vallen.
Tremolo
Een noot op de hoogst mogelijke snelheid achter elkaar aanspelen.
Arpeggio
De noten van een akkoord los achter elkaar spelen, dit wordt vooral gebruikt bij neoclassical en dergelijke genres.
Lees verder