InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe werkt ebay?

Hoe werkt ebay?

Hoe werkt ebay? De meeste mensen kennen eBay wel. Dit is een soort internationale versie van het Nederlandse Marktplaats waar iedereen spullen kan kopen en verkopen. eBay is een website waar spullen verkocht en gekocht kunnen worden door iedereen met een internetverbinding. Hoe werkt eBay nou precies? Hoe kun je hier zelf spullen kopen of verkopen?

Wat is eBay?

eBay is een van de grootste veilingssites van de wereld. Op eBay kan iedereen nieuwe en tweedehands spullen kopen en verkopen. eBay bestaat sinds 1995 en werd opgericht in Californië. In 2015 heeft eBay meer dan 100 miljoen geregistreerde accounts. Omdat de markt in ieder land anders is, heeft eBay zich hier al snel aan aangepast. Voor ieder land ter wereld is een aparte domeinnaam geregistreerd, zodat iedereen kan kopen en verkopen in zijn eigen taal en er producten worden aangeboden die passen bij de plaatselijke markt. eBay heeft een website, maar ook een mobiele app waarop je kunt kopen en verkopen.

Hoe werkt eBay?

Alle consumenten die dit willen, kunnen een account aanmaken op eBay en hier spullen kopen en verkopen. Soms hebben producten een vaste prijs, maar meestal kan er ook op geboden worden en krijgt de hoogte bieder het. De meeste producten waar op geboden kan worden kun je ook meteen kopen als je een bepaalde prijs biedt. Alle klanten kunnen producten kopen bij alle eBaysites ter wereld, niet alleen in je eigen woonland.

Hoe kun je kopen en verkopen op eBay?

Om producten te kunnen kopen en verkopen op eBay, moet je een account aanmaken. Dit kan heel simpel via de website met je e-mailadres. Met dit e-mailadres maak je een gebruikersnaam en een wachtwoord aan en dan is je account al klaar. Bij je account hoort een persoonlijke pagina: ‘mijn eBay’. Op deze pagina kun je al je transactiegegevens vinden en via deze pagina kun je communiceren met andere kopers en verkopers.

Kopen

Er zijn twee manieren op spullen te kopen via eBay. Bij de eerste manier betaal je direct de prijs die de verkoper vraagt, en is de koop meteen afgesloten. De tweede manier van producten kopen op eBay heeft de vorm van een veiling. Hierbij bied je op een product dat je graag wil kopen. Iedereen kan bieden en degene met het hoogste bod mag uiteindelijk het product kopen. De verkoper bepaald hoe lang en vanaf welk bedrag er geboden kan worden.
Bij je aankoop komen altijd nog verzendkosten, deze zitten niet bij de verkoopprijs in. Vooral als je een product uit het buitenland wil kopen, kunnen deze verzendkosten hoog oplopen. Kijk hier dus altijd eerst goed naar. Als je iets wil weten over het product dat je wilt kopen of de verzendkosten, kun je altijd een bericht sturen naar de persoonlijke eBay pagina van de aanbieder.
De betalingen op eBay lopen meestal via PayPal, de meeste verkopers accepteren dan ook alleen deze vorm van betalen. Sommige verkopers geven ook andere betaalmogelijkheden, maar het voordeel van PayPal is dat je hiermee als koper altijd beschermd bent tegen oplichting.

Verkopen

Iedereen kan spullen aanbieden op eBay, dit kunnen particulieren zijn maar ook consumenten. Hiervoor moet je een verkopersaccount aanmaken. eBay verifieert dan je betrouwbaarheid en hierna kun je beginnen met het verkopen van spullen. Je kunt gewoon via je persoonlijke account spullen verkopen, maar je kunt ook een eigen eBay store openen voor bijvoorbeeld bepaalde producten. Een eBay store een is een klein online winkeltje. Om je spullen te verkopen zul je duidelijke foto’s moeten plaatsen van de dingen die je aanbiedt en duidelijke informatie moeten weergeven over de verzendkosten, verzendwijze en de betaalmogelijkheden.

Is eBay te vertrouwen?

Op eBay kan iedereen ter wereld producten aanbieden en verkopen. Je ziet een product pas in het echt na de aankoop en je weet niet precies wie de verkoper is. Hier zit dus altijd een risico aan vast. Bij een product dat je wilt bekijken of kopen, staat altijd aangegeven wie de verkoper van het product is. Als iemand iets koopt op eBay, kan deze de verkoper beoordelen en zo ontstaat er voor iedere verkoper een beoordeling. Hoe vaker een verkoper beoordeeld is, hoe betrouwbaarder deze waardering is. Je kunt bij iedere verkoper ook zien hoeveel verkopen deze persoon al via eBay heeft gedaan, dit kan ook wat zeggen over de betrouwbaarheid. Als een verkoper slecht of weinig beoordeeld is, vormt dit een risico. Kijk hiermee altijd uit en doe vooral geen dure aankopen bij een onbekende of slecht beoordeelde verkoper. Ook kopers kunnen beoordeeld worden door de verkoper. Je kunt beoordeeld worden op de snelheid van je betaling en de communicatie. Als je een slechte beoordeling hebt op het gebied van betalen, kunnen verkopers je vragen om het product vooraf te betalen.

Wat als een product niet aankomt of niet naar wens is?

Als je een product hebt besteld, maar dit komt nooit aan, of je bent er niet tevreden over, heeft eBay hier een goede regeling voor. Je kunt dan een zogenaamd dispuut openen binnen de eBay pagina. Het geld wat je aan de verkoper hebt betaald word tijdelijk vastgezet, net zolang tot de verkoper en de koper eruit zijn. eBay beschermd in deze gevallen altijd de koper, je hoeft nooit te betalen voor een product wat je niet hebt gekregen of wat slecht geleverd is.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Tips voor veilig kleding kopen op ebayTips voor veilig kleding kopen op ebayEBay is een online handelsplaats. Er wordt van alles gekocht en verkocht. Van make-up tot auto's. Maar niet iedereen die…
Mooie goedkope sieraden en kleding via eBayMooie goedkope sieraden en kleding via eBayOp zoek naar originele en mooie sieraden voor weinig geld? Kijk dan eens op eBay. Hier vind je heel veel mooie sieraden…
Tips voor veilig internationaal kopen op EBAYMet internet ligt de wereld aan je voeten. Enkele muisklikken en je vind alles wat je hebben wil, vaak kom je uit op eBa…
Geld verdienen op internetGeld verdienen op internetKun je wel wat extra geld gebruiken? Misschien is het een idee om geld te verdienen op internet, geld verdienen op inter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kpgolfpro, Pixabay
  • http://pages.ebay.nl/help/sell/selling-basics.html

Reageer op het artikel "Hoe werkt ebay?"

Reacties

Marion van Lunteren, 30-07-2019 10:46 #2
Moet ik ook geld betalen aan eBay als ik iets verkoop?
Of is eBay gratis net als Marktplaats

Brazil2016 (infoteur), 23-03-2016 14:44 #1
Kijk uit wat je koopt op Ebay en dan bedoel ik (natuurlijk ook) niet zozeer, of het product in goede werkende staat is. Maar vooral, wanneer van het buiten de EU komt, krijg je te maken met invoerrechten en-, of inklaringskosten. Die kunnen dermate hoog zijn, dat het beter was geweest dat ik het hier in Nederland had gekocht.

Ik kocht een product (nieuw) uit Japan (fotografie); het werd gratis verzonden en ik hoefde geen invoerrechten aan de douane te betalen ( product was minder dan €150,-), volgens hun website. Maar ik moest wel € 56,26 inklaringskosten betalen, wat de koerier in rekening brengt, niet de douane (die heb ik gebeld). Dus al met al was ik evenveel/nog meer kwijt als hier in Nederland uit de camerawinkel, of online.

Opletten op verzendkosten/invoerrechten/inklaringskosten dus. Domme actie van mij misschien, maar ik wil anderen toch ook waarschuwen.

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 06-09-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!