InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Wat zijn lifehacks?

Wat zijn lifehacks?

Wat zijn lifehacks? Lifehacks is de term die wordt gebruikt voor handige tips die je leven makkelijker maken. Ze zijn populairder geworden door verschillende digitale mediums zoals YouTube of Facebook. Lifehacks zijn vaak leuk om te lezen en erg informatief. Het zijn soms dingen welke erg eenvoudig zijn, maar waar je wellicht nog nooit eerder op deze manier over na hebt gedacht. Lifehacking wordt gezien als een mindset, een lifehacker is een goede "out-of-the-box"-denker.

Wat zijn life hacks?

De term 'lifehacks' staat voor handige weetjes. Ze worden gebruikt om je dagelijkse leven een stuk leuker, makkelijker of beter te maken. Lifehacks is niet hetzelfde als survivaltips, deze zijn specifiek gericht op tips als je verdwaald raakt in een jungle of in een woestijn. Uiteraard kan er een overlap zijn in de tips die je tijdens de survival hebt geleerd of tips die je als lifehack hebt geleerd, maar lifehacks hebben niet als doel om je dingen te leren om te overleven. Ze zijn veel meer gericht op alledaagse activiteiten.

Waar komt de term lifehack vandaan?

Toen de Britse technologiejournalist Danny O'Brien een groep super-productieve programmeurs interviewde in 2004 kwam hij met de term 'lifehack' voor zijn presentatie. De programmeurs gebruikten slimme manieren en bijzondere scripts om shortcuts te vinden die hen sneller hielpen om het werk gedaan te krijgen. De term 'lifehack' werd populair en bleef hangen nadat Danny O'Brien zijn presentatie had gegeven.

Volgens de Nederlandse lifehacking-docent en pionier Martijn Aslander is lifehacking een mix tussen timemanagement, kennismanagement en persoonlijke ontwikkeling met een beetje Web2.0 en MacGyver. Lifehacking is omtrent meer doen in minder tijd. Tegenwoordig wordt de term wat ruimer gebruikt en zeker op social media-websites zijn het vaak de MacGyver-voorbeelden die de aandacht trekken.

Heb je er wel eens aan gedacht om een elastiekje om een verfblik te spannen (van boven naar beneden) om de verfkwast erlangs te halen tegen het druppelen? Of de warmte van een ventilator van de laptop te gebruiken om je koffiekopje er wat dichter tegenaan te zetten, zodat deze verwarmd blijft? Of om witte druiven in te vriezen om de wijn te koelen zonder dat het waterig wordt?

Deze en meer voorbeelden staan op internet, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Vooral met de term 'lifehack' op Google Afbeeldingen, zijn ontzettend veel mooie voorbeelden te vinden.

De indeling

Er bestaat wel een algemene indeling betreft lifehacks. Op veel websites komt deze categorie-indeling wel overeen en bestaat uit:
  • Algemeen
  • Computers en internet
  • Huishouden en koken
  • Lichaam en gezondheid
  • Liefde en relatie
  • Zakelijk en financieel

Waar kun je lifehacks vinden? Lifehacks staan op vele plekken op internet, maar ze zijn vooral populair op social networks als YouTube en Facebook. Vaak zie je ze ook wel voorbijkomen omdat mensen ze leuk vinden om te delen.

Lifehack van YouTube, voorbeelden:

Websites

Er bestaan ook websites volledig gerelateerd aan lifehacks. Zo is er bijvoorbeeld de website lifehacking.nl. Op deze website staat een verzameling die je helpt om slimmer te werken of "moeiteloos te leven". Zo staan er bijvoorbeeld tips en trucks over goed slapen of het voorkomen van een jetlag. Ook de website http://www.brekend.nl/lifehacks heeft een leuke schare lifehackvoorbeelden. Informatie over lifehacks vind je mondiaal, lees je liever in het Engels dan kun je het beste navigeren naar de website lifehack.org

Feedback op tips en trucks:

Goede lifehackwebsites hebben een mogelijkheid tot het geven van feedback en commentaar als ingelogde gebruiker of als gast. Hierop kunnen dan meningen worden gegeven op de verschillende artikelen. Bijvoorbeeld wanneer een stelling wordt gedaan kunnen mensen via internet hierover roepen of informeren dat dit voor hen ook zo heeft gewerkt en herkenbaar is. Of, juist niet en de lifehack (bijvoorbeeld) voor gevaren heeft gezorgd. Op deze manier kunnen andere mensen hier rekening mee houden, of een verbetering op verzinnen.

Tenslotte
Lifehacken is een mindset. Wanneer je maar lang genoeg openstaat voor verbeteringen in het effectief gebruiken van producten en kennis, zul je hier vanzelf beter in worden. Een lifehacker is een goede "out-of-the-box"-denker. Hij staat niet argwanend tegenover (technische) vooruitgang en deelt graag zijn nieuwsgierigheid met andere mensen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Softwaretester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Virtuele wereld: Second LifeVirtuele wereld: Second LifeVele mensen vinden hun heil in het virtueel leven wanneer het echte leven hen niet mee zit. Zo komen veel mensen terecht…
Veilig drinkwater dankzij de Life-StrawVeilig drinkwater dankzij de Life-StrawElke dag sterven er wereldwijd 6000 kinderen door het drinken van verontreinigd water. Ze sterven aan tyfus, cholera, dy…
Life Coaching wat houdt dit in?Life Coaching is overgewaaid vanuit Amerika. In Engeland en Amerika is het een vrij snel groeiende vorm van Coaching. Li…
Financial Life Planning ook in NederlandFinancial Life Planning ook in NederlandGeld maakt niet gelukkig maar het is wel handig om er voldoende van te hebben. Dit soort uitspraken spreekt velen erg aa…
Wat zijn life settlements?In de Verenigde Staten is dit een alternatieve manier om geld te investeren. Het rendement is afhankelijk van het tijdst…
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com
  • http://www.lifehacking.nl
  • http://www.lifehack.org
  • http://www.brekend.nl/lifehacks
  • Afbeelding bron 1: Electrónica Pascual, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Wat zijn lifehacks?"

Infoteur: Softwaretester
Gepubliceerd: 20-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!