InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Ga naar buiten en doe inspiratie op

Ga naar buiten en doe inspiratie op

Ga naar buiten en doe inspiratie op Inspiratie opdoen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wanneer je naar buiten gaat, kun je al heel erg veel inspiratie opdoen. Ga bijvoorbeeld eens lekker de natuur in, of bezoek juist een stad en kijk ondertussen eens kritisch om je heen. Gebruik je zintuigen en doe op die manier inspiratie op.

Inspiratie opdoen

Wanneer je een verhaal wilt schrijven, maar niet weet waarover, dan is het wellicht een goed idee om inspiratie op te doen. Het kan ook helpen wanneer je bijvoorbeeld een schilderij wilt maken, of een andere vorm van creativiteit wilt uiten. Soms kan het helpen om je hoofd helemaal leeg te maken. Dit kan bijvoorbeeld heel goed helpen door naar buiten te gaan. Je bent dan weg uit de omgeving waar je altijd zit en kunt hele andere indrukken opdoen.

Zorg dat je alleen bent

Wanneer er niemand bij je is, kun je veel gemakkelijker dingen in je omgeving tot je opnemen. Het is gemakkelijker gesprekken af te luisteren, kleine details te zien en je wordt minder snel afgeleid. Natuurlijk kun je ook inspiratie opdoen wanneer je met anderen bent, maar het kan juist heel goed zijn om af en toe eens een momentje voor jezelf te kiezen.

Ga de natuur in

De natuur is prachtig om inspiratie op te doen en Nederland heeft veel natuurgebieden die absoluut de moeite waard zijn. Ga gewoon eens een uurtje lopen, zonder muziek op en zonder mensen om je heen. Je bent dan helemaal alleen met je eigen gedachtes en dit kan voor veel inspiratie zorgen. Het kan ook helpen om een natuurgebied te kiezen dat je nog niet echt kent. Op internet kun je erg veel leuke ideeën opdoen voor locaties en wandeltochten. Fietsen in plaats van wandelen kan natuurlijk ook.

Ga de stad in

Ook in de stad kun je veel inspiratie opdoen. Kijk hoe mensen zich gedragen, luister stiekem gesprekken af en bekijk wat de winkels allemaal te koop hebben. Ook hierbij is het raadzaam om alleen te zijn, juist omdat je dan veel meer op je omgeving let en de dingen die om je heen gebeuren.

Het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is niet altijd even geliefd, maar het kan wel een goede bron van inspiratie zijn. Vooral op drukke dagen of tijdens de spits valt er genoeg te zien. Wat dragen mensen bij zich. Met wie praten ze aan de telefoon als ze in de trein zitten? Moeten ze de bus halen en rennen ze ervoor? Waar gaan ze naartoe en wat gaan ze doen? Je hoeft niet eens zelf met het openbaar vervoer te reizen. Je kunt ook op een treinstation gaan zitten en om je heen kijken. Of, nog leuker: een vliegveld. Hier zie je nog meer verschillende soorten mensen en dit kan ontzettend inspirerend werken.

Ga meerdere dagen weg om inspiratie op te doen

Om echt even helemaal alleen te kunnen zijn met je gedachtes, kun je een paar dagen weg gaan. Boek bijvoorbeeld een weekendje in een bungalowpark. Je kunt er dan voor kiezen om geen apparatuur mee te nemen, zoals een laptop of telefoon, zodat je echt helemaal tot rust komt. Een schrijfblokje kun je natuurlijk wel meenemen om ideeën op te schrijven die je hebt. In een vakantiepark heb je vaak meerdere ontspanningsmogelijkheden, zoals een zwembad en diverse wandelmogelijkheden. Een vakantiepark ligt ook vaak midden in de natuur, zodat je al vanaf je terras heerlijk kunt ontspannen. Als je een last-minute boekt, dan kan dit erg voordelig zijn. Het hoeft ook helemaal niet zo ver weg van je huis te zijn.

Laat alles over je heen komen

Wanneer je naar buiten gaat om inspiratie op te doen, kun je het beste proberen alles over je heen te laten komen. Probeer dus niet constant te denken dat je graag inspiratie op wilt doen, maar laat je gedachtes de vrije loop. Hier heb je uiteindelijk heel erg veel aan en zal je zeker helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ga naar buiten en doe inspiratie op"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 06-05-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!