Survivalbandjes knopen van Paracord

Survivalbandjes worden geknoopt van Paracord, dat ijzersterk en slijtvast is. Hierdoor heeft de drager van een survivalbandje altijd een flink stuk stevig touw bij zich wanneer hij onverhoopt in een netelige situatie verzeild raakt. De meeste mensen dragen deze bandjes echter omdat ze ze gewoonweg mooi vinden.

Wat is Paracord?

Paracord werd in de Tweede Wereldoorlog als parachutekoord gebruikt. Het kan tot 220 kilo dragen, is slijtvast en kleurecht. Door de zeven binnendraden biedt het de drager de mogelijkheid in noodsituaties de totale lengte van zijn touw te verzevenvoudigen (de draagkracht neemt uiteraard af) of een draad bijvoorbeeld als visdraad te gebruiken. Sommige mensen die uitdagende outdooractiviteiten beoefenen verwerken vishaakjes of andere attributen in hun bandjes. Naast praktisch zijn de bandjes ook heel stoer en modieus. Paracord is in alle kleuren van de regenboog te koop.

Cobra Knoop

Een van de meest gebruikte knooptechnieken is de Cobra Knot, ook wel de Cobra Weave genoemd. In het Nederlands heet deze knoop de weitasknoop. Middels foto's wordt stap voor stap uitgelegd hoe deze knoop gemaakt wordt. Voor de duidelijkheid wordt er met vier verschillend gekleurde draden geknoopt. In de praktijk zal er met één of twee kleuren geknoopt worden.

Knooptechniek

Kruis de oranje werkdraad over de rode en witte leidraden heen en vervolgens onder de blauwe werkdraad door. Trek de zo ontstane knoop aan.Kruis de oranje werkdraad over de rode en witte leidraden heen en vervolgens onder de blauwe werkdraad door. Trek de zo ontstane knoop aan.
Kruis de blauwe draad onder de witte en rode draad door en over de oranje draad en trek ook deze knoop aan.Kruis de blauwe draad onder de witte en rode draad door en over de oranje draad en trek ook deze knoop aan.
Begin de volgende knoop met de rechter werkdraad, daarna met de linker, dan weer rechts, links, enz. (Wordt er twee of meer keer vanaf dezelfde kant geknoopt dan begint het werk te draaien)Begin de volgende knoop met de rechter werkdraad, daarna met de linker, dan weer rechts, links, enz. (Wordt er twee of meer keer vanaf dezelfde kant geknoopt dan begint het werk te draaien)

Survivalbandje maken

Voor een survivalbandje is een gesp ('buckle') nodig. Op het voorbeeld wordt de maat 5/8 gebruikt. Een 3/8 buckle is kleiner, maar voldoet ook, zeker voor kinderbandjes. Het benodigde stuk Paracord is ruwweg tien keer de lengte van het uiteindelijke bandje. Voor een volwassene is al snel twee meter koord nodig. Knip het niet te krap af! Liever iets over, dan tekort.

Vouw het koord in het midden dubbel, druk het iets plat en schuif er een gesphelft aan. Haal beide uiteinden van het parachutekoord door de lus en trek het aan. Schuif het andere deel van de buckle aan het koord. De afstand tussen beide gespdelen is de grootte van het bandje. Pas het zorgvuldig met dicht geklikte gesp om de pols. Zorg dat het losse deel van de gesp niet verschuift en vouw beide koorduiteinden om. Leg het bandje voor u zoals op de foto te zien is.

Leg het bandje voor u zoals op de foto te zien isLeg het bandje voor u zoals op de foto te zien is
Knoop de Cobra Knot tot aan de andere gesphelftKnoop de Cobra Knot tot aan de andere gesphelft
Knip het overtollige koord kort af en smelt het dichtKnip het overtollige koord kort af en smelt het dicht
Links: leidraden, rechts: ParacordLinks: leidraden, rechts: Paracord

Knip het overtollige koord kort af en smelt het dicht met een (gas)aansteker. Duw het uiteinde (pas op: dat is heet) eventueel iets plat met bijvoorbeeld de achterkant van de aansteker (dit branden dient uiteraard niet gedaan te worden door (jonge) kinderen en zeker niet zonder toezicht).

Bij het linker survivalbandje is gespeeld met de leidraden. Het rechterbandje is gemaakt van veelkleurig Paracord. Er bestaat ook koord met reflecterende draden erin verwerkt.
© 2014 - 2020 Simmy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Macramé  Weitasknoop als inspiratie voor Dior en GucciMacramé Weitasknoop als inspiratie voor Dior en GucciMacramé was dé techniek van de jaren zeventig. Wie had in die tijd niet een macramé plantenhanger of een gemacrameed vli…
Wenskaarten: wat kan je doen met knopen?Wenskaarten: wat kan je doen met knopen?Een hele doos knopen en niet weten wat er mee doen? Een tof kaartje waar iets aan ontbreekt? De ideale combinatie! Met k…
Waarom ontstaan er knopen en wat is de ideale draadlengte?Waarom ontstaan er knopen en wat is de ideale draadlengte?Touw (of draad) heeft de neiging om in de knoop te raken. Het kan soms veel tijd kosten om het uit de knoop te halen. Al…
Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten?Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten?Iedereen verliest weleens een knoop van een kledingstuk. Voor sommigen is dit een reden om het kledingstuk naar een repa…

Hobby's van jongerenHobby's van jongerenHobby's zijn belangrijk voor jongeren, maar wat zijn hun hobby's zoal? Onderzoek heeft laten zien dat een groot deel van…
Snuggie: de perfecte deken voor op de bankGezellig op de bank met een dekentje over, maar toch kunnen lezen, eten en zappen. Dat is het idee achter het revolution…

Reageer op het artikel "Survivalbandjes knopen van Paracord"

Infoteur: Simmy
Gepubliceerd: Juni 2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!