InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Survivalbandjes knopen van Paracord

Survivalbandjes knopen van Paracord

Survivalbandjes worden geknoopt van Paracord, dat ijzersterk en slijtvast is. Hierdoor heeft de drager van een survivalbandje altijd een flink stuk stevig touw bij zich wanneer hij onverhoopt in een netelige situatie verzeild raakt. De meeste mensen dragen deze bandjes echter omdat ze ze gewoonweg mooi vinden.

Wat is Paracord?

Paracord werd in de Tweede Wereldoorlog als parachutekoord gebruikt. Het kan tot 220 kilo dragen, is slijtvast en kleurecht. Door de zeven binnendraden biedt het de drager de mogelijkheid in noodsituaties de totale lengte van zijn touw te verzevenvoudigen (de draagkracht neemt uiteraard af) of een draad bijvoorbeeld als visdraad te gebruiken. Sommige mensen die uitdagende outdooractiviteiten beoefenen verwerken vishaakjes of andere attributen in hun bandjes. Naast praktisch zijn de bandjes ook heel stoer en modieus. Paracord is in alle kleuren van de regenboog te koop.

Cobra Knoop

Een van de meest gebruikte knooptechnieken is de Cobra Knot, ook wel de Cobra Weave genoemd. In het Nederlands heet deze knoop de weitasknoop. Middels foto's wordt stap voor stap uitgelegd hoe deze knoop gemaakt wordt. Voor de duidelijkheid wordt er met vier verschillend gekleurde draden geknoopt. In de praktijk zal er met één of twee kleuren geknoopt worden.

Knooptechniek

Kruis de oranje werkdraad over de rode en witte leidraden heen en vervolgens onder de blauwe werkdraad door. Trek de zo ontstane knoop aan.Kruis de oranje werkdraad over de rode en witte leidraden heen en vervolgens onder de blauwe werkdraad door. Trek de zo ontstane knoop aan.
Kruis de blauwe draad onder de witte en rode draad door en over de oranje draad en trek ook deze knoop aan.Kruis de blauwe draad onder de witte en rode draad door en over de oranje draad en trek ook deze knoop aan.
Begin de volgende knoop met de rechter werkdraad, daarna met de linker, dan weer rechts, links, enz. (Wordt er twee of meer keer vanaf dezelfde kant geknoopt dan begint het werk te draaien)Begin de volgende knoop met de rechter werkdraad, daarna met de linker, dan weer rechts, links, enz. (Wordt er twee of meer keer vanaf dezelfde kant geknoopt dan begint het werk te draaien)

Survivalbandje maken

Voor een survivalbandje is een gesp ('buckle') nodig. Op het voorbeeld wordt de maat 5/8 gebruikt. Een 3/8 buckle is kleiner, maar voldoet ook, zeker voor kinderbandjes. Het benodigde stuk Paracord is ruwweg tien keer de lengte van het uiteindelijke bandje. Voor een volwassene is al snel twee meter koord nodig. Knip het niet te krap af! Liever iets over, dan tekort.

Vouw het koord in het midden dubbel, druk het iets plat en schuif er een gesphelft aan. Haal beide uiteinden van het parachutekoord door de lus en trek het aan. Schuif het andere deel van de buckle aan het koord. De afstand tussen beide gespdelen is de grootte van het bandje. Pas het zorgvuldig met dicht geklikte gesp om de pols. Zorg dat het losse deel van de gesp niet verschuift en vouw beide koorduiteinden om. Leg het bandje voor u zoals op de foto te zien is.

Leg het bandje voor u zoals op de foto te zien isLeg het bandje voor u zoals op de foto te zien is
Knoop de Cobra Knot tot aan de andere gesphelftKnoop de Cobra Knot tot aan de andere gesphelft
Knip het overtollige koord kort af en smelt het dichtKnip het overtollige koord kort af en smelt het dicht
Links: leidraden, rechts: ParacordLinks: leidraden, rechts: Paracord

Knip het overtollige koord kort af en smelt het dicht met een (gas)aansteker. Duw het uiteinde (pas op: dat is heet) eventueel iets plat met bijvoorbeeld de achterkant van de aansteker (dit branden dient uiteraard niet gedaan te worden door (jonge) kinderen en zeker niet zonder toezicht).

Bij het linker survivalbandje is gespeeld met de leidraden. Het rechterbandje is gemaakt van veelkleurig Paracord. Er bestaat ook koord met reflecterende draden erin verwerkt.
© 2014 - 2019 Simmy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
AC Cobra: een Engelse klassieke sportautoAC Cobra: een Engelse klassieke sportautoAC? Is dat een automerk? Jazeker! En wel uit Engeland. De AC Cobra (in productie tussen 1961-1966) is misschien wel het…
Het bezweren van slangenHet bezweren van slangenDit artikel gaat over het bezweren van slangen: hoe slangenbezweerders het doen, en wat voor gevolgen het heeft voor de…
Wat is illegaal vuurwerk?Er kunnen verschillende redenen zijn waarom vuurwerk wordt gezien als illegaal. In Nederland is het niet alleen verboden…
Giftige slangen: Cobra'sEr zijn verschillende geslachten slangen die de naam cobra gebruiken. Het geslacht met de Latijnse naam Naja wordt besch…
Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderenHet Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderenHet Cobra museum in Amstelveen is wat minder bekend dan het Rijksmuseum in Amsterdam of het Frans Halsmuseum in Haarlem.…

Reageer op het artikel "Survivalbandjes knopen van Paracord"

Infoteur: Simmy
Gepubliceerd: 29-06-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!