InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Een bucket list - een lijst met dromen en doelen

Een bucket list - een lijst met dromen en doelen

Een bucket list - een lijst met dromen en doelen Wat is er nou mooier dan het waarmaken van dromen en doelen? Een bucket list kan hierbij goed helpen. U schrijft alles op wat u ooit zou willen doen of meemaken en gaat er vervolgens mee aan de slag. U heeft altijd iets om naar toe te werken en kunt uiteindelijk terugkijken op wat u allemaal heeft bereikt.

Wat is een bucket list?

Een bucket list is een lijst waar u dingen op schrijft die u ooit eens zou willen doen. De lijst is helemaal persoonlijk en als u er een wilt maken kunt u dus alles opschrijven wat u ooit wilt doen of meemaken. Als u weer wat nieuws verzint kunt u het er weer bijschrijven en heeft u weer een doel om te behalen. Een bucket list hoeft nooit helemaal af te zijn, maar u heeft zo wel altijd iets om naar toe te werken.

De benaming

De benaming voor deze lijst stamt af van de gezegde Kick the bucket wat in het Nederlands betekend trap de emmer. In het Engels betekent Kick the bucket ook wel to die. Er wordt gesuggereerd dat dit komt uit de middeleeuwen waar mensen die opgehangen werden op een emmer stonden die onder hun vandaan werd getrapt zodat ze werden verhangen. Een andere theorie is dat het is vernoemd naar het hout waar geslachte varkens met hun poten werden ingehangen. Dit houten onderdeel heette namelijk ook bucket.
Kick the bucket, to die kan dus ook gelezen worden als iets wat gedaan moet worden voor het te laat is.

Waarom een bucket list?

Met een bucket list heeft u altijd iets om naar toe werken. Niet alle dingen op de bucket list hoeven groot te zijn of veel geld te kosten. Het kan ook bijvoorbeeld zijn dat u graag een plaats in Nederland zou willen bezoeken, een dag lang mensen complimentjes geven of een nieuwe taal leren. Voor sommige dingen zult u wellicht jaren moeten sparen zoals bijvoorbeeld een reis naar een bepaald land of een grote activiteit zoals parachutespringen. U bent dan wel altijd met een doel bezig dus zelfs als alles even niet mee lijkt te zitten bent u tegelijkertijd toch bezig met iets te bereiken wat u altijd al graag heeft gewild.
Aan een bucket list zit geen tijdslimiet. U heeft dus uw leven lang de tijd om doelen te stellen en dromen waar te maken. Na een paar jaar zult u ook trots terug kunnen kijken naar de doelen die u behaald heeft.

De film the bucket list

In 2007 kwam de film the bucket list uit. De film was geregisseerd door Rob Reiner en geschreven door Justin Zackham. De bekende acteurs Jack Nicholson en Morgen Freeman vertaalden de hoofdrollen. De rijke zakenman Edward Cole (Jack Nicholson) en automonteur Carter Chambers(Morgan Freeman) liggen samen op zaal in het ziekenhuis. Beide mannen hebben kanker en krijgen te horen dat ze ongeveer nog een half jaar tot een jaar te leven hebben. Chambers ziet zijn dromen voorbij gaan en gooit een briefje op de grond. Dit was zijn bucket list. Cole raapt het briefje op en aangezien hij zoveel geld heeft dat het toch niet meer op gaat besluiten ze samen de dingen te gaan doen die op de lijst staan. Hoewel ze in het begin niks van elkaar moesten weten, groeien ze dankzij hun ziekte en de bucket list steeds meer naar elkaar toe.
Het is een film met een lach en een traan met aangrijpende teksten zoals:
Carter Chambers: "Even now I cannot understand the measure of a life, but I can tell you this. I know that when he died, his eyes were closed and his heart was open. And I'm pretty sure he was happy with his final resting place, because he was buried on the mountain. And that was against the law."
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.imdb.com
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Een bucket list - een lijst met dromen en doelen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 04-06-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!