Filmrecensie: North and South, boek 3 Heaven and Hell

Filmrecensie: North and South, boek 3 Heaven and Hell De serie North and South uit de jaren 80 is gestopt bij het weerzien van de twee kameraden die elkaar na de Amerikaanse burgeroorlog opzoeken. Ze hebben allemaal veel geleden, maar ze zijn blij elkaar weer te zien. Echter schrijver John Jake schreef nog een derde boek Heaven and Hell en is veel minder bekend dan de eerste twee verfilmde boeken.

De film/het verhaal

Basis van het verhaal

Het verhaal begint bij het moment dat Orry en Madelaine de draad in het zuiden weer proberen op te pakken. Het huis op Mont Royal is afgebrand en ze zijn net opnieuw gestart. Zich niet beseffend dat de gefrustreerde Bent de verwoestende brand overleeft heeft en wraak wil op Orry Main, Charly Main en George Hazard. Bent slaagt erin Orry te vermoorden, door hem heel laf neer te steken. Madelaine staat er nu alleen voor.

Opbouwen

George besluit naar Mont Royal te gaan om Madelaine te helpen iets op te bouwen. Zijn vrouw en kinderen achter latend in Philadelpia. Hij gaat naar het zuiden en komt in aanraking met Cooper Main, familie die het ook gemunt heeft op het landgoed. Maar zolang Madelaine de hypotheek kan betalen, is het van haar en kan zij iets opbouwen. Samen met George komt er een houtzagerij en hebben de negers werk en krijgen ze scholing. De Ku Klux Clan die in de buurt de kop opsteekt, is bezig met een offensief. Charly heeft zijn zoon bij vrienden ondergebracht en komt de fraaie actrice Willa Parker tegen. Ze starten een relatie, maar Charly wil vrij zijn en niet lang na hun kennismaking wil hij al weer weg. Zijn onrust brengt hem in het wilde westen.

Wraak

Intussen is zus Ashton Main bezig met haar gebruikelijke zaken en vindt een gewillig slachtoffer in pianomaker Fen, waar ze mee trouwt en in Chicage gaat wonen. Ze blijft echter op zoek naar middelen om Mont Royale van haar te maken. Die middelen ziet ze in het uitbouwen van Fen zijn pianomakerij en ze doet dit al manipulerend maar al te best. Bent zoekt intussen naar meer wraak en vindt George zijn vrouw Constance die hij vermoord. Charly probeert hij ook te vinden, maar stuit op zijn zoon, die hij meeneemt. Vreemd voelt de relatie die George en Madelaine aangaan als hij haar opnieuw komt helpen met het bedrijf. Toch gaat hij weer weg, want Charly’s zoon is ontvoerd door Bent. Gezamenlijk trekken ze het wilde westen in om Bent te vinden, terwijl Cooper Main nu George er niet is het land voor zich probeert te winnen. Intussen vinden de mannen doorgedraaide Bent in het wilde westen en hangen hem eindelijk op. Zoon Gus gevonden keren ze terug,

Mont Royale

Ashton vindt met al haar geld Cooper en ze besluiten iets te doen aan Madelaine en haar negers die de houtzagerij draaiende houden. Coopers vrouw vangt wat op en is er niet van gediend, maar Cooper wordt meegezogen in de Ku Klux Clan mannen. Als ze niet haar man door kan dringen, gaat ze Madelaine zelf waarschuwen. Ashton denkt intussen iets gevonden te hebben om Mont Royale van haar te maken, maar haar man steekt daar een stokje voor. Alles komt nu aan op de aanval door de Ku Klux Clan versus Madelaine en de negers van Mont Royale. Komen George en Charly nog op tijd?

De recensie

Achter de schermen

Heaven and Hell van schrijver John Jakes dateert van eind jaren tachtig en is geregisseerd door Larry Peerce, welke meer bekende TV producties op zijn naam zette. De serie was minder grootschalig dan de oorspronkelijke serie, die de geschiedenis in zou gaan als de duurste serie ooit. Producers Marc Wolper, David Wolper en Hal Galli wisten overigens toch nagenoeg alle bekende acteurs van de eerste series te strikken.

De acteurs/het scripts

Met name Patrick Swayze die inmiddels grote filmproducties aangeboden had gekregen zou in het begin van de serie nog een rol moeten spelen, maar dit werd deels door oude beelden opgevangen. Jonathan Frakes, Genie Francis, Terri Garber, James Read en Lesley Ann Down spelen weer mee, maar de chemie en de glans van de oorspronkelijke serie is er niet meer. De vervolgserie lijkt anders gefilmd, een beetje ad hoc en het verhaal wordt alsmaar ongeloofwaardiger. Ook al speelt Peter O’Toole een leuke rol als acterende dronkaard en speelt Robert Wagner de slechte zwager die uiteindelijk voor zijn familie kiest. Het is het net allemaal niet. Of het ontbreken van de chemie tussen de gezworen kamaraden Orry Main en George Hazard is niet duidelijk, maar zou zomaar het geval kunnen zijn. Vreemd genoeg is het script zo gemaakt, dat de meeste acteurs er net ook iets anders uitzien. Dit terwijl het verhaal na het einde van de tweede serie gewoon doorgaat. Hier had wat meer aandacht naar uit kunnen gaan.

Om het verhaal af te maken is het goed om het geheel te zien, maar het verwachtingspatroon ten opzichten van de eerste series moet wel bijgesteld worden. De serie in een gehele box te koop en te huur op DVD.
© 2011 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.