InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Grijze Jager door John Flanagan - recensie
recensie

De Grijze Jager door John Flanagan - recensie

Will droomt er al jaren van om bij de krijgsschool te gaan. Hij wilt net als zijn vader ridder worden. Niemand weet dat hij als baby ten vondeling werd gelegd en eigenlijk zijn ouders niet kent. Als de grote selectiedag begint, wordt Will tot zijn verbazing ingedeeld bij Halt, een Grijze Jager. Als hij wordt opgeleid door Halt ontdekt Will zijn verborgen talenten en ook de waarheid achter zijn ouders. Zal hij zich kunnen ontplooien tot een goede Grijze Jager?

Over de auteur

John Flanagan is een Australische schrijver en werd op 22 mei 1944 in Sidney geboren. Hij maakte zijn opwachting maakte in de reclamewereld en schreef toen voor het televisieprogramma 'Hey Dad!'. Momenteel schrijft hij televisieprogramma's in Australië

Hij schreef het eerste boek van de serie 'De Grijze Jager' om zijn zoon Michael aan het lezen te krijgen. Bij John gaat het er vooral om dat helden ook erg instinctief kunnen zijn en zo veel problemen kunnen oplossen. Ze hoeven dus niet altijd sterk te zijn.
De Grijze Jager (in het Engels ook wel bekend als 'Ranger's Apprentice') is in Australië erg populair en verovert hier ook de lezers.De serie bestaat uit 10 boeken vertaald naar het Nederlands. Het is oorspronkelijk voor de jeugd geschreven maar ook volwassenen kunnen er hun gading in vinden. John Flanagan heeft ook 'Storm Peak', 'Avalanche Pass' en 'Gladiator 1 Vechten voor de vrijheid' geschreven.

De Grijze Jager

  • De Ruïnes Van Gorlan (The Ruines Of Gorlan)
  • De Brandende Brug (The Burning Bridge)
  • Het IJzige Land (The Icebound Land)
  • De Dragers Van Het Eikenblad (Oakleaf Bearers)
  • De Magiër Van Macindaw (The Sorcerer In The North)
  • Het Beleg Van Macindaw (The Siege Of Macindaw)
  • Losgeld Voor Erak (Erak's Ransom)
  • De Koning Van Clonmel (The Kings Of Clonmel)
  • Halt In Gevaar (Halt's Peril)
  • De Keizer Van Nihon-ja (The Emperor Of Nihon-Ja)

De Ruïnes van Gorlan

Will droomt ervan om, net als zijn vriend Arnaut, naar de krijgsschool te gaan, ook al zeggen ze steeds dat hij er veel te klein voor is. Als de grote dag er dan eindelijk is, wordt Will niet verkozen tot de krijgsschool maar neemt Halt, de Grijze Jager, hem onder zijn hoede. Will vindt het eerst maar niets maar algauw ontdekt hij dat leerling van Halt zijn, ook heel interessant kan zijn. Halt leert Will de basistechnieken van het vak en introduceert hem zo tot de wereld van de Grijze Jagers. Hij krijgt ook een pony, Trek en een pijl en boog, de wapens van een Grijze Jager. Eerst weet Will niet wat hij ermee moet aanvangen maar algauw wordt duidelijk dat je ook met simpele wapens heel wat kan verrichten.

De brandende brug

In dit verhaal trekt Will samen met Halt, zijn vriend Arnaut en een oud - leerling Gilan ten strijde tegen Morgarath, heer van Nacht en Ontij. Terwijl het leen van Redmond zich klaarmaakt voor de grote strijd zoeken onze vrienden uit wat Morgaraths snode plannen zijn. Op die manier kunnen ze het leen van Redmond behoeden voor een bloederige strijd. Tijdens de tocht komen onze vrienden voor heel wat ontdekkingen te staan en worden Will en Evanlyn ontvoerd door Skandiërs. Zullen ze in hun opzet slagen?

Mijn mening

Voor wie van heldenverhalen met een vleugje fantasie houdt, is dit een aanrader. John Flanagan blijft de lezer boeien en doet je smachten naar het volgende deel. De schrijfstijl is zo neergezet dat ook de jeugdige lezers het verhaal vlot kunnen volgen. Het verhaal loopt door doorheen de serie en blijft steeds spannend. Ik kan alleen maar aanraden om de boeken snel achter elkaar te lezen om zo in de wereld van Will te blijven.

Door de geïllusteerde kaarten kan de lezer ook de route van de Grijze Jagers volgen en weet hij waar de gebeurtenissen zich afspelen. De dikte van de boeken kan in het begin afschrikken maar je draait de bladzijden onbewust om en voor je het goed en wel beseft, ben je aan het einde van het verhaal die wederom met een sterke cliffhanger eindigt.

Dus ben je echt fan van fantasy, dan moet je deze serie zeker in je boekenkast hebben! Het artikel wordt zeker aangevuld met informatie over alle boeken dus kom zeker regelmatig kijken.
© 2011 - 2018 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Grijze Jager deel 1 - John FlanaganBoekverslag: Grijze Jager deel 1 - John FlanaganVoor de doodgewone mensen waren de grijze jagers in Araluen maar rare afzonderlijke mensen, zo ook voor de wezen bij het…
Broederband serie - John FlanaganBroederband serie - John FlanaganDe Broederband-serie is de uit het Engels vertaalde Brotherband Chronicles geschreven door John Flanagan. John Flanagan…
De Grijze Jager - Het hele verhaalDe Grijze Jager (vertaald uit het Engels; The Ranger's Apprentice) is een kinderboekenreeks geschreven door de Australis…
Bronnen en referenties
  • http://www.leesplein.nl/JB_plein.php?hm=3&sm=1&id=6148
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Flanagan_%28schrijver%29
  • http://www.dreamstime.com/stock-photos-knight-on-horse-eps-image8103263

Reageer op het artikel "De Grijze Jager door John Flanagan - recensie"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!