InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Vingervlug - Sarah Waters
recensie

Boekrecensie: Vingervlug - Sarah Waters

Vingervlug is in 2002 geschreven door de Engelse schrijfster Sarah Waters. Het boek speelt zich af in de negentiende eeuw in Engeland en gaat over het weesmeisje Sue Trinders. Zij groeit op bij de zorgzame mevrouw Sucksby. Op een dag wordt zij onderdeel van een duivels plan.

Gegevens

  • Oorspronkelijke titel: Fingersmith
  • Oorspronkelijke uitgave: 2002, door uitgeverij Virago
  • Nederlandse uitgave: 2004, door uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
  • ISBN: 9038884354
  • 559 pagina’s

Over de auteur

Sarah Waters is in 1966 in Wales geboren en woont nu in Londen. Ze heeft Engelse literatuur gestudeerd. Tijdens haar studie heeft ze onderzoek gedaan naar lesbische historische romans. Geïnspireerd door dit onderzoek is ze later zelf lesbische historische romans gaan schrijven, die zich afspelen in het Victoriaanse tijdperk. Waters heeft 5 romans geschreven, waarvan Fingersmith haar derde boek is.

Inhoud

De hoofdpersoon is het jonge meisje Sue Trinder, een wees die in huis woont bij mevrouw Sucksby en meneer Ibbs, in het Londen van de negentiende eeuw. Het milieu waar Sue in verkeert is er één van helers en kruimeldieven, maar het tij lijkt te keren als 'Gentleman' Sue een voorstel doet. Sue wordt onderdeel van een duister plan, waarin ze gebruikt wordt om het rijke meisje Maud over te halen met 'Gentleman' te trouwen. Op deze manier kan Sue veel geld verdienen, maar al gauw krijgt ze een band met Maud, wat het moeilijk maakt om haar rol als kamenierster te blijven spelen.

Mijn mening

Het duurde even om op gang te komen. Als lezer leer je Sue kennen als meisje van een jaar of 17, en er wordt best veel verteld over haar leven tot aan dat moment. Dat vertellen wordt heel goed gedaan, ik werd meegenomen in het Londen waarin Sue woont, maar het zorgt er wel voor dat er niet echt vaart in het verhaal zit.

Dat verandert wanneer Sue het voorstel krijgt van Gentleman. Het tempo neemt toe, wat het ook lastiger maakt om het boek weg te leggen. De karakterbeschrijvingen zijn erg goed gedaan, ik ging bepaalde personen echt aardig vinden en anderen juist niet. Ook speelt de auteur mooi met het thema dat niets is wat het lijkt. Aan het eind van het eerste deel neemt het verhaal een dusdanig duizelingwekkende wending dat het vrijwel onmogelijk wordt om het boek weg te leggen. Keer op keer wordt je als lezer op een ander been gezet.

Het enige minpunt aan dit boek vind ik zo nu en dan het tempo. Waters beheerst de kunst van het meeslepend schrijven tot in de puntjes, maar af en toe zakt het tempo in, wat ik persoonlijk jammer vond. Een ander vindt dergelijke rustpunten in een duizelingwekkend verhaal misschien juist prettig, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeuren denk ik.

Al met al is het een boek wat ik zeker zou aanraden. Ik heb het zelf in het Nederlands gelezen, maar een hoofdstuk uit de Engelstalige versie liet mij zien dat het ook in de oorspronkelijke taal goed te lezen is.
© 2011 - 2019 Renate83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.sarahwaters.com
  • http://www.nijghenvanditmar.nl/web/Boek-5.htm?dbid=3091&typeofpage=134521

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Vingervlug - Sarah Waters"

Infoteur: Renate83
Gepubliceerd: 19-04-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!