recensie

Boekrecensie: Het gevaar (van kerncentrales) – Jos Vandeloo

Boekrecensie: Het gevaar (van kerncentrales) – Jos Vandeloo Boekbespreking: Het gevaar – Jos Vandeloo. In deze tijd met de nucleaire ramp in Japan is het boek ‘Het gevaar’ van Jos Vandeloo een eyeopener. De korte inhoud van ‘Het gevaar’: Drie mannen worden in een kerncentrale besmet door radioactieve stralen. Zij moeten daarom in een afgesloten ruimte van de buitenwereld leven. In dit boek wordt beschreven, hoe ze dit opvangen; verschillend door verschillende karakters. Met als thema: het gevaar van de kerncentrales.

Inhoud van het boek ‘Het gevaar’

Drie mannen worden besmet door radioactieve stralen. Het blijkt zeer ernstig te zijn. Na een onderzoek in de centrale worden ze overgebracht naar een aparte vleugel in een ziekenhuis. De jongste, Martin Molenaar, is er het ergst aan toe. Eerst zijn ze alleen misselijk, maar al gauw krijgt Martin diarree, blaren op de huid en op de tong, uitvallende haren en inwendige bloedingen. Binnen een paar dagen sterft hij. De anderen, Dupont en Benhting, zijn er minder erg aan toe; bij hun zijn de verschijnselen in veel lichtere vorm aanwezig. Ze weten wat er gaat gebeuren met hen. Dupont berust er niet in, hij bedenkt een plan om te ontvluchten en haalt Benting over mee te gaan.

Ze besluiten echt te gaan, als de vrouw van Dupont een keer in de tuin van het ziekenhuis staat te zwaaien. Op een avond, als ze twee uur alleen gelaten worden, besluiten ze te vertrekken. Via het laboratorium sluipen ze naar de lift, die in de garage uitkomt. Daar nemen ze een ambulance en rijden naar de flat van Dupont. Door de huistelefoon vraagt hij zijn vrouw om kleren en geld voor hem en Benting in de lift te leggen. Nadat ze zich verkleed hebben, splitsen ze zich. Dupont gaat naar een café om een pilsje te drinken. Als hij opstaat om naar de toilet te gaan, valt hij. In zijn val heeft hij het bierglas van de tafel gestoten. Als hij de scherven opraapt, krijgt hij een snijwondje in zijn hand. Door het tekort aan thrombocyten dicht het wondje niet en bloedt hij dood. Zo wordt hij gevonden door de politie, die gewaarschuwd is door het ziekenhuis. Benting is naar een oude tante van hem gegaan, waar hij vroeger bij heeft ingewoond. Hij krijgt daar een kamer; na drie dagen besluit hij naar huis te gaan. In de trein sterft hij. Wat de oorzaak is, is onbekend (volgens de lijkschouwer).

Hoofdpersonen in het boek ‘Het gevaar’

  • Benting: berustend, rustig type. Kan uren naar buiten staan kijken zonder te praten. Hij beschouwt het gebeurde als een ongeluk: iets dat elke dag kan gebeuren in een kerncentrale;
  • Dupont: levensgenieter, energiek en levenslustig type. Kan zich er niet in schikken, dat hem dit nu moest overkomen. Neemt het Martin - die waarschijnlijk de schuldige van de fout is - zeer kwalijk, dat hij zo onnauwkeurig heeft gewerkt. Hij voelt zich opgesloten en alleen in de witte kamer, waardoor hij opstandig en koppig wordt;
  • Martin is de jongste en sterft het eerst. Over zijn persoonlijkheid wordt weinig verteld.

Uitleg van het boek ‘Het gevaar’

  • Titelverklaring: 'Het gevaar' gaat over het gevaar, waaraan je wordt blootgesteld als je in een kerncentrale werkt. Dit gevaar heeft de drie mannen geveld;
  • Thema: Het gevaar van de kerncentrales;
  • Motief: De angst, de onzekerheid, de ontreddering en de soms grenzeloze eenzaamheid van de moderne mens in een machteloze maatschappij.
  • Hoofdstukken: Drie grote hoofdstukken, die samen één geheel vormen; Praten met populieren, De glanzende tunnel van de nacht, Wonen in een steen;
  • Indeling: Voorin en achterin een verhaal wat op elkaar aansluit, een pro- en epiloog. Over de angst, onzekerheid, ontreddering en eenzaamheid oftewel de motieven.
  • Tijd: Het verhaal is, met uitzondering van de proloog, chronologisch opgebouwd. De proloog is een flash-forward. In de proloog is Alfred Benting al op de vlucht, terwijl het verhaal vervolgens begint met de gebeurtenissen in het ziekenhuis.

Eigen mening over het boek 'Het gevaar'

Juist in deze tijd is dit boek weer zeer actueel. Ook het boek geeft zeker stof tot nadenken over het gevaar van kerncentrales.

De schrijver Jos Vandeloo

Jos Vandeloo is geboren op 5 september 1925 te Zonhoven in België. Zijn bekendste romans zijn De Muur (1958) en Het gevaar (1960).

Lees verder

© 2011 - 2020 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)recensieBoekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)In de reeks Dieren in gevaar kun je van alles lezen over zeldzame diersoorten. Waar ze leven en waarom ze met uitsterven…
Spreekwoordenquiz over onze neus: het neusje van de zalm!Spreekwoordenquiz over onze neus: het neusje van de zalm!Een quiz over spreekwoorden waar onze neus in voorkomt! Deze quizvragen kunnen een test zijn van uw kennis van de Nederl…
Superman, de man van staal!Superman, de man van staal!Superman, iedereen kent hem wel, het Amerikaanse icoon. Maar wie is nu eigenlijk die man met zijn rode onderbroek?
nieuws uitgelichtPlanken op bijzondere plaatsen: wat is planking?Planking, het is helemaal hip. Je ligt ergens als een plank en laat je dan op de film of de foto zetten. Zelfs Paul de L…

Boekrecensie: De Joden der stilte – Elie WieselrecensieBoekrecensie: De Joden der stilte – Elie WieselIn 1985 wordt het boek 'De Joden der stilte' van Elie Wiesel uitgegeven. Het is een vertaling van het boek 'Les juifs du…
recensieDe zeven zonden van Poema Pocket (Gemakzucht)De zeven zonden is een unieke serie van uitgeverij Luithing Sijthof. De hoofdzonden zijn bekend uit de Katholieke kerk,…
Bronnen en referenties
  • Het gevaar, Vandeloo, J., Manteau Antwerpen,1989

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het gevaar (van kerncentrales) – Jos Vandeloo"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: Maart 2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!