InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Reis door het Rijk der Zinnen
recensie

Reis door het Rijk der Zinnen

Een cultuurgeschiedenis van onze zintuigen. Zo kun je het boek van de Amerikaanse dichteres Diane Ackerman Reis door het Rijk der Zinnen gerust wel noemen. Haar fascinerende cultuurgeschiedenis van onze zintuigen, geschreven in een vloeiende, poëtische stijl, is een ware huldeblijk aan onze vijf zintuigen. Met een hoofdstuk over de extra dimensie die het samenspel van de zintuigen oplevert, wordt ieder zintuig diepgravend behandeld, van zijn biologische basis tot en met allerlei sociologische eigenaardigheden en culturele bijzonderheden.

Heel bijzonder is de manier waarop Diane Ackerman tegen allerlei gewone, haast alledaagse zaken aankijkt en daar het bijzondere van laat zien. Zo wordt de lezer in het hoofdstuk over het gevoel getrakteerd op een lofzang op de kus. Interessant is ook haar verhaal over de psychofarmacologie van de chocolade, over beroemde neuzen in de parfumerie en over de menselijke geur, die we zweet noemen.

Enkele citaten over de zintuigen

  • De tastzin is het oudste zintuigen het meest noodzakelijke. Als een tijger zijn klauw op je schouder legt, moet je dat ogenblik weten.
  • Niets grift zo diep in het geheugen als een geur. Geur is gevoel.
  • Smaakzin is het sociale zintuig bij uitstek. Het zintuig dat ons doet genieten van voedsel maar dat ons tezelfdertijd ook waarschuwt voor gevaarlijk voedsel.
  • In het Arabisch is 'absurditeit' het onvermogen te horen. Van surdus doof of stom.

De poëtische, emotionele benadering brengt de lezer terug bij wat hij haast vergeten was, of wat bijna onmogelijk is geworden: nog echt te luisteren, te voelen, te kijken, te ruiken en te proeven. En daar dan ook nog ten volle van te genieten. In die betekenis is Reis door het Rijk der Zinnen een ware ontdekkingstocht, met een enorm enthousiasme gebracht door een begenadigd schrijfster, dichteres en wetenschapper tegelijk, wier taalgebruik uitdrukking geeft aan de zinnelijke en wellustige mysteries van de natuur.

Over de auteur

Diane Ackerman is geboren in 1948 in Waukegan, Illinois. Zij behaalde haar kandidaats in de Engelse taal aan de Pennsylvania State University. Haar doctoraal behaalde ze aan Cornell University waar ze vervolgens promoveerde tot doctor in de letteren. Op haar naam staan verschillende dichtbun­dels en romans: Origami Bridges: Poems of Psychoanalysis and Fire; I Praise My Destroyer; Jaguar of Sweet Laughter: New and Selected Poems; Lady Faustus; Reverse Thunder: A Dramatic Poem; Wife of Light; The Planets: A Cosmic Pastoral. Ze schreef ook een aantal bnatuurboeken voor kinderen: Animal Sense; Monk Seal Hideaway; and Bats: Shadows in the Night. Haar werk is met vele prijzen bekroond, waaronder de Peter Lavan Award van de Academy of American Poets. Diane Ackerman is gastdocente geweest aan Washington University, New York University, Columbia University en Cornell University. Ze is mede­werkster van The New Yorker en woont in Ithaca, New York.

Reis door het Rijk der Zinnen: een adembenemende odyssee, even onderhoudend als meeslepend en informatief.Uitgeverij Het Spectrum ISBN 90 274 2590 6
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Reis door het Rijk der Zinnen"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 11-01-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!