InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Faalangst, door Jan-Willem Driessen
recensie

Faalangst, door Jan-Willem Driessen

Faalangst, door Jan-Willem Driessen Een boek over faalangst. Het woord faalangst zegt eigenlijk al genoeg, iemand heef angst om te falen. Angst dat iets je niet zal lukken. De onderwerpen die in het boek behandeld worden: hoe ontstaat faalangst, wat zijn de verschijnselen en tot slot tips om beter om te leren gaan met faalangst. Faalangst wordt ook wel atychifobie genoemd.

Gegevens van het boek Faalangst

  • Tekst: Jan-Willem Driessen
  • Tekeningen: Lex van Oudeweetering
  • Foto's: Bert Beelen, Benelux Press, Leendert Jansen, Kippa Amsterdam, Bill Nation/Sygma/ABC Press, Ton Poortvliet, Visual Photo Design
  • Uitgeverij: Wolters Noordhoff
  • Jaar: 1998
  • Pagina's: 20
  • ISBN: 90 05 00954 3
  • Genre: informatief boek voor de jeugd

Over de auteur, Jan-Willem Driessen

Jan-Willem Driessen is geboren in 1960. Hij voltooide zijn studie Onderwijskunde in 1988 en trok daarna drie maanden door Nieuw-Zeeland. Na deze eerste reis schreef hij voor uitgeverij Elmar een reishandboek over Nieuw-Zeeland. Daarnaast schreef hij tientallen reisverhalen over hetzelfde onderwerp voor onder andere het Wereldcontact Reismagazine. Voor Wolters Noordhoff schreef hij een boekje voor het basisonderwijs over Nieuw Zeeland. In de serie informatie (van dezelfde uitgeverij) heeft hij het boek Faalangst geschreven, een totaal ander onderwerp.

De opbouw van het boek

Het boek is opgedeeld in negen hoofdstukken:
  1. Niets meer weten: verhaaltje over Lars die plotseling niets meer weet tijdens een proefwerk, gelukkig kan de meester hem op weg helpen.
  2. Angst: over allerlei soorten angst en angst als waarschuwing.
  3. Angst om te falen: denken aan de nare gevolgen als blijven zitten, gepest worden door klasgenoten, ouders die boos zullen zijn.
  4. Faalangst herkennen: hoe reageert het lichaam, over negatief denken, faalangst is een beetje een taboe.
  5. Drie soorten faalangst: cognitieve faalangst, sociale faalangst en motorische faalangst. Je kunt ook last hebben van meerdere soorten faalangst tegelijk.
  6. Positieve faalangst: van positieve faalangst wordt gesproken als angst leidt tot goede prestaties. Het gaat om een lichte angst die ervoor zorgt dat je sneller en beter kunt denken.
  7. Oorzaken: oorzaken van faalangst kunnen een vervelende ervaring zijn, of negatieve kritiek van anderen, soms heb je het alleen maar in bepaalde situaties. Het is vaak moeilijk om de oorzaak te achterhalen, dit lukt ook niet altijd.
  8. Gevolgen: mensen met faalangst denken vaak negatief over zichzelf en zijn daar moeilijk vanaf te brengen, het zorgt voor weinig zelfvertrouwen.
  9. Goede tips: ontspan en denk positief, probeer zelfvertrouwen te krijgen, maak een lijstje zodat je bijvoorbeeld tijdens een spreekbeurt de steekwoorden je weer op het goede spoor kunnen zetten.

Vervolgens een lijst met trefwoorden met een verklaring van de woorden en een lijst met andere boeken over faalangst, voor degenen die nog meer willen weten over het onderwerp.

De tekst

Het zijn negen korte hoofdstukken, waarin op vlotte wijze wordt uitgelegd wat een jongere zou willen weten over dit onderwerp. De titel staat in oranje letters, de items per hoofdstuk in blauw. De belangrijkste woorden zijn vet gedrukt, ze worden direct in de tekst uitgelegd.

De tekeningen en foto’s

Op de voorkaft een treffende foto van een meisje dat in de gymzaal een oefening moet uitvoeren waar ze zichtbaar bang voor is, ze staat stil voor een bok en lijkt bijna te huilen. Haar klasgenoten wijzen naar haar en lachen haar uit, een nachtmerrie voor ieder kind. In het boekje enkele tekeningen die goed weergeven hoe een kind zich voelt, daarnaast verschillende foto’s in kleur met een stukje tekst erbij met uitleg wat er op de foto te zien is.

Voor welke leeftijd is dit boek geschikt

Het staat niet op het boekje aangegeven, maar zelf schat ik in dat het een goed boek is voor kinderen vanaf groep zeven/acht.

Mijn mening over dit boek

Ik ben geen jongere maar wel geïnteresseerd in boeken over dit onderwerp. Het is een informatief boek, dat zeker in een schoolbibliotheek te vinden zou moeten zijn. Het komt vaak voor op school, dit is begrijpelijk, op school wordt er best veel van je verwacht, je krijgt proefwerken, spreekbeurten en taken. Een kind kan in een viscieuze cirkel terechtkomen, een kind heeft angst om iets niet te kunnen en door die angst lukt het niet.

Ik twijfel of het boek nog nieuw te koop is, ik heb het zelf geleend bij de bibliotheek. De goede tips vond ik wel handig maar het lijkt mij toch erg moeilijk om zelf van faalangst af te komen. Er wordt in het boekje niets geschreven over testen zoals de Prestatie Motivatie Test voor Kinderen (PMT-K), een test voor kinderen van tien tot zestien jaar die prestatiemotief, positieve faalangst en negatieve faalangst meet. Weten kinderen iets af over een test dan zullen ze er minder van schrikken, mocht dit aangeboden worden. Maar verder vind ik het een uitstekend boek, een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
Wat is faalangst precies?Een op de vijf eindexamenkandidaten heeft last van faalangst. Van de ruim 200.000 leerlingen die examen doen hebben 40.0…
Faalangst in de praktijkFaalangst in de praktijkFaalangst is de angst of vrees om fouten te maken, en de angst voor mislukkelingen. Hoe ontstaat faalangst en hoe herken…
Faalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstFaalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstKinderen kunnen, soms al op zeer jonge leeftijd, faalangst hebben. Door negatieve gevoelens en gedachten zit een kind ni…
11 Faalangst tips11 Faalangst tipsFaalangst overwinnen is lastig, maar een aantal goede faalangst tips kunnen jou hierbij helpen. Omgaan met faalangst is…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Faalangst, geschreven door Jan-Willem Driessen

Reageer op het artikel "Faalangst, door Jan-Willem Driessen"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Schrijf mee!