recensie

Gewoon Buitengewoon, door Ellen Verspeeten

Gewoon Buitengewoon, door Ellen Verspeeten Hoe maak je autisme bespreekbaar voor kinderen? Dit boekje is daar zeer geschikt voor, het gaat over Ward, een jongetje met autisme, soms reageert hij daarom anders dan andere kinderen. Achterin een pedagogische leidraad door Autisme Centraal. Ellen Verspeeten heeft de tekst geschreven, de illustraties zijn gemaakt door Michael Roher.

Over de schrijfster, Ellen Verspeeten

Ellen Verspeeten heeft orthopedagogie gestudeerd aan de UGent en werkt als pedagogisch thuisbegeleidster. Dit boek is haar eerste kinderboek, het is het product van een studie van vier kinderen met autisme die naar school gaan in het ‘gewoon’ onderwijs. De illustraties zijn gemaakt door de Oostenrijkse tekenaar Michael Roher.

Gegevens van het boek

  • Titel: Gewoon Buitengewoon
  • Tekst: Ellen Verspeeten
  • Illustraties: Michael Roher
  • Uitgeverij: EPO
  • Gepubliceerd: 2010
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 31
  • ISBN: 978 90 6445 645 9
  • Geschikt voor: kinderen vanaf een jaar of zes/zeven mijns inziens

Het verhaal Gewoon Buitengewoon

Ward is dol op treinen, hij kan er uren over praten en elke zondag gaat hij samen met zijn vader naar de treinen kijken. Als hij tekent zijn het meestal treinen. Ward zit op school en heeft het vaak moeilijk met de drukte in de klas, daarom heeft hij een eigen plekje waar hij rustiger kan werken. Als Ward in zijn element is, wrijft hij zijn handen tegen elkaar. Ward kijkt degene met wie hij praat vaak niet aan. En soms wordt hij kwaad en weten anderen niet waarom. Op de speelplaats loopt hij vaak rondjes, sommige kinderen moeten daarom lachen, maar Noor, zijn klasgenootje en buurmeisje niet, zij loopt gewoon met hem mee. Als de bel gaat, doet Ward zijn handen voor zijn oren, hij is extra gevoelig voor sommige geluiden. Als het te druk is op de speelplaats mag Ward soms binnenblijven, andere kinderen begrijpen dit niet en vinden het oneerlijk. Ward hoeft soms ook minder huiswerk te maken omdat alles wat hij doet heel veel energie vraagt van hem. Ward is soms een beetje anders dan gewoon maar met wat extra hulp en vrienden zoals Noor, kan hij toch vooral een gewone jongen zijn die naar school gaat en dingen doet die leeftijdsgenoten ook doen.

De tekst en de illustraties

Op iedere rechterpagina tref je een paginavullende illustratie aan. Op de eerste pagina wordt Ward voorgesteld en zie je een jongetje met op de achtergrond een grijze muur met daarop een trein, een poppetje en twee rekensommen. Deze tekening staat ook op de voorkant van het boek. Op een andere tekening zie je Ward met zijn vader, ze kijken op zondagavond naar treinen die aankomen op een perron. Ze staan bij elkaar, Ward heeft nauwelijks expressie in zijn gezicht, zijn handen hangen langs zijn lichaam. Je ziet dat Ward in een speciaal voor hem ingericht hoekje in de klas zit, maar ook zie je hem aan een tafeltje naast zijn klasgenoten, hij is dan niet in zijn element, hij kijkt boos, heft zijn hand op en er is een soort bliksemflits boven zijn hoofd getekend.
Op iedere linkerpagina vind je tekst, gemiddeld een regel of acht. Heel duidelijk wordt omschreven hoe Ward dingen ervaart maar ook hoe de mensen om hem heen reageren, de meester en zijn klasgenoten. De tekst en de tekeningen vullen elkaar goed aan.

Een fragment

Soms speelt Ward mee tikkertje.
Hij begrijpt niet goed
hoe de kinderen het spel spelen.
Dan loopt Ward maar wat achterna.
Noor helpt hem en legt de regeltjes uit.
Als Noor erbij is, speelt Ward graag mee, dan is hij blij.

Mijn mening over het boek

Kinderen stellen allerlei vragen, het is belangrijk om de vragen serieus te nemen en zo goed mogelijk te beantwoorden. Autisme is geen gemakkelijk onderwerp om uit te leggen, het is een complex beeld. In dit boekje wordt aan de hand van herkenbare situaties uitleg gegeven, er wordt verteld hoe klasgenootjes van Ward reageren, zij snappen niet waarom Ward op sommige momenten anders wordt behandeld of andere dingen mag dan de rest van de klas. Buurmeisje en tevens klasgenootje Noor heeft duidelijk inzicht in het gedrag van Ward, je leest ook hoe zij reageert op zijn gedragingen. De leidraad aan het einde van het boek is zeer helder. Als voorlezer zou ik deze tekst lezen voordat ik het boek zou gaan voorlezen. De tekst is goed te volgen voor kinderen, de illustraties maken het verhaal compleet, op iedere tekening zie je duidelijk hoe Ward reageert, maar ook de gezichten van de omstanders. Het is een stevig boekje met mooi iets glanzend papier. Dit boekje zou in een schoolbibliotheek van een basisschool niet mogen ontbreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Gewoon Buitengewoon (ISBN 978 90 6445 645 9)

Reageer op het artikel "Gewoon Buitengewoon, door Ellen Verspeeten"

Reactie

Lezer, 10-01-2013 18:05 #1
Mijn kind is autistisch en ik heb het boek voor haar besteld. Het is een goeie uitleg voor kinderen maar niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Veel volwassenen snappen niets over autisme of weten er weinig van af.
Het is goed om over anderen kinderen te lezen dan kan je anderen beter begrijpen. Reactie infoteur, 11-01-2013
Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft gelijk dat de inhoud ook interessant is voor volwassenen. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Reacties: 1
Schrijf mee!