InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Prachtig en uniek: de Mannentester van Heleen van Royen
recensie

Prachtig en uniek: de Mannentester van Heleen van Royen

Prachtig en uniek: de Mannentester van Heleen van Royen De mannentester van Heleen van Royen is een meeslepend, spannend, maar ook een verrassend boek. Het is met een vaart geschreven en kent een schitterende wending. In dit moderne boek verdient de hoofdrolspeler haar geld door mannen te versieren en hen het bed in te krijgen, om aan te tonen dat zij hun vrouw bedriegen. Dit zinderende boek vraagt om een recensie!

De gegevens

  • Titel: De mannentester
  • Auteur: Heleen van Royen
  • Uitvoering: hardcover
  • Aantal pagina’s: 304
  • Genre: roman

Het verhaal

De 27-jarige Victoria Kramer is al van jongs af aan een echte mannen versierder. Ze is mooi, slim en een echte femme fatale. Door haar mooie uiterlijk en haar enigszins sluwe karakter te combineren, oefent zij een uniek beroep uit: mannentester. Wanhopige of soms zelfs wraakzuchtige vrouwen bezoeken Victoria met het verzoek hun mannen te testen. Uiteraard vraagt de hoofdpersoon een flink bedrag voor deze dienst. Met haar snelle praatjes en verleidelijke looks weet ze de aandacht van vele mannen te trekken. Met een geheel uitgedacht plan, manipuleert ze de mannen zo goed, dat ze uiteindelijk voor haar charmes zwichten. Victoria twijfelt geen moment om gesprekken of slaapkamerscènes op te nemen, zowel geluidsopnames als beeldmateriaal. Deze opnames komen regelrecht in de handen van de wantrouwende vrouwen. De beelden vormen het ultieme bewijs van het bedrog van hun mannen. Victoria schroomt niet om de mannen die zij het bed in heeft weten te praten na de daad te drogeren en hen op bizarre manieren te straffen. De straffen die ze uitdeelt, worden echter niet aan de vrouwen medegedeeld, dit is een persoonlijke afrekening.

Op jonge leeftijd verloor Victoria haar vader door een liquidatie. Haar moeder gaat hier aan onderdoor en wordt zeer depressief. Victoria en haar oma nemen de zorg op zich voor hun moeder en dochter. Dit, en de moord op haar vader, heeft grote invloed op het leven van Victoria. In haar leven zijn geen mannen en dat komt haar goed uit, want ze hekelt hen meer dan dat ze hen lief heeft. Geen man is goed voor haar en het straffen van haar ‘testers’ is voor haar dan ook geen probleem. Dan ontdekt ze op internet een aantal filmpjes over een robot: Jules. Op een bizarre manier raakte ze gefascineerd van de robot en probeert hem zelfs te stelen. Een leven met een robot lijkt haar ideaal, ze koestert een onbegrijpelijke liefde voor Jules.

Plotseling komt er toch een man in haar leven, Fintan. Hij is leeuwentemmer en verzorgt een klein leeuwen welp. De welp, en Fintan, zijn zeer populair onder de bezoekers van de dierentuin en binnen een mum van tijd zijn ze beroemd. Victoria voelt zich niet zeker over haar gevoelens voor Fintan, ze houdt zicht liever bij haar liefde voor de robot Jules. Toch lijken haar gevoelens voor Fintan te winnen van de robot, er is echter één probleem: ook haar zwakzinnige moeder blijkt verliefd op Fintan! Deze mix van gebeurtenissen leidt in het boek tot een spannend en verrassend einde!

Recensie

De mannentester is een boek waarvan je moet houden. Het is vlot geschreven, modern opgebouwd. De hoofdstukken zijn soms kort, soms erg lang. Heden en verleden wisselen elkaar af, wat maakt dat je graag door wilt lezen. Het verhaal speelt zich af in 2008 en dus in onze huidige tijd en dat trekt aan. Het testen van mannen lijkt een bizar, niet bestaand beroep, echter beschrijft van Royen dit werk ontzettend goed en word je direct meegesleept door het karakter. Victoria is een modern, iets wat bitter persoon en vertegenwoordigt misschien wel de mens van tegenwoordig. Ze denkt over het algemeen enkel aan zichzelf en is niet geïnteresseerd in mannen. Toch kan ze zichzelf hartstochtelijk aan een man overgeven, maar verliest nooit de controle over zichzelf. Seksscènes zijn dan ook volop aanwezig en ze worden door van Royen gedetailleerd beschreven.

De omslag binnen het karakter vindt plaats als Victoria aan zichzelf en aan haar gevoelens begint te twijfelen. Dit omslagpunt heeft van Royen prachtig beschreven, met alle gevoelens en emoties die daarbij horen. Het bizarre feit dat de hoofdpersoon op een robot valt, is enigszins overdreven. Het is lastig voor te stellen dat een mens van vlees en bloed verliefd wordt op een robot gemaakt van metaal. Het is voor de hoofdpersoon dan ook een klap als zij ontdekt dat de robot niet uit zichzelf spreekt, maar is voorgeprogrammeerd. De auteur werkt gelukkig toe naar een verrassend en boeiend einde. De vraag is: krijgt Victoria wat ze verdient?

Ander werk van Heleen van Royen

  • De gelukkige huisvrouw (2000)
  • De Godin van de jacht (2001)
  • Je zal er maar mee getrouwd zijn (2003)
  • De ontsnapping (2006)
  • De gelukkige huisvrouw is in 2010 verfilmd
© 2010 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Mannentester van Heleen van Royen

Reageer op het artikel "Prachtig en uniek: de Mannentester van Heleen van Royen"

Infoteur: Maria_louise91
Gepubliceerd: 06-08-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!