InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf?
recensie

Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf?

Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf? Kleuters verzinnen soms dingen. Fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar, ze geloven soms echt wat ze zeggen. Het is goed dat ze hun fantasie gebruiken maar het is wel van belang dat kinderen besef krijgen van wat wel en niet mag. De tekst van dit boek is geschreven door Celeste Snoek, de tekeningen zijn gemaakt door Natalie Kuypers.

Gegevens van het kinderboek Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf?

  • Tekst: Celeste Snoek
  • Tekeningen: Natalie Kuypers
  • Foto's: Martin Kemperman
  • Uitgeverij: Kwintessens
  • Jaar: 2000
  • Pagina's: 23
  • Kaft: harde kaft
  • ISBN: 978 90 5788 198 590 5788 060 1
  • Genre: kinderboek
  • Prijs: op de site van Kwintessens kwam ik dit boek niet tegen

Het boek bevat een gebruikershandleiding, in deze handleiding worden bijvoorbeeld de werkvormen besproken om het thema te behandelen maar ook wordt er verwezen naar een ander boek over hetzelfde thema: Ik heb het niet gedaan! Over kinderen en eerlijkheid (ook van Kwintessens).

Het verhaal

Veerle gaat stempelen, ze gaat snel aan de slag en wil het heel netjes doen. Misschien verdient ze dan wel een mooie sticker met een glinsterend hartje. Juf vindt dat Veerle het heel goed gedaan heeft en geeft haar een sticker met een zilveren visje. Als het pauze is moet Veerle plassen, maar ze kan haar tuinbroek niet openmaken. Ze zoekt de juf maar die is niet in de klas. Veerle wil eigenlijk wel even kijken naar de mooie stickers die in het la van het bureau liggen. Wat glimmen ze mooi! Ze zou er thuis al haar spulletjes mee kunnen versieren. Veerle stopt de stickers in de zak van haar tuinbroek.

Als ze later in de kring zitten zegt juf dat ze een beetje verdrietig is, de stickers in haar laatje zijn verdwenen. Ze legt uit dat je nooit iets mag pakken wat van een ander is. Ze vraagt ook hoe de kinderen het zouden vinden als er iets van hen zou worden weggepakt. Veerle weet niet wat ze moet doen, ze heeft spijt dat ze de stickers heeft gepakt maar durft het niet te zeggen tegen juf. Dan bedenkt ze een plan.

De tekst

Op iedere even pagina vind je tekst, eerst een verhaaltje van ongeveer vijftien zinnen, daarna een geel kader met daarin drie/vier vragen om over te praten. De schrijfster heeft korte zinnen gebruikt met eenvoudige woorden, alleen het woord glinsterend moet je misschien uitleggen aan een kleuter.

Een fragment

Veerle zit al tien minuten op de wc. Ze houdt de stickers in haar handen. Ze is bang. De juf weet dat de stickers weg zijn. Wat moet ze toch doen? Had ze ze maar nooit gepakt. Zal ik ze door de wc spoelen? denkt ze. Maar misschien spoelen ze niet door. En dan heeft juf geen stickers meer. Dan heeft ze een idee. Ik doe net alsof ik ze gevonden heb, denkt ze. Ze gaat vlug terug naar de klas en loopt naar de juf. De juf is verfpotjes aan het schoonspoelen bij de kraan. ‘Juf?’ De juf kijkt op. Veerle houdt de stickers omhoog. ‘Kijk wat ik gevonden heb!’ zegt ze opgewonden. De juf zegt niets. ‘Ze lagen bij de wc’s!’ stottert Veerle.

De illustraties en foto's

De tekeningen zijn kleurrijk en vormen een goede combinatie met de tekst. Om elke tekening is een groen kader getekend. Naast illustraties vind je ook foto's in dit boek, hier komen de hoofdpersonen op voor die je ook op de tekeningen ziet.

Voor welke leeftijd

Een kijk-, lees- en vertelboek voor kinderen vanaf vier/vijf jaar.

Mijn mening

Het thema wordt goed uitgelegd. Er wordt verteld hoe Veerle er toe komt om de stickers weg te pakken en dat eerlijkheid loont. De juf gaat heel respectvol met de gevoelens van Veerle om, ze maakt duidelijk dat het niet juist is wat Veerle heeft gedaan maar prijst het meisje omdat ze (uiteindelijk) wel de waarheid vertelt. Het is goed dat de juf in de kring vraagt wat kinderen er zelf van zouden vinden als er van hen iets gestolen werd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerlijkheid gevraagdEerlijk zijn doe je in goede en slechte tijden. Tegen je collega’s, tegen ouders, tegen je leidinggevende en tegen kinde…
Is oprechtheid wel zo eerlijkIs oprechtheid wel zo eerlijkIedereen heeft te maken met eerlijkheid, oprechtheid, manipuleren en liegen. De meeste mensen vinden dat zij eerlijk en…
Wat is de reden waarom mensen liegen?Wat is de reden waarom mensen liegen?Mensen liegen om een reden, maar wat voor redenen? Dit kunnen er verschillende zijn. Iedereen liegt wel eens een keer om…
Relatie Test - Ben je Eerlijk in de Liefde?Relatie Test - Ben je Eerlijk in de Liefde?Liefde en relatie: ben jij open en eerlijk? Weet jouw partner wat je seksueel prettig vindt of jouw seksuele fantasieën?…
Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie? Wat doet ze besluiten om een verhouding serieus te nemen en zich vast te leggen? Natuu…
Bronnen en referenties
  • Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf? (ISBN 978 90 5788 198 590 5788 060 1)

Reageer op het artikel "Eerlijk zijn - Wie heeft de stickers van de juf?"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Recensies…
Schrijf mee!