InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie - De Uitnodiging van W. Paul Young
recensie

Recensie - De Uitnodiging van W. Paul Young

Recensie - De Uitnodiging van W. Paul Young De Canadese schrijver Paul William Young schreef dit boek als kerstverhaal voor zijn kinderen en een paar vrienden. Op hun advies besloot hij langs een uitgever te gaan. Zonder resultaat; christelijke uitgevers weigerden het boek omdat het te veel over het randje was, seculiere uitgevers vonden dat er teveel Jezus in voorkwam. Hij heeft toen uitgeverij Windblown Media opgezet met behulp van vrienden en daar het boek uitgegeven met de oorspronkelijke titel The Shack. Resultaat? Een best-seller.

Gegevens boek

  • Uitgeverij: Kok Kampen
  • ISBN: 978 90 435 1550 4
  • Genre: fictie

Inhoud

Het verhaal, dat overigens fictie is, kan grofweg worden opgedeeld in drie delen. Het eerste deel beschrijft de aanleiding van een depressie en de daaropvolgende worsteling met God van hoofdpersoon Mack. Hij krijgt op een wonderlijke manier een uitnodiging van God om naar de hut te gaan waar zijn worsteling begon.

Het tweede deel, dat tegelijk het grootste deel is, speelt zich af in deze hut. De schrijver verwoordt op een eigentijdse en bijzondere manier een ontmoeting met God die uit meerdere personen bestaat. Door deze ontmoeting, die dus eigenlijk uit meerdere ontmoetingen bestaat, wordt Mack met zichzelf geconfronteerd.

Het laatste gedeelte geeft een verrassende wending aan het verhaal. Het roept vragen op, maar geeft ook praktische antwoorden aan Mack.

Achtergrondinformatie

Het boek is uiteindelijk gepubliceerd in 2007. Een jaar later op 8 juni 2008 waren er een miljoen exemplaren verkocht. Het boek was vanaf toen tot begin 2010 bestseller nummer 1 in fictie op de lijst van de New York Times met intussen 7 miljoen verkochte exemplaren. Het boek bereikte deze plek niet door slimme marketingstrategie, maar via mond op mond reclame en een website waar slechts 300 dollar in geïnvesteerd was door één van de oprichters van Windblown Media, Brad Cummings.

Inmiddels geniet het boek wereldwijde bekendheid en is dan ook uitgegeven in meerdere talen waaronder Spaans, Duits, Nederlands en zelfs Koreaans. In Nederland zijn momenteel ruim 25.000 boeken verkocht.

Eigen mening

Het eerste gedeelte waarin de traumatische gebeurtenis wordt beschreven vond ik aangrijpend. Er wordt ruim de tijd genomen voor dit deel en het begin is dan ook enigszins taai, maar het creëerde wel volop de gelegenheid om me in te leven in het Grote Verdriet van hoofdpersoon Mack. Het boek is overigens vlot geschreven.

Ik heb me voorgenomen het tweede deel nog eens te lezen. Er worden namelijk veel aspecten beschreven op een dergelijk verhelderende manier dat het teveel was om alles echt tot me door te laten dringen. Wat me het meest bijgebleven is, is dat het mijn eigen kijk op God veranderd heeft van een afstandelijk figuur naar een persoon die dichtbij staat. De hedendaagse situaties en humor in de ontmoetingen hebben hier onder andere voor gezorgd.

Het moeilijke, vaak zo dogmatisch beschreven aspect van de drie-eenheid van God heeft de schrijver mijns inziens mooi verwoord in de manier waarop Papa, Jezus en Sarayu (resp. Vader, Zoon en Heilige Geest) met elkaar omgaan.

Het verhaal heeft mij geen antwoorden gegeven op één van de moeilijkste vragen van het leven, namelijk waar die liefdevolle God is in deze verschrikkelijk ontwrichte maatschappij. Wat het wel voor mij gedaan heeft is het verwoorden van de zoektocht van een wanhopig en verwond mens en een God die mensen liefdevol verandert.

Verwante schrijvers/boeken

  • Wayne Jacobsen Hij houdt van mij
  • Jake Colsen (samenvoeging van Wayne Jacobsen en Dave Coleman) Dus jij wilt niet meer naar de kerk
  • Brad Cummings
© 2010 - 2019 Naledi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op zoek naar God: Gordon, Dennis van der Geest (EO, NL3)Op zoek naar God: Gordon, Dennis van der Geest (EO, NL3)Op zoek naar God: Gordon, Dennis van der Geest, Lizelotte van Dijk. Van 19 tot 25 december 2010 zend de Evangelische Omr…
De Homo top 100Elk jaar komt er weer de befaamde homo top 100 aller tijde uit. In deze hitchart uitsluitend de beste homo nummers. Geko…
Marketing van een evenementMarketing van een evenementEen evenement organiseren vergt veel tijd en organisatietalent. Na zoveel moeite wil je ook dat je evenement een succe w…
Christelijke feestdagen met hun betekenisChristelijke feestdagen met hun betekenisOnze samenleving kent verschillende Christelijk feestdagen waarop wij niet werken. Wanneer vinden deze feestdagen plaats…
Graf van Jezus?Een aantal Canadese documentaire makers beweert dat ze het graf van Jezus zouden hebben gevonden. Het mag duidelijk zijn…
Bronnen en referenties
  • www.theshackbook.com www.wieisgodvoorjou.nl www.thegodjourney.com

Reageer op het artikel "Recensie - De Uitnodiging van W. Paul Young"

Reacties

Niek, 19-06-2013 10:04 #2
Nav het programma met Dennis vd Geest "op zoek naar God" had ik dit boek op mijn verlanglijstje staan maar pas afgelopen weken via bieb ontvangen. Ik kon het niet loslaten. Vond het begin enorm moeizaam maar toch bleef het mij boeien, juist in een tijd waarin er veel verdriet/zorg etc is bleef ik doorlezen. Het tweede gedeelte is enorm binnen gekomen en nu heb ik het boek zelf aangeschaft omdat het mij de ogen heeft geopend. Al herkende ik mijzelf niet in de hoofdpersoon als moeizame relatie met vader, veel aspecten zoals onvoorwaardelijke liefde/ schuldgevoelens/ veroordeling/Het grote verdriet… Het is in ieders leven en kan je maken of breken.
Ik ben blij HEEL BLIJ dat ik dit boek gelezen heb en hoop dat ik wat ik afgelopen geleerd heb door het lezen heen dat anderen het aan mij mogen merken.
God is niet degene die het kwade doet of wilt, Hij is het die mij helpt om het Leven met een hoofdletter te LEVEN!

Peterpaul Bruseker, 31-10-2012 15:52 #1
Beste schrijver

Het antwoord wordt m.i wel degelijk gegeven van "waar is de liefde volle God". Hij is er namelijk helemaal en staat zonder oor en vooroordeel jouw altijd ter beschikking. het enige oordeel van God is namelijk onvoorwaardelijke liefde voor iedereen. God geeft iedereen zijn leven onvoorwaardelijk en zonder oordeel en jij bent diegene die met die weg/ pad dat mag maken wat jij er van wil maken. Dat is nu precies wat God wil LIEFDE voor iedereen en als jij ik iedereen er een zooitje van willen maken dan mag dat ook (dat is je karma). Elke gang die je inloopt moet en zal je ook weer terug moeten lopen. Dit is wat God bedoeld en wat Paul Young prachtig heeft verwoord. Wanneer wij God nog steeds verantwoordelijk houden voor onze geschonken creatie zijn we voorlopig nog wel even bezig. Ik zou iedereen adviseren elke dag bewust te leren bezig te zijn met je onbewuste gedachten en alle negativiteit die dan in je opkomt om te draaien als een even ondoordachte dommigheid die je niets opleverd en je niet verder brengt dan daar waar je wil zijn. Bij God. heel veel liefde voor iedereen en ik hoop dat ik zelf het in ieder geval zeker zo ga doen. Lieve God help en steun mij daarin d.m.v de Heilige Geest

Infoteur: Naledi
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 2
Recensies…
Schrijf mee!