InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Handboek Godsdiensten van de wereld van Ninian Smart
recensie

Handboek Godsdiensten van de wereld van Ninian Smart

Handboek Godsdiensten van de wereld van Ninian Smart Het boek 'Godsdiensten van de wereld' is een standaardwerk op het gebied van godsdiensten in de wereld. Het boek is een wetenschappelijk naslagwerk voor de professionals, geïnteresseerden en de studenten. De auteur van het boek, Ninian Smart, heeft hiermee een waardevol boek aan zijn oeuvre toegevoegd. Het boek onderscheid zich van andere soortgelijke naslagwerken vanwege de beschrijving van de functies van de verschillende godsdiensten.

De auteur Ninian Smart

De auteur van het boek Roderick Ninian Smart (1927) was een Schotse godsdienstwetenschapper. Hij was een van de bekendste wetenschappers op het gebied van godsdienstwetenschap. Smart wordt wel de vader van de godsdienstwetenschappen genoemd vanwege het vele pionierswerk aan de Universiteiten in Lancaster en California Santa Barbara. Smart is in 2001 overleden.

Handboek over godsdiensten

Een boek over godsdiensten is eigenlijk moeilijk te vatten in een gebonden werk. Het meest voor de hand liggend is dat een handboek over de godsdiensten van de wereld in een map met losse bladen uitgegeven wordt. Immers, er is niets zo veranderlijk dan een godsdienst met haar vele ontwikkelingen. Toch is Smart erin geslaagd om een uitvoerig en gedetailleerd boekwerk samen te stellen.

Dynamiek

Het boek laat op een boeiende wijze zien dat godsdienstwetenschap geen saaie bezigheid is. Integendeel, het is een van de meest fascinerende vakgebieden. Religie en godsdienst is met ons hele mens-zijn verbonden. Smart heeft de passie voor zijn vakgebied op een uniek wijze in dit boek handen en voeten gegeven.

Inhoud van het boek

De inhoud van het boek is heel overzichtelijk. Smart geeft een vergelijkende beschrijving van alle godsdiensten van de wereld. Ook beschrijft hij niet-religieuze levensbeschouwingen. Hierdoor is het boek uniek in zijn soort. Alle godsdiensten worden op dezelfde wijze besproken. Smart gebruikt hiervoor de volgende zeven aspecten:
  • De ethiek van de godsdienst
  • Het ritueel van de godsdienst
  • De mythe van de godsdienst
  • De beleving van de godsdienst
  • De sociale instituties van de godsdienst
  • De leer van de godsdienst
  • De kunst van de godsdienst

Indeling van het boek

Het boek is ingedeeld in twee delen:
  • Het eerste deel beschrijft de ontwikkelingen van de godsdiensten vanaf hun klassieke periode.
  • In het tweede deel komt de moderne tijd aan de orde waarin veranderingen, cultuur, ontdekkingen en veroveringen centraal staan.

Bronnen en beeldmateriaal

Het boek geeft bij elke bespreking van een godsdienst ook inzage in de heilige geschriften van de betreffende godsdienst. Het boek sluit af met een bespiegeling over de twintigste eeuw. Een eeuw waarin de godsdiensten elkaar beter hebben leren kennen. Ninian Smart betrekt ook in dit deel van zijn boek alle werelddelen en hun godsdiensten. In het boek ontbreekt een overzicht van literatuur die door Smart is gebruikt. Het vele beeldmateriaal, de verklarende woordenlijst en een uitgebreid register van trefwoorden maakt dit echter weer goed.

Studie

Het boek van Smart kan worden toegepast tijdens college's op universiteiten en hbo-opleidingen. Maar ook voor zelfstudie is het boek uitermate geschikt. Het is aan te schaffen via de meeste online boekhandels.
Gerelateerde artikelen
Godsdienst en zedenleer hebben invloed op ontwikkelingGodsdienst en zedenleer hebben invloed op ontwikkelingGodsdienst heeft veel te zeggen over de zedenleer. Hoewel de verschillende wereldgodsdiensten het niet eens zijn over de…
Een model voor een juist begrip van de wereldbeschouwingenEen model voor een juist begrip van de wereldbeschouwingenIn de meeste grote steden leeft een verscheidenheid aan mensen samen. Een stad vormt als het ware een microkosmos van de…
De herkomst van VoodooDe voodoo godsdienst heeft zijn oorsprong in West-Afrika.Hier lag de basis voor voodoo, namelijk de animistische godsdie…
recensieBoekrecensie: Profeet van de duivel - Adrian Stone“Profeet van de duivel” is een fantasy roman geschreven door de Nederlandstalige auteur, Adrian Stone. Een andere wereld…
Godsdienst van de Onzichtbare Roze EenhoornGodsdienst van de Onzichtbare Roze EenhoornOm diverse hardnekkige redenaties van strengen gelovigen onderuit te halen, zijn er in de loop der tijd diverse satirisc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Artsworksbysharon, Pixabay
  • Godsdiensten van de wereld.
  • Auteur: Ninian Smart
  • Uitgeverij: Kok

Reageer op het artikel "Handboek Godsdiensten van de wereld van Ninian Smart"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 10-04-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!