InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekbespreking: Trajecten van Paco Rabanne
recensie

Boekbespreking: Trajecten van Paco Rabanne

Paco Rabanne is vooral gekend als mode-ontwerper. Pas toen hij beroemd was, vertelde hij over zijn persoonlijk geloof en over zijn ervaringen met het occulte en zijn eigen visie op de wereld. Dit heeft hij samengevat in het boek Trajecten dat werd uitgegeven in 1991 (in het Nederlands in 1992).

Over Paco Rabanne

Paco Rabanne is een beroemde mode-ontwerper die vooral gekend is voor zijn onconventionele ontwerpen met metaal en andere ongewone materialen. Hij is geboren als Francisco Rabaneda Cuervo op 18 februari 1934 in het Baskenland. Wanneer de Spaanse burgeroorlog uitbreekt, vlucht hij samen met zijn moeder, zijn broer, zijn zussen en grootmoeder naar Frankrijk.

Zijn grootmoeder was veel bezig met het occulte en natuurgeneeswijzen. Zij leerde hem veel over witte en zwarte magie, over geneeskrachtige planten en andere kennis dat niet aanvaard werd door de Kerk of de wetenschappen.

Hij studeerde architectuur maar besloot later in de modewereld te stappen. De modewereld leek stil te staan in het verleden: er waren weinig vernieuwingen. Hij besloot dat het tijd was voor iets nieuws. Zijn eerste modeshow was zeker nieuw en werd veel besproken: hij koos voor metaal in plaats van stof om zijn modellen te kleden en zijn modellen waren niet allemaal lang en blond zoals gebruikelijk, maar er waren ook zwarte modellen tussen. Dit was zeker ongebruikelijk in die tijd.

Over Trajecten

Het boek leest heel vlot. Paco Rabanne vertelt zijn levensverhaal doorweven met zijn visie op het leven. Hoewel sommige theoriën ongewoon zijn, komt hij niet belerend over en laat hij de lezer de vrijheid zelf zijn mening te vormen. Zijn inspiratie haalt hij naast zijn eigen leven uit de Bijbel. Er staan dan ook veel Bijbelpassages in het boek. Dit komt doordat hij in een Joods-Christelijk milieu opgegroeid is en zijn referentiekader vooral uit de Bijbel komt. Ook andere heilige boeken en religies komen kort aan bod. Hier gaat hij niet dieper op in omdat hij vindt dat we onze inspiratie uit ons eigen milieu moeten halen.

Er zijn 7 hoofdstukken in totaal. Het eerste hoofdstuk vertrekt vanuit zijn eigen leven. Stap voor stap leidt hij ons hoofdstuk na hoofdstuk door zijn eigen ervaringen en licht hij stukje bij stukje tipjes van de sluier op. Hij vertelt zijn visie op de schepping en de evolutie van de mensheid en hoe de mens eenheid met God kan bereiken.

Overzicht

Hoofdstuk 1: De zilveren draad

Het echte leven is ergens anders
Een inleiding tot zijn visie op de wereld en zijn ervaringen met het spirituele.

Hoofdstuk 2: De sluier van Isis

De zichtbare wereld is een symbool van de onzichtbare wereld
Onze wereld is slechts een weergave van de echte wereld. Het is aan ons om de symbolen te ontcijferen en zo de onzichtbare wereld waar te nemen.

Hoofdstuk 3: De tuniek van vlees

Je hebt mij jouw modder gegeven en ik heb er goud van gemaakt.
Hoe gebeurt reïncarnatie en waarom?

Hoofdstuk 4: Modegrillen: nooit onschuldig

Wij kleden onze geest aan, niet onze lichaam
De modetrends vertellen veel over wat er leeft in de mensheid.

Hoofdstuk 5: De vormen voorbij

Wat achter de dingen verborgen ligt
Hij zag teveel en zien is verblinding
In dit hoofdstuk vertelt hij ons meer over zijn visie over wat de sluier bedekt.

Hoofdstuk 6: Scheuren en herschepping

Daarna zag ik een nieuwe hemel, een nieuwe aarde
Over de apocalypse die gaat komen. Het woord apocalypse betekent niet de einde der tijden, maar wel openbaring. Het is het begin van een nieuw tijdperk voor de mensheid.

Hoofdstuk 7: De naadloze tuniek

Laten we van elkaar houden want de liefde komt van God
Over de kracht van liefde.
© 2009 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Occult bloed: wat is dat?Occult bloed: wat is dat?Occult bloed in de ontlasting kan betekenen dat er een medische oorzaak voor is. Het kan duiden op het begin van darmkan…
Boekbespreking: Hoog in de hemelBoekbespreking: Hoog in de hemelHoog in de hemel is het tweede boek van de Ierse schrijfster Lorna Byrne. Beide boeken gaan over haar ervaringen met eng…
Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwenLekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwenBen je op zoek naar een lekker geurtje voor mannen of juist een lekker geurtje voor vrouwen? Het is niet altijd gemakkel…
Boekrecensie: Healing met Engelen van Doreen VirtuerecensieBoekrecensie: Healing met Engelen van Doreen VirtueIn dit boek van Doreen Virtue wordt uitgelegd hoe iedereen de hulp van engelen kan inschakelen. De schrijftaal is duidel…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Paco_Rabanne www.pacorabanne.com

Reageer op het artikel "Boekbespreking: Trajecten van Paco Rabanne"

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 19-08-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!