recensie

Kruidenboekjes van Huibers

Een kruid is meer dan een geneeskrachtige stof, maar is een levend wezen met een soort eigen persoonlijkheid. Het is dan ook de kunst om de plant te zoeken die niet alleen bij jouw ziekte hoort maar bij jouw hele persoonlijkheid past. Bij iedere plant hoort een verhaal waarin de lezer zichzelf kan herkennen. Het is juist dit herkennen dat de basis vormt voor het persoonlijk gebruik van een bepaalde plant. Kruiden passen niet alleen bij een kwaal maar ook bij een persoonlijkheid. Geneeskruiden moeten dan ook persoonlijk afgestemd worden.

Kruidenboekjes van Huibers

De boekjes over geneeskrachtige planten van Jaap Huibers proberen ons te helpen om de persoonlijke plant bij iedere mens te vinden.

Jaap Huibers geboren in 1944 studeerde orgel aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens deze studie groeide een bijzondere belangstelling voor natuurgeneeskunde en voeding. Hij volgde onder andere opleidingen in Duitsland, en startte meer dan 30 jaar geleden zijn praktijk voor natuurgeneeskunde. Hij schreef zeventigtal boeken, waarvan er velen zijn vertaald en ruim 1 miljoen van verkocht. Vooral bekend bij de kruidenliefhebbers is de Anckertjes-reeks, de smalle witte boekjes uitgegeven bij Anck-Hermes. Enkele van de vele titels zijn Kruiden om te slapen, Kalm door kruiden, Man zijn...en blijven, Vrouw zijn....en blijven, Overwin angst en vrees en Help uw hart met kruiden.

In het boekje 'Help je hart met kruiden' zegt Huibers dat de oorzaken van vele hartproblemen niet alleen verkeerd voedsel en te weinig beweging is, maar dat we terug de 'stem' van ons hart moeten volgen. De oorzaak van ziekte voor Huibers zit veel meer in het te veel aan rationeel denken. Hij beschrijft hoe je met een werkelijk 'hartelijke' leefwijze veel narigheid kan voorkomen. Natuurlijk is dit Anckertje ook een echt kruidenboekje, waar hij op zijn eigen manier verschillende kruiden voor hart en bloedvaten kort beschrijft.

De meidoorn bijvoorbeeld.

De ondoordringbaarheid van een meidoornhaag staat symbool voor bescherming. In de Oudheid werden deze hagen aangeplant rond heilige plaatsen. De bloesem en de bessen helpen bij hartkwalen die te wijten zijn aan ergernissen in het dagelijks leven. De meidoorn past bij de mens die het zoete zoekt en daarbij voortdurend verwondt geraakt aan de stekeligheden van het leven. De meidoorn bemiddelt tussen het rationele en het emotionele.

Over knoflook.

Vanuit de leer der temperamenten past knoflook niet bij het cholerische type, zegt Huibers. De martiale kracht van de knoflook past meer bij het flegmaticus, die wel een lichamelijke en geestelijke schoonmaakbeurt kan gebruiken. Knoflook heeft een sterk ontgiftende werking, zowel in onze darmen als in onze bloedvaten. Dus goed te gebruiken bij aderverkalking en een te hoog cholesterolgehalte. Een schijfje look in een glas melk is een eenvoudige maar efficiënte gebruiksmethode.

Over herderstasje.

Het past bij de mens, van wie het hart nog niet de volwassen zelfverzekerdheid heeft. Het is de mens, die zonder naar de stem van zijn hart te luisteren, zich blindelings laat leiden door de uitkomst van het 'orakel'. Men blijkt niet sterk genoeg om tot een evenwichtig gedrag te komen. In de bloeddruk vertaalt dat zich in een wisselende druk, te hoog of te laag. Het herderstasje helpt in zulke gevallen. Merkwaardig is dat deze plant zowel een bloeddrukverhogende stof, tyramine als een bloeddrukverlagende stof, acetylcholine bevat.

Over hartgespan.

Zoals de knoflook goed kan zijn voor het flegmatische type, zo is het hartgespan goed voor de sanguinische mens die te haastig en te oppervlakkig is. Bij te zware inspanningen krijgt deze persoon kloppende hoofdpijn, een verhoogde bloeddruk en hartpijn of 'hartkloppingen'. De plant wordt niet voor niks hart-gespan genoemd, dus goed tegen het spannen van het hart.

Dus een geneeskruid moet je niet alleen organisch maar ook persoonlijk afstemmen. Een geneeskruid moet je niet alleen met je verstand maar ook met je gevoel zoeken en vinden. Om het met de woorden van Jaap Huibers te zeggen 'Doe wat uw hart je ingeeft en bedenk de vorm daarvoor met je verstand'.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Foto: Hartgespan - Leonurus cardiaca

Reageer op het artikel "Kruidenboekjes van Huibers"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: Juni 2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!