recensie

Recensie 'Twilight' (2008)

Deze film, die is gepubliceerd in 2008, is gebaseerd op het boek van Stephenie Meyer. Bella Swan verhuist naar haar vader in Forks, een stadje met 3120 inwoners. Ook is het het dorp met de meeste regen op jaarbasis. Op haar eerste schooldag ontmoet ze Edward Cullen, waar ze meteen interesse in heeft. Hoe dat afloopt lees je in het onderstaande artikel.

Samenvatting van de film

Deze samenvatting bevat informatie over de film. Als je het plot van het verhaal niet wilt weten, wordt sterk aangeraden de samenvatting niet te lezen.
Bella Swan gaat bij haar vader Charlie wonen in Forks, Washington. Als 'homecoming'-cadeau krijgt ze een auto van haar vader die de eerste dag op school al de aandacht trekt. Bij haar eerste dag op school ontmoet ze o.a. Jessica, Mike etc. en die vertellen haar over de Cullen-familie. Bella is vooral geïnteresseerd in Edward. Geluk bij een ongeluk zit ze de eerste biologieles naast hem, maar ze wisselen geen woord. Edward is daarna een aantal dagen niet op school geweest en Bella vraagt zich af waarom hij zo raar tegen haar deed en vooral waarom hij van lesgroep wilde ruilen. Een aantal dagen later is hij weer op school en doet opeens heel vriendelijk tegen haar, wat al opmerkelijk is. Die dag na school, wordt Bella bijna aangereden, maar Edward duwt de auto letterlijk van haar vandaan. Natuurlijk ontkent hij alles, maar Bella zegt niemand iets over wat Edward deed.

Als Bella met een aantal vrienden naar La Push gaat, een strandje net buiten Forks, hoort ze van Jacob een verhaal over Edward's familie. Ze raakt door hem geobsedeerd en vindt op internet een boek over 'Quilleute Legends'. Kort na het bezoek aan Port Angeles is het mooi weer buiten en Jessica vertelt Bella dat de Cullen's weg zijn zodra het mooi weer is om te gaan hiken. Als Jessica en Angela naar Port Angeles gaan om een jurk uit te zoeken, besluit Bella mee te gaan, niet omdat ze is geïnteresseerd in de jurk voor haar vriendinnen, maar ze wil naar een boekwinkeltje. Daar haalt ze een boek en op de weg naar het restaurant, waar ze heeft afgesproken met Jessica en Angela, wordt ze opgewacht door een aantal jongens. Edward redt haar en daarna gaan ze samen wat eten(Bella gaat wat eten en Edward kijkt toe). Op de terugweg naar Forks zijn Charlie en Edward's pleegvader Carlisle bij een plaats delict waar een goede vriend van Charlie is vermoord. Dat is volgens de politie gedaan door dieren.

Als Bella op internet zoekt, vindt zij daar wat Edward werkelijk is, een vampier. Ze confronteert hem daarmee en hij ontkent het niet. Bella komt zo langzamerhand steeds meer te weten over de mogelijkheden van Edward en Edward nodigt haar zelfs uit bij hem thuis. Daar komt ze erachter dat hij nooit eet, nooit drinkt en nooit slaapt.

De belangrijkste personages

Bella Swan gespeeld door Kirsten Stewart

Een van de belangrijkste personages van de film. Zij is degene die verliefd wordt op de vampier Edward.

Edward Cullen gespeeld door Robert Pattinson

Een vampier die de gedachten van andere kan horen. Hij komt erachter dat hij de gedachten van Bella Swan niet kan horen en dat maakt hem geïnteresseerd. Hij wordt verliefd op haar.

Alice Cullen gespeeld door Ashley Greene

De 'zus' van Edward en zij is de eerste die Bella accepteert als vriendin van Edward.

Carlisle Cullen gespeeld door Peter Facinelli

De 'vader' van Edward. Hij is dokter in het ziekenhuis en degene die Bella telkens verzorgt als ze in het ziekenhuis is beland.

James gespeeld door Cam Gigandet

De 'tracker' die geobsedeerd wordt door Bella. Zijn doel is om Bella te vermoorden. Uiteindelijk wordt niet Bella maar hij vermoord.

Mening over de film

Ik vind het een film die van begin tot eind goed is. De effecten met betrekking tot de snelheid en aanvallen is heel realistisch. De cameratechnieken in de film vind ik heel goed en ook de verhaallijn vind ik heel goed. Ik denk wel dat het niet heel erg aan te raden is aan jongens die houden van actiefilms en niks hebben met romantische films, want romantische dingen zitten er zeker in. Ik zou iedereen aan willen raden om deze film te kijken en niet alleen omdat de verhaallijn zo goed is, maar ook omdat het niet zo'n clichéfilm is over vampiers met tanden etc. Edward is een gewone jongen die toevallig ook een vampier is. Dus als je de film nog niet hebt gezien, ga hem kijken, want hij is SUPER!

Lees verder

© 2009 - 2020 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.imdb.com/title/tt1099212/
  • http://www.twilightthemovie.com/

Reageer op het artikel "Recensie 'Twilight' (2008)"

Infoteur: Mellie
Laatste update: Oktober 2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Stephenie Meyer
Schrijf mee!