InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Hoeder gezocht door Eveline Bergwerf
recensie

Recensie: Hoeder gezocht door Eveline Bergwerf

In dit boek wordt je meegenomen naar de volledig nieuw gecreëerde wereld van het verbonden rijk. Een in beginsel magische wereld die door een duistere macht in de problemen geraakt. Het is aan de hoofdpersonen van dit boek om deze wereld te redden van de zwarte macht.

Gegevens van het boek

  • Uitgever: Ellessy Jeugd
  • Uitvoering: Paperback, 355 pagina's
  • ISBN: 978-90-8660-015-1
  • Prijs: € 18,95
  • Categorie: Fantasy / jeugd

Over de auteur

Eveline Bergwerf (geboren 29 mei 1981) is schrijver van jeugdboeken. Al tijdens haar studie Zeegeschiedenis aan de Universitiet van Leiden schreef zij. Na haar studie geschiedenis is zij les gaan geven op een middelbare school. Haar schrijfstijl lijkt op die van Thea Beckman en Tonke Dragt en het is dan ook niet verbazingwekkend dat dit enkele van haar favoriete auteurs zijn. Gelet op haar achtergrond is het niet verbazingwekkend dat haar eerste boeken historische jeugdromans waren. Het boek Geheim van de Schrijver, een historische roman werd genomineerd voor het Hoogste Woord 2005.

"Hoeder gezocht" hoort bij het genre magie/griezel/fantasie en is in 2007 uitkomen bij haar nieuwe uitgeverij Ellessy.

Volledige bibliografie

  • Geheim van de schrijver, Den Hertog 2004
  • De erfdochter van Rennenberg, Den Hertog 2005
  • “Het mirakel van Brussel”, kort verhaal in de bundel ‘Vogels zijn overal’ (Klavertje Vier-serie), De Ramshoorn 2006
  • Hoeder gezocht!, boek 1 van de tweedelige serie Een kwestie van magie, uitgeverij Ellessy, juni 2007
  • Waldemar, Den Hertog, september 2007

Het verhaal

De hoofdpersoon uit het boek, de 15 jarige Franca, worstelt nogal met zichzelf zoals veel 15 jarigen, toch voelt zij zich echt anders. Dit blijkt uiteindelijk ook het geval te zijn al zij en haar broertje op een dag overvallen worden door een aantal vreemde gebeurtenissen en worden gered door Salamo, een meestermagiër. Pas dan wordt het duidelijk dat zowel Franca als haar broertje niet uit deze wereld komen zoals wij hem kennen, maar uit een magische wereld die parallel bestaat, het verbonden rijk. In deze wereld is al eeuwenlang een strijd aan de gang tussen goed en kwaad waarbij de goede kant de strijd lijkt te verliezen. Het tij kan worden gekeerd indien de hoeder wordt gevonden, een persoon die gebaseerd is op een eeuwenoude legende en die in staat is een deel van het kwaad in zijn macht te houden. Het volk van het verbonden rijk heeft de hoeder feitelijk al afgedaan als een sprookje. Franca en haar broertje worden door de meestermagiër meegenomen naar het verbonden rijk, in eerste instantie voor een dagje om kennis te maken. Eenmaal aangekomen is er echter een snelle opeenvolging van gebeurtenissen, de hoeder wordt gevonden en de strijd tussen goed en kwaad barst in alle hevigheid los. Het is voor Franca en haar broertje niet meer mogelijk om terug te keren naar onze wereld en zij beginnen aan een lange reis in strijd tegen het kwaad.

Fragment uit het boek

In de hoofdstad Dorodom worden elk jaar de vijftienjarigen getest om de uitverkorene te vinden: de toekomstige Hoeder. Helaas is de ceremonie na zo veel eeuwen nog slechts een taditie, want iedereen denkt dat de uitverkorene niet meer bestaat. Zelfs de Orde gelooft er niet meer in. Nu is het meer een soort feest geworden, waar meestermagiërs en hun leerlingen bij elkaar komen. Hij haalde diep adem. ‘Maar ik weet zeker dat de uitverkorene nog wel bestaat. Na jarenlang onderzoek ben ik erachter gekomen waar die zich bevindt. En dat is de reden van mijn komst hier. Franca sprong op van de bank. Alles klopte ineens, dat Salamo haar had gered van de Neflims en waarom hij zoveel moeite deed om alles uit te leggen. Zij was de uitverkorene dat kon niet anders !. ‘Allemachtig, u hebt het over mij! Want ik ben net vijftien geworden en ik ben op tijd voor die ceremonie in Dorodom. Wow, denkt u echt dat ik de uitverkorene ben…..’ Natuurlijk niet dom kind.‘

Mijn mening

Alhoewel het verhaal op het eerste gezicht bekend voorkomt, de strijd tussen goed en kwaad is immers een onderwerp dat veelvuldig voorkomt in dit genre, heeft dit boek weer een volledig nieuwe insteek. Hierdoor voorkomt zij dat het boek ook maar enigszins een kloon of zelfs slap aftreksel wordt van Harry Potter of in de ban van de ring. Het boek is erg meeslepend geschreven en nodigt zeer zeker uit tot het in een keer uitlezen. Bijzonder is echter dat er naast het hoofdthema goed en kwaad nog een groot aantal andere actuele thema’s zijn opgenomen. Natuurlijk speelt liefde een belangrijke rol net zoals familiebanden, maar ook onzekerheid, emancipatie, discriminatie, natuur en milieu hebben een plaats gekregen in het boek. Juist deze thema’s houden en het boek levendig en zorgen voor de nodige humor naast het zwaardere hoofdthema.

Het boek begint echter vooral vanuit het standpunt van de 15 jarige Franca met alle meisjespubertwijfels van dien, dit kan een nadeel zijn voor jongens die het boek willen gaan lezen en niet over voldoende doorzettingsvermogen beschikken om verder te lezen. Dit zou jammer zijn want hiermee laat zij een groep links liggen die veel plezier aan het boek kunnen beleven. Een ander nadeel is het open eind, er wordt in het geheel niets afgerond. Hierdoor blijft de lezer in spanning, dit is op zich niet slecht want het nodigt uit om het tweede deel te lezen, maar het is nog onduidelijk wanneer dit precies zal verschijnen.

Al met al wegen deze nadelen zeker niet zwaar genoeg om het boek links te laten liggen. Het is een fantastisch boek dat velen niet weg zullen kunnen leggen. Zeker de moeite waard om ter hand te nemen of om cadeau aan een kind van een jaar of 12.
Gerelateerde artikelen
Wicca: Boek der SchaduwenTegenwoordig staat de natuurreligie Wicca, oftewel de moderne hekserij, weer erg in de belangstelling. De mondiale crisi…
Het Grote Filosofie Boek, Stuart ClarkrecensieHet Grote Filosofie Boek, Stuart ClarkDe mens is altijd op zoek geweest naar kennis en wijsheid en antwoorden op levensvragen. In Het Grote Filosofie Boek (Ne…
De magie van kristallenAlleen al de schoonheid van kristallen zorgt voor een bepaalde magie, maar we kunnen veel meer met kristallen doen dan z…
4 Handige tips:  Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?4 Handige tips: Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?Zoals iedere ouder weet zijn niet alle pubers hetzelfde, maar een extra beetje hulp voor als u met uw handen in het haar…
668 dingen doen aan het water - Boek vol wateractiviteiten668 dingen doen aan het water - Boek vol wateractiviteitenBijzondere vaartochten, adrenalineverhogende wateractiviteiten, smakelijke eetadressen, gezellige terrassen en originele…
Bronnen en referenties
  • http://www.hertog.nl/Auteurs/EVELINE%20BERGWERF http://nl.wikipedia.org/wiki/Eveline_Bergwerf http://www.christelijkekinderboeken.nl/index.jsp?openpages=556&page=auteur.detail&persoon=662 http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/recensies/15226-eveline-bergwerf-een-kwestie-van-magie-hoeder-gezocht.html

Reageer op het artikel "Recensie: Hoeder gezocht door Eveline Bergwerf"

Reacties

Dat Noem Ik Pas Een Grote Pauze!, 12-05-2014 21:57 #7
Inderdaad, ik heb dit boek een jaar geleden gelezen. Ik dacht al dat ik te lang wachtte voor de tweede deel. Jammer dat ze haar talent en haar lezers achterlaat voor 7 jaar, ik hoop echter wel dat ze ooit de tweede deel publiceert.

Marloes, 07-01-2014 21:14 #6
Heel raar dat er nu zelfs nog geen boek is, het is al 2014! Ik vraag me af of het er ooit komt. Is er misschien iets gebeurd met de schrijfster ofzo, ze heeft al sinds 2007 geen boek meer geschreven. Ik was bezig in het boek en denk: nu komt het einde, blijkt het verder te lopen in een tweede deel die nog niet bestaat, grrr…

Nou ja, ik hoop dat het ooit nog komt, al denk ik van niet.

Roos, 27-12-2010 16:02 #5
Is er nog recent nieuws over de verschijningsdatum? Aangezien we nu 3 jaar verder zijn en er nogsteeds geen nieuws over is. Reactie infoteur, 30-01-2011
Helaas beschik ik niet over meer nieuws dan jij en ook op diverse websites is het al lange tijd stil…

Meisjee, 06-10-2009 20:11 #4
De schrijfster kon om persoonlijke omstandigheden het boek niet schrijven. Het boek een kwestie van magie deel 2 wordt in het najaar 2010 verwacht! Ik hoop dat het haar lukt, ondanks haar persoonlijke omstandigheden! Reactie infoteur, 06-10-2009
Hoop dat het niet al te ernstige omstandigheden zijn en dat het vlug weer goed komt. Goed om te horen dat het tweede deel toch nog in de pen zit!

Roos, 08-09-2009 15:19 #3
Ook ik zit met smart te wachten op deel twee. De site van Eveline Bergwerf is echt al superlang niet meer bijgewerkt, aangezien de nieuwspagina nog steeds hetzelfde is als een jaar hiervoor. Er staat wel bij dat het bijna af is, maar zou er iets met Eveline Bergwerf gebeurd zijn geweest waardoor ze haar boek niet kon/wilde afmaken? (writersblock?) Ik had al een mail gestuurd, maar geen antwoord gekregen. Helaas. Eveline Bergwerf lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn… (Mysterieus.)

Groetjes!
P.s. Als je info hebt over de verschijningsdatum… ofzo, en je leest dit, zou je me dan willen mailen (of hier reageren)? plukeenroos@live.nl

Meisjee :), 29-08-2009 14:39 #2
Wanneer komt deel 2 nou uit, In 2008 werd er binnekort gezegt! Het is nou al over half 2009!
:S :S Is ie soms al uit? Reactie infoteur, 29-08-2009
Ook ik was een tijdje geleden al driftig op het internet op zoek naar het 2e deel. Helaas, de site van Eveline Bergwerf lijkt sinds 2008 al niet meer te zijn bijgewerkt en het 2e deel heb ik nog niet kunnen ontdekken in de boekhandel. Het blijft nog even spannend

Ineke, 16-09-2008 14:46 #1
Wanneer komt deel 2 van de hoeder uit? Reactie infoteur, 16-09-2008
Ook ik zit hier met smart op te wachten. Haar eigen site http://home.planet.nl/~bergw061 geeft aan binnenkort maar helaas zonder datum.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 06-09-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 7
Recensies…
Schrijf mee!