Recensie: Chanel Chic – Lauren Weisberger

Het luxe leven in New York is niet altijd even eenvoudig voor dames rond de 30. Drie hartsvriendinnen ondervinden dit dagelijks aan den lijve in het luxe jet set wereldje. Een jaar uit het turbulente leven van de dames vol champagne, luxe, sex en twijfels.

• Uitgever: De Boekerij
  • Uitvoering: Paperback, 368 pagina's
  • ISBN10: 9022549909
  • ISBN13: 9789022549902
  • Prijs: € 18,95
  • Categorie: Chicklit

Lauren Weisberger groeide op in Scranton, Pennsylvania. Toen ze 11 jaar oud zijn haar ouders gescheiden. Zij en haar zus hebben samen met hun moeder verhuist naar Allentown, Pennsylvania.
In 1995 studeerde ze af in Allentown's Parkland High School. Ze vervolgde haar opleiding met een studie Engels aan de Cornell University in Ithaca New York waar zij in 1999 afstudeerde. Tijdens haar studentenperiode was zij een belangrijk lid geworden van een grote studentenvereniging met de nodige studentenfeesten. Na studie begon zij een reis over de wereld met haar rugzak. Terug gekeerd in Amerika begon zij te werken als assistente bij Vogue Magazine terwijl zij in de avonduren diverse lessen volgde om schrijfster te worden. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat haar eerste boek, De duivel draagt Prada (2003), zich afspeelde in het modewereldje waarin zij al werkte. Dit boek werd uiteindelijk een dusdanig succes dat het werd verfilmd.
Weisberger woont vandaag de dag in New York City en heeft na haar debuut nog het boek Gossip & Gucci (2005) gebracht en is ten slotte in 2008 gekomen met het boek Chanel Chic.

Chanel Chic gaat over drie New Yorkse vriendinnen, Emmy, Leigh en Adriana. De drie lopen tegen hun dertigste verjaardag en hebben allemaal zo hun eigen ideeën en strubbelingen met relaties. De 30e verjaardag is echter tijd om een keuze te maken in het leven voor wat betreft de relatie. Tijd dus om actie te ondernemen. De romantisch ingestelde Emmy, die niets liever wil dan een gezin met kinderen, is net haar verloofde kwijtgeraakt aan de 23-jarige jonge schone. Volgens haar vriendinnen moet zij nou een niet gaan voor een vaste relatie maar beginnen met vele losse flodders, een tour de hoer. De lastige, neurotische en ambitieuze Leigh heeft volgens de buitenwereld de perfecte vriend maar helaas geen tijd voor hem, en de nodige twijfels over deze relatie. De Braziliaanse sexy Adriana, een door haar ouders tot op het bot verwende kloon van Paris Hilton, kan krijgen wie en wat ze wil, maar wordt het niet eens tijd voor een vaste relatie? De drie vriendinnen gaan een weddenschap aan en beloven elkaar hun levensstijl en relaties drastisch te wijzigen voordat ze 30 worden. Het boek geeft dan ook een inzicht in een jaar van de levens van elk van deze 3 vrouwen terwijl zij dit doel proberen te bereiken.

Fragment uit het boek

Emmy glimlachte terug en stak haar hand op in een ‘stop’-gebaar. ‘Ik heb maar een voorwaarde: ik wil een medestander.’ ‘Een medestander?’ vroeg Leigh. Ze beet op haar onderlip en trok een velletje tussen haar tanden. Ze zag er nerveus uit. Adriana vroeg zich af waarom dat kind tegenwoordig altijd zenuwachtig overkwam, vooral omdat alles voor haar zo vlekkeloos verliep. ‘Ja een medestander. Ik ben bereid me gigantisch sletterig te gedragen als jij’ – Emmy wees Adriana aan – ‘ beloof een vaste, monogame relatie aan te gaan. Met een man naar keuze, uiteraard. Adriana haalde diep adem. Ze maakte een van haar lievelingsgebaartjes, wat inhield dat ze afwezig een vingertopje op haar lip legde, het daar even liet liggen en het vervolgens naar een plekje vlak onder haar linkeroor liet dwalen. Zoals ze van tevoren had geweten, had het als resultaat dat vier mannen aan een aangrenzende tafel haar aanstaarden en dat Nicholas aangesneld kwam. Ze voelde die vertrouwde kick, dat steekje van opwinding dat ze altijd kreeg als ze bekeken werd.

Voor de liefhebbers van chicklit is het boek een ware smulpartij. Net zoals in de Duivel draagt Prada is het een smeuïge, onthullende en vooral erg grappige roman, waarin vooral de details niet worden overgeslagen. Je krijgt een kijkje in het luxewereldje terwijl de hoofdpersonen en hun onderlinge verhoudingen toch diepgaand worden beschreven. Door een vrij hoog gehalte aan verwerkte actuele roddels uit het sterrenwereldje en een groot aantal “Perez Hilton” termen blijft dit boek misschien niet altijd up to date. Bovendien doet het boek op sommige momenten zeer denken aan een script voor een nieuwe versie van Sex and the City, nieuwe personen, nieuwe problemen maar zeer veel overeenkomsten. Voor nu is het echter een heerlijk boek dat gemakkelijk wegleest.
© 2008 - 2024 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.