recensie

Kinderspel van het echtpaar Hoogstraaten

Kinderspel van het echtpaar Hoogstraaten Het boek Kinderspel is een literaire thriller, geschreven door het echtpaar Marianne en Theo Hoogstraaten. Het boek is geschreven na de aanslag van Anders Breivik in Noorwegen en vertelt over een terrorist die geïnspireerd door Breivak heel Nederland op zijn kop zet. Ondanks dat het verhaal niet meer actueel is, weet het schrijversduo de lezer te boeien.

Anders Breivik

Anders Breivik was verantwoordelijk voor de aanslag in Noorwegen in juli 2011. Hij liet een bom ontploffen in de regeringswijk van Oslo, waarbij acht doden, twee zwaargewonden en vijftien slachtoffer met lichtere verwondingen te betreuren vielen. Twee uur later opende hij het vuur op een jeugdkamp op het eiland Utoya, waarbij negenenzestig doden vielen. Hij pleegde deze aanslagen vanwege zijn radicaal rechtse en anti-islamitische opvattingen. Zijn ideeën zette hij uiteen in een manifest wat hij verspreidde via internet en wat in 2012 door Nederlandse sympathisanten werd vertaald en verspreid. In het manifest wordt Nederland een totalitaire samenleving genoemd als gevolg van massa-immigratie.

Het boek “Kinderspel”

Het boek kinderspel leest makkelijk weg. Er zit vaart in het verhaal en het is niet moeilijk om je in te leven. Sommige uitkomsten van de ontknoping zijn voorspelbaar, maar ondanks dat weet het schrijversechtpaar de spanning vast te houden. De feiten in het boek dateren uit 2011 en hierdoor zijn ze nu niet meer actueel. Het boek zelf is uitgegeven in september 2012. Ondanks de verstreken tijd kunnen de meeste mensen zich de aanslagen in Noorwegen nog wel herinneren. Het boek is prima is staat om verdere weggezakte informatie weer naar boven te halen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van tandarts Sylvia, die na haar scheiding alleen woont met haar dochtertje van vijf. Ze maakt zich niet erg druk om actualiteiten en andere zaken die buiten haar eigen leventje vallen. Dit verandert van de één op de andere dag, wanneer haar dochtertje plotseling als spil wordt ingezet in het gruwelijk spel van een terrorist.

Het boek is het eerste boek van het schrijversduo bij uitgeverij "De Crime Company".
Het ISBN13 nummer is: 9789461090621

Marianne en Theo Hoogstraaten

Het schrijversechtpaar (en dan vooral het manlijk deel hiervan) heeft vooral heel veel boeken geschreven voor jongeren maar inmiddels hebben ze samen ook al aardig wat literaire thrillers op hun naam staan. Theo Hoogstraaten maakte zijn debuut in 1988 met het jeugdboek “ De ramp”. Hij begon met schrijven omdat hij tijdens zijn werk als leraar Nederlands geregeld geconfronteerd werd met het feit dat er weinig spannende boeken voor jongeren te vinden zijn. Na zijn debuut volgden nog vele andere jongerenboeken. Zijn vrouw Marianne veranderde langzaam van een kritisch lezer in een co-auteur voor zijn boeken.

De literaire thrillers van het schrijversduo zijn goed geschreven. Geen losse eindjes en aan alle boeken is duidelijk zorgvuldig research vooraf gegaan. Doordat de details kloppen, wordt het de lezer makkelijk gemaakt om in het verhaal te duiken en mee te leven met het verhaal.

Bibliografie

Literaire thrillers
  • 2005 - Een middag aan zee
  • 2006 – Kruisgang (later nogmaals uitgegeven onder de naam: Verdrongen verleden)
  • 2009 – Lokvrouw
  • 2010 – Machteloos
  • 2011 – Schijnwereld
  • 2012 – Kinderspel
  • 2014 - Evenbeeld

Young Adult boeken
  • 2007 – Spion op de toren
  • 2008 – Webcam Girls
  • 2011 – Out!
  • 2013 – Youngstars

Verder heeft Theo Hoogstraaten in zijn eentje nog vele jongerenboeken geschreven zoals onder andere: “Verraderlijke vrienden”, “Het Nerthusmysterie”, “Last minute,” “De vuurmeester” en “De Satansketting”.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Bron: het boek “Kinderspel” van Marianne en Theo Hoogstraaten
  • http://nos.nl/artikel/452344-manifest-breivik-in-het-nederlands.html

Reageer op het artikel "Kinderspel van het echtpaar Hoogstraaten"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: Juni 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!