InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Het geheim van de wisselvogels
recensie

Recensie: Het geheim van de wisselvogels

Het boek het geheim van de wisselvogels is geschreven door Anna van Praag. Dit is het tweede deel van een trilogie over Stella en de kroonverhalen. Maar alle boeken zijn ook los van elkaar te lezen. In deze boeken gaat de hoofdpersoon Stella steeds naar een wonderlijke fantasiewereld waar ze allemaal avonturen beleeft.

Informatie

  • Schrijver: Anna van Praag
  • Titel: Het geheim van de wisselvogels
  • ISBN nummer: 9062387853
  • Uitgeverij: Christofoor
  • Leeftijd: 9-12 jaar
  • Datum van uitgave: maart 2004

De samenvatting

Stella gaat zo nu en dan naar het land waar de dromen vandaan komen; Myopia. Hier woont sinds kort haar beste vriend prins Erie. Wanneer Stella op schoolkamp is, komt prins Erie naar Stella en vraagt haar om hulp. Myopia is in groot gevaar. In een ander land - Mysteria - zingen normaal altijd de wisselvogels, maar ze zijn gestopt met zingen. Als de wisselvogels niet snel weer gaan zingen dan zullen alle inwoners van Myopia sterven. Stella en haar vriendin Concepción, maar ook de pestkop Glibber worden naar Myopia gebracht. Daar maken ze met de dochters van de koning; Mira en Cassiopeia, prins Erie en zijn vriend Fabian een avontuurlijke reis naar het land Mysteria. Ze worden geleid door kroonverhalen die hen aanwijzingen geven. Zal het ze lukken om op tijd in Mysteria te komen en om de wisselvogels te bevrijden?

Mijn mening

Ik vind het boek mooi geschreven. Ten eerste kan ik me goed identificeren met de hoofdpersonen. Alle personen hebben hele verschillende karakters. De karakters zijn goed uitgewerkt, doordat er beschreven wordt wat de personen denken en voelen. Ook wordt de onderlinge relatie tussen de personen heel mooi uitgewerkt. Je kunt vriendschappen zien groeien en ook het verliefd worden, wordt stapje voor stapje in beeld gebracht. Doordat er zo veel verschillende karakters in dit boek voorkomen, is het voor veel verschillende mensen mogelijk zich met één van de hoofdpersonen te identificeren.

Het boek is geschikt voor kinderen in de leeftijd van negen tot twaalf. Ik denk dat het verhaal wel aansluit bij deze leeftijd. Het is een modern en wat ingewikkeld sprookje. Dit sluit wel aan bij de kinderen van negen jaar. Maar het blijft ook op latere leeftijd interessant om dit boek te lezen omdat de karakters van de hoofdpersonen zo mooi zijn uitgewerkt. Daarnaast maken de hoofdpersonen een persoonlijke ontwikkeling door. Ik denk dat kinderen van elf of twaalf jaar dit juist weer interessant vinden.
Wat het boek ook geschikt maakt voor deze leeftijd is dat er een soort raadsels en hints in het boek zitten die verwijzen naar de oplossing. Deze zijn beschreven als losse verhalen, die kroonverhalen genoemd worden. Deze verhalen geven ook de hoofdpersonen tips over hoe ze hun problemen op kunnen lossen. Door deze raadsels kan je zelf ook mee nadenken over mogelijke oplossingen.

Het taalgebruik is heel mooi, soms is het taalgebruik bijna poëtisch. Toch wordt het boek hierdoor niet te ingewikkeld. Er worden poëtische beelden geschetst in simpele zinnen. De zinsbouw in dit boek is heel goed. Er is duidelijk nagedacht over hoe een zin toch een diepe boodschap kan over brengen in simpel taalgebruik. Het boek is met een prettige zinsbouw geschreven. De woorden zijn zorgvuldig gekozen. De zinnen zijn niet te lang.

Conclusie

Ik raad kinderen aan om dit boek te lezen. Maar ook voor volwassenen is dit nog een leuk boek, bijvoorbeeld om voor te lezen. Het verhaal is heel beeldend en goed geschreven. Vanaf het begin tot het einde blijft het boek interessant.
© 2015 - 2019 Riannevdmeer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en HradcanyBezienswaardigheden in Praag - Kasteel en HradcanyDe geschiedenis van Praag begint met het kasteel, in de 9e eeuw gesticht door Prins Borivoj. De overzichtelijk positie v…
De Tsjechische stad Praag en omgevingDe Tsjechische stad Praag en omgevingPraag wordt door veel mensen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Het historische centrum van de stad is van…
Boekverslag: 'Anna' - Justus PfaueBoekverslag: 'Anna' - Justus PfaueJustus Pfaue (25 september 1942 - 8 maart 2014) was een Duitse schrijver en draaiboekenauteur. Justus heeft drie boeken…
Bronnen en referenties
  • Het boek Het geheim van de wisselvogel van Anna van Praag

Reageer op het artikel "Recensie: Het geheim van de wisselvogels"

Infoteur: Riannevdmeer
Gepubliceerd: 24-03-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!