InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Een werkweek van 4 uur - Timothy Ferriss
recensie

Een werkweek van 4 uur - Timothy Ferriss

Een werkweek van 4 uur - Timothy Ferriss Dit boek bestaat al sinds april 2007. Voor degenen, die hun werk efficiënter en effectiever willen inrichten, is het een absolute aanrader. Het spoort echter ook aan om nu te genieten van het leven in plaats van alleen maar aandacht te hebben voor het werk. Je kunt je werk zodanig inrichten, dat het niet alleen maar draait om het werken.

Een werkweek van 4 uur

Inleiding The 4-Hour Workweek

Je leest er bijna gemakkelijk overheen, maar gelukkig word je er in de loop van het boek regelmatig eraan herinnerd. Er gaat namelijk eerst een zware periode van heel hard werken aan vooraf, voordat je ook maar kunt denken aan minder werkuren per week. Er moet namelijk wel eerst cashflow zijn. Als je weet wat het doel is dat je wilt bereiken, is het volgens Ferris daarna zaak om je los te maken van kuddegedrag en juist jouw sterke kanten te benutten en jouw eigen resultaten te vermenigvuldigen. Dit kan alleen door jouw tijd efficiënter en effectiever te besteden. Dus weg met tijdverspillers, tijdverslinders en onvoldoende bevoegdheden. Vergader daarom ook nooit zonder een duidelijk doel en zorg er in alle andere gevallen voor dat je er onderuit komt. Laat je liever informeren door anderen. Jij bent verantwoordelijk voor hoe jij jouw werk inricht en alle mensen daar omheen kun jij daarin sturen. Dit betekent wel dat je duidelijk moet zijn in jouw communicatie, zodat mensen door kunnen met hun werk en niet stranden op jouw afwezigheid. Bundel ook zoveel mogelijk werkzaamheden, zodat je er de minste tijd mee kwijt bent.

Het proces: DEAL of DELA

Het proces dat je moet doorlopen bestaat uit de stappen DEAL (Definition, Elimination, Automation, Liberation). Definition is gericht op de persoon zelf. Elimination gaat over hoe je je tijd besteedt. Bij Automation staat centraal hoe je werkt aan een geautomatiseerde inkomstenbron. Liberation is het uiteindelijke resultaat dat je zoveel mogelijk vrij bent van tijd, die je besteedt aan werk en de locatie daarvan. Voor de mensen met een baan is de juiste volgorde om te doorlopen: DELA.

80/20 Regel en Wet van Parkinson

Ferris kaart verschillende interessante benaderingen aan, die zijn zienswijze meer verduidelijken, zoals de 80/20 regel (alleen belangrijke taken uitvoeren, zodat je minder tijd nodig hebt) en de Wet van Parkinson (de hoeveelheid tijd beperken, die je ergens voor uittrekt, zodat je alleen het belangrijkste uitvoert). Daarnaast valt het op hoe hij berekent wat het hem kost wanneer hij zich stap voor stap steeds meer uit het arbeidsproces terugtrekt. Zo stelt Ferris dat relatief inkomen (gemeten aan geld en tijd) belangrijker is dan absoluut inkomen (enkel gemeten aan geld).

Citaten

Het boek zit vol met leuke citaten van bekenden en minder bekenden. Enkele van Ferris zelf:
“Pensioen is een worstcasescenarioverzekering.”
“Voor de belangrijkste zaken in het leven is de timing altijd waardeloos.”
“Gebrek aan tijd is feitelijk een gebrek aan prioriteiten.”

Conclusie

Ik vond het werkelijk een inspirerend boek. Na elk hoofdstuk stelt Ferris vragen, die je voor jezelf moet beantwoorden. Hij helpt je om zelf na te denken over DEAL of DELA en daardoor jouw eigen inzichten te verdiepen. Het is heel goed mogelijk dat niet alle zaken goed toepasbaar zijn voor de eigen situatie, maar je kunt die zaken eruit pikken, die voor jou wel werken. Met zijn ziens- en werkwijze kom je al wel een heel stuk verder om efficiënter en effectiever te werken.

Lees verder

© 2013 - 2019 Juliejulie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met een slow carb dieetAfvallen met een slow carb dieetHet slow carb dieet wordt onder andere beschreven in het boek The 4-hour body van Timothy Ferriss. Het is een variant op…
Parkinson: de geschiedenisDe ziekte van Parkinson is een van de meest voorkomende ziekten van het zenuwstelsel, het is daarom ook geen zeldzame zi…
Bronnen en referenties
  • The 4-Hour Workweek - Timothy Ferriss

Reageer op het artikel "Een werkweek van 4 uur - Timothy Ferriss"

Infoteur: Juliejulie
Laatste update: 26-11-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!