recensie

Boekrecensie “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen…”

Boekrecensie “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen…” Zelden zo’n lange titel gezien, want de officiële titel is “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen… en vrouw aan een stuk door praten” (althans de letterlijke Nederlandse vertaling). De uitleg waarom mannen en vrouwen zo verschillend van elkaar zijn, wordt in dit luchtige boekje nog eens expliciet getoond door het echtpaar Pease.

Waar gaat het over?

Er zijn talloze boeken geschreven over de verschillen tussen mannen en vrouwen, soms in zware vorm, soms in luchtige vorm. Maar er valt vanuit verschillende invalshoeken zoveel over te vertellen dat Allen en Barbara Pease dit ook bedacht hebben. In het dagelijks leven geven deze mensen communicatietrainingen, lezingen en schrijven. Aangezien veel verschillen en “gedoe”-situaties tussen mannen en vrouwen voortkomen door (mis-)communicatie, is het wellicht zelfs voor de hand liggend dat zij dit boekje uit zouden brengen.

Er zijn meer boeken door het echtpaar geschreven die mannen en vrouwen onder het vergrootglas leggen. Hierbij kan je niet voorkomen dat er nogal clichématige zaken de revue passeren, maar is wellicht ook inherent aan het onderwerp, in ieder geval deels.

Het boekje, de inhoud

Het boekje is speels ingedeeld met flink wat kopteksten, gedachtewolkjes en wat anatomische uitleg over het brein van de man versus de vrouw. De evolutie laten ze summier ook nog even los op de verschillen tussen de seksen. Verder worden de tegenstellingen tussen mannen en vrouwen, bijvoorbeeld hoe ze op situaties reageren, duidelijk uiteen gezet. Soms geïllustreerd door tekeningen. Waarbij het taalgebruik, of het ontbreken daarvan, de boventoon voert en hier en daar wordt het opgeleukt door een voorbeeld.

Alle standard onderwerken komen aan de orde, te weten:
  • Dezelfde soort … maar uit andere werelden
  • Waarom mannen geen mening hebben
  • De hersenhelften
  • Praten en luisteren … de kunst van communicatie
  • Ruimtelijk inzicht (wat rouwen niet hebben)
  • Denkvermogen, gedrag, gevoel … en meer moeilijk gedoe
  • Seks
  • Liefde, romantiek en huwelijk
Tja, dat dekt de lading wel van de vrachtwagen aan clichés die je in een boekje uit kunt storten.

Recensie

Uitgever

Het boekje dateert uit 2003 en is in Nederland uitgebracht door Het Spectrum te Utrecht. De teksten zijn vertaald dor Monique Eggermont en Yvonne de Swart.

De schrijvers

Strikt genomen is het een boekje dat druipt van de clichés, maar ja… clichés zijn niet voor clichés. De vooroordelen, de wijze waarop mannen op vrouwen en visa versa reageren worden nog eens dunnetjes overgedaan in dit boekje. Waarbij de originaliteit eigenlijk ver te zoeken is.

Het boekje is rijk geïllustreerd en de teksten zijn ruim verdeeld over de bladspiegel. Met slechts 126 pagina’s en weinig woorden per pagina zou je haast gaan denken dat er weinig te vertellen valt. Behalve datgene wat we eigenlijk al wel weten over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat is jammer en te constateren, zeker van mensen die hun beroep gemaakt hebben van communicatie.

Een meer originele insteek, anekdotes en mogelijk minder voor de hand liggende voorbeelden, zouden van het boekje een heel ander boekje gemaakt hebben. Nu voelt de inhoud als meer van hetzelfde en niet een boekje wat iets toevoegt. Meer iets wat met Sinterklaas of kerst gegeven wordt, waar we even om lachen en dan in een kast laten verdwijnen om het er nooit meer uit te laten komen. Maar ja, daar was het misschien wel om te doen.

Een aanrader? Nee, zeker niet als je een origineel boekje zoekt over de verschillen tussen mannen en vrouwen… maar een niemendalletje is dit wel en ook daar zijn ongetwijfeld gegadigden voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ideale vrouw is een bitch - Sherry ArgovrecensieDe ideale vrouw is een bitch - Sherry ArgovHet boek De ideale vrouw is een bitch van Sherry Argov is een handig boek voor iedereen die in een relatie zit of er gra…
Boekrecensie: Typisch JIJrecensieBoekrecensie: Typisch JIJEr zijn al zoveel boeken over en voor vrouwen en we plaatsen mensen graag in hoekjes, dus wat kan “Typisch JIJ” nog toev…
Boekrecensie: Liefdesverhalen – Samuel Josef AgnonrecensieBoekrecensie: Liefdesverhalen – Samuel Josef Agnon'Liefdesverhalen' (1990) is een bundeling van 6 korte verhalen die de klassieke prozaschrijver van de moderne Hebreeuwse…
Boekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem – Ruchama KingrecensieBoekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem – Ruchama KingBruiloft in Jeruzalem van Ruchama King is een roman over ultra-orthodox religieuze Joden in Jeruzalem die op zoek zijn n…

Simon Vuyk schrijft boek over Marianne VaatstrarecensieSimon Vuyk schrijft boek over Marianne VaatstraMiljoenen woorden zijn er geschreven over de zaak-Vaatstra. Verscheurende woorden, beschuldigende woorden, emotionele wo…
Boekrecensie: Bezield bestaan – Lis HarrisrecensieBoekrecensie: Bezield bestaan – Lis HarrisBezield bestaan (1987) is een boek van de Joods Amerikaanse journaliste Lis Harris over de wereld van een chassidische f…

Reageer op het artikel "Boekrecensie “Waarom mannen maar één ding tegelijk kunnen…”"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boekrecensies
Schrijf mee!