InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > De waarde van een stripalbum

De waarde van een stripalbum

U zou ervan kunnen schrikken wat een zeldzaam stripalbum waard is. We staan even stil bij enkele zaken die de waarde van een stripalbum bepalen.

De staat van het album

De waarde van een strip hangt in de eerste plaats af van de staat van het boek. Slijtage is normaal, en kan zich ook voordoen doordat de strip gewoon in de kast staat. Het kan ook gebeuren dat er een naam in het boek geschreven staat. Om de waarde te bepalen maakt men onderscheid in zeer goede staat (lichte slijtage maar geen scheuren), goede staat (slijtage en bepaalde scheuren) en tenslotte nieuwstaat. Dat laatste is natuurlijk het meest waardevol.

De titel

Sommige titels van een reeks zijn zeldzamer dan anderen. Dat bepaalt natuurlijk de waarde. Het is aangeraden om een expert onder de arm te nemen, die u kan hier advies in kan geven. De eerste druk van een bepaalde serie is ook meer waard en natuurlijk doet hier de wet van vraag en aanbod zoals altijd ook zijn zegje.

Hoe eraan beginnen

Er bestaan zowel verzamelaars als echte liefhebber van de strip, maar ook beleggers. De verzamelaars zijn vaak wel de betere kenners, en weten naar waar ze op zoek zijn. Als je strips wil gaan verzamelen is het aangeraden om je er echt in te verdiepen, zodat je weet wat je koopt en ook interesse hebt in wat je koopt. Als je dan eerste druk verzamelt van een stripreeks die je graag leest, heb je al een waardevolle verzameling. Als je als niet-ervaren verzamelaar veel geld neertelt voor een bepaalde strip, geeft je dat toch een minder gevoel.

Het stripalbum kende zijn opgang pas na de oorlog. Alles wat dateert van voor 1965 kan beschouwd worden als antiek. Eind jaren 60 is dat niet meer. Later werden de strips een massa-product en het gevolg is natuurlijk dat de waarde daalt. Uitzonderingen zijn de strips die in kleinere oplages zijn verschenen. Edities met een harde kaft stijgen vaak ook het meest in waarde.

Andere mogelijkheden

De originele platen van de striptekenaar, waarvan de strips dan werden gedrukt, zijn nog meer waard uiteraard. Ook andere gadgets zijn gegeerd op de markt, zoals kalenders, posters, prentkaarten, agenda's en allerhande items.

Enkele voorbeelden

  • Eerste druk van Suske en Wiske: Het eiland Amoras van 1947: 10 000 EUR.
  • Doris Dobbel uit 1947: 10 000 EUR.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Suske en Wiske in 2013 – de dood van WiskeSuske en Wiske hebben een hele serie stripalbums met hun namen in de titel. In mei 2013 zien ze er opeens heel anders ui…
De strip Suske en WiskeDe strip Suske en WiskeSuske en Wiske is de populairste strip van Vlaanderen. In 2009 werd er zelfs een animatiefilm gemaakt naar het verhaal v…
Willy VandersteenWilly VandersteenWilly Vandersteen is een Vlaamse striptekenaar die wereldberoemd is geworden met de avonturen van Suske en Wiske. Maar S…
Beleggen in stripboekenBeleggen in stripboekenStripboeken worden steeds waardevoller en zijn daarom interessant als belegging. De kwaliteit van de strips maakt heel v…
Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!Een stripfiguur zijn heeft zo zijn voordelen: ondanks de vele jaren verander je geen haar. Ook voor Suske en Wiske is di…

Reageer op het artikel "De waarde van een stripalbum"

Reacties

Miranda, 02-11-2016 12:35 #42
Hallo,
Ik heb 8 stripboeken van De familie Doorzon, o.a. nr. 4 Doodzonde 1e druk uit 1983.
Dan nog 13 stripboeken van Joop Klepzeiker waarvan 8 Specials.
13 stripboeken van FC Knudde waarvan een uit 1979
9 stripboeken van De Stamgasten
4 stripboeken van Merho Kiekeboe
4 stripboeken van Lambik
Ik hoor het graag of het nog waarde heeft of wat ik er bijv. op Marktplaats voor zou kunnen vragen.

Ruud Vernooij, 24-07-2016 23:23 #41
Ik heb een aantal De Rode Ridders, o.a. deel I, blauwe uitgave, gekocht in 1968 (?). Is dit nog wat waard?
Met groet,
Ruud

Hanna, 18-04-2016 17:43 #40
Ik had een vraag over ingebonden tina week strips uit 1970, het zijn ongeveer 10 jaargangen,
weinig beschadigingen. Ik wil ze verkopen maar weet bij god niet wat ik ervoor moet vragen.
Heeft u voor mij een richtlijn?

Marcel Postma, 07-12-2015 21:51 #39
Hallo ik heb een stripboek van REIGN of the Superman! BACK FOR GOOD ik heb er een echtheidscertificaat bij en is gesigneerd door Jurgens and Breeding! Het cetificaat nummer is 9582, het jaartal 1993. Ik hoor het graag. M.v.g. Marcel

Jolanda, 18-11-2015 20:21 #38
Ik heb met de verhuizing oude kuifjes gevonden, toen weekblad jaargang 1976 is daar nog interesse voor?

Vanity, 17-11-2015 09:58 #37
Ik heb een stripboek gevonden genaamd de wonderlyke geschiedenis van tripje wat uitgebracht is in 1925, graag zou ik willen weten of dat iets waard is en ook of daarvan mensen zijn die het verzamelen?

A. Heus, 14-11-2015 12:09 #36
Hallo, ik heb 2 plakboeken gevonden bij mijn ouders 1, met voorlezen uit libelle van Pinkeltje, deel 137 t/m deel deel 211 en slot.
en een plakboek van Jan Jan en de kinderenook uit de Libelle., ik kan alleen jammer genoeg niet het jaartal zien, omdat ze allemaal netjes zijn uigeknipt.kan iemand me zeggen of ze wat waard zijn?

Patricia, 07-09-2015 21:22 #35
Hallo
Ik heb nr 202, 203 en 207 van suske en wiske, eerste druk en zien er nog redelijk goed uit… hoeveel zijn deze waard?

Carine, 26-08-2015 20:11 #34
Beste

Ik heb en paar oude strips van Suske en Wiske:
de speelgoedzaaier eerste druk
de lachende wolf eerste druk
de schat van beersel blauw kaft eerste druk
snoek in de boter eerste druk
de klankentapper eerste druk
het zoemende ei eerste druk
de witte uil eerste druk

Wat zijn deze waard? Zijn niet meer in heel goede staat, kaft is wat versleten, maar de inhoud is uitstekend.

Grt Herroelen Carine

Xavi, 26-10-2014 18:14 #33
Ik heb 50 rode ridder strips in het zwart wit (1-50) maar weet niet wat ze waard zijn. Weet iemand van jullie dat?

Mar, 18-10-2014 15:29 #32
Heb kapitein Rob strips 1t/m 6 1e druk, gaaf exemplaar.wat zijn ze waard?

Hans, 02-04-2014 11:47 #31
Over de waarden van strips is een aardig artikel verschenen in een oude uitgave van Stripnieuws en is na te lezen op Incognito Comics. Hierin wordt gezegd dat de uitzonderingen niet de regel bepalen; maw, er wordt soms wel veel voor een stripgegeven, maar dat wil niet zeggen dat alle strips zoveel waard zijn. Vraag in elk geval een expert of hij het bij de waardebepaling nu heeft over de 'waarde'of over het bedrag dat het opbrengt bij verkoop… er zit een schreeuwend verschil tussen die twee…

Maria, 04-12-2013 09:17 #30
Ik vond bij de verhuizing een verzamelalbum met harde kaft van tv 2000 uit 1967, nr.33 t/m 52. Uitgave Ned. Rotogravure MIJ. N.V. Leiden. Kan op internet niets vinden. Hoeveel waarde heeft dit album?

Ethan, 05-11-2013 17:10 #29
Beste,

Ik heb via internet een boek gekocht maar helaas heb ik deze nooit ontvangen. Dit terzijde.
In de beschrijving staat dat het boek in zeer goede staat is, nu zegt de persoon die het zou verzonden hebben dat het boek te herkennen is door een naam die 2x vermeld staat in het boek. Dit heeft hij echter nooit vermeld, ik neem aan dat het boek in kwestie sowieso een pak minder waard is door de namen in het boek?! Hoeveel verliest een boek gemiddeld van waarde?

Hopend op een snel antwoord en alvast bedankt!

mvg

Ethan, 05-11-2013 17:06 #28
Beste,

Algemene vraag : Als er een naam in een boek staat gaat er duidelijk van de waarde af. Hoeveel is dit in het algemeen?
Bij een zeldzaam boek/eerste druk of zo. Is dit dan nog maar de helft waard of maar een kwart?

Hopende op een snel antwoord,

Mvg

Jeroen Dieperink, 02-11-2013 12:25 #27
Nr 87 101 104 106, eerste druk, wat is de waarde?

Marianne, 01-11-2013 11:24 #26
Heb nog een suske en wiske uit 1976 genaamd de duistere diamant, en een nr.100 zwart-wit wat is de waarde?

Marc Dufraing, 31-10-2013 13:40 #25
Heb nog 2 exemplaren van Jacht op een voetbal (én met nr 1 en 1 met nr 2) terwijl het nog het eerste Jommeke stripverhaal is - zijn in gebruikte staat - iemand interesse?

Jommeke, 08-10-2013 00:15 #24
Hey,
Ik zoek nog de eerste 30 nummers van Jommeke in nieuwstaat eerste druk. Als iemand hier nog iets van heeft. Ik betaal topprijzen voor deze items.
Mvg

Cindy, 25-09-2013 11:30 #23
Ik heb de eerste druk van suske en wiske nr 206 de bonkige baarden uit juni 1986. Hij is in goede staat (enkele scheuren en plooien). En hij is in kleurdruk. Hij is ook de laatste titel op de achterkant. Hoeveel is deze strip waard?

Mark van den Berg, 04-09-2013 15:28 #22
Ik heb strips van suske en wiske 1972 deel 1 t/m 170. is dat nog wat waard?

Jeannette de Jong, 01-07-2013 11:12 #21
Ik heb 2 eerste druk boeken, wil graag de waarde ervan weten.
het zijn;
nr 200 uit november 1984, amoris van amoras
nr 202 uit juni 1985, angst op de "amsterdam"
ze zijn in kleur en de titel op de voorkant is tevens de titel aan het einde van de titellijst op de achterkant

Patje, 14-06-2013 13:57 #20
Ik heb een aantal strips van Jommeke gevonden, de jacht op een voetbal enz. Wat is de waarde ervan, het gaat om een rode kaft (zacht karton) met zwart witte druk, geen beschadigingen en in perfecte staat.
Eventueel antwoord via mail aub
Dank u Reactie infoteur, 15-06-2013
De ervaring leert mij dat de strips van Jommeke over het algemeen niet zo veel waard zijn, zelfs niet eerste druk…

Frieda, 03-06-2013 10:37 #19
Ik heb twee albums van Sammy, 15 (1982) en 16 (1983) met tekening van dh Berck. Albums in goede staat. Ben benieuwd naar waarde. Bedankt.

Patty, 27-03-2013 12:13 #18
Ik heb 4 albums van ingebonden PEP's.
1965 nr 27-52
1966 nr1 -26
1967 nr1 -25
1967 nr26-52
Alle 4 in zeer goede staat.
Graag een reactie van u.
Vr.gr. Patty Heidekamp

Stephanie, 16-03-2013 08:17 #17
Beste, ik heb nog hele oude strips liggen van suske en wiske, zoals het eiland van amoras en ook de zwarte madam die niet mocht uitgegeven worden, weet niet of het eerste druk is of niet; op sommige staat het wel maar dan zijn ze al van nr 200; indiien ze waarde hebben, hoe kan ik ze dan verkopen?

Martha Lucia Mendoza Marquez, 05-02-2013 14:24 #16
Ik heb een paar items die door Jef Nijs naar mij werden gestuurd als dank na mijn deelname in een TV programma waarin ik "reclame" maakte voor Jommeke. Dat alles werd mij door hem opgestuurd op 9 nov/96:
- Getypte brief op "officiële" Jommekespapier, door Jef Nijs ondertekend
- Album 166 "Speciale Editie", - 8 extra bladzijden Jommeke in Koksijde -, met opdracht (door Jef Nijs met de hand geschreven en ondertekend)
- Album 6, met een getekende Flip, met tekstballon, gesigneerd en gedateerd.
ALLES IN NIEUW STAAT
Ik zou heel graag de waarde van dit allemaal willen weten.

Dhondt, 16-01-2013 08:59 #15
Heb verschillende strips liggen van suske en wiske, waaronder de hellegathonden en er staat bovenaan links in een witte cirkel eerste druk nr 208, achteraan kaft staat 01/11/86. Zou graag de waarde van strip weten.

Henny, 13-01-2013 17:11 #14
Ls, hoe kan ik zien aan een suske wiske album of het een eerste druk is? Reactie infoteur, 14-01-2013
De druk en het jaartal staat normaal vooraan in het boek vermeld.

Dedeyne Patrick, 02-01-2013 11:48 #13
Hallo
Ik heb ier 138 rode ridders liggen de oudste zijn +- 40 j.
Iets waard?
grts patrick

Jari, 29-08-2012 23:45 #12
Ik heb de 13 strips van steven sterk, nummers 8 tot en met 13 zijn eerste druk. Hoeveel zijn deze waard?

Tineke, 02-07-2012 10:50 #11
Ik heb een serie van 13 boeken met gele harde kaft van Willy van der Steen. Er zitten om 10 boeken nog plastic en 3 boeken zonder, maar zijn nog nooit gelezen er zit geen vouwtje in en kaft ziet er heel goed uit. Weet iemand daar de waarde van?

Petra Cosemans, 08-05-2012 21:54 #10
Ik ben in het bezit van een door Jef Nys gesigneerde strip: De stoutmoedige voortrekker.
Het is een luxe editie, gerealiseerd in beperkte oplage van 400 exemplaren met harde kaft.
De strip is in perfecte staat. Kent er iemand de waarde van zo een stripverhaal?

Laura, 07-12-2010 00:45 #9
Ik heb een in goede staat verkerende uitgave van Suske en Wiske, DeJolige joffer, (nr. 210) eerste druk juni 1987, dat bij de uitgave ervan gesigneerd is door Willy Vandersteen.
Heeft iemand een idee wat dit waard is?

Aat Addicks, 07-08-2009 14:46 #8
Ik ben in het bezit van albums van "De Rode Ridder" in de oorspronkelijke uitgave met bruine en blauwe paginas. B.v. nr. 17: De zeekoning uit 1976. Is hier een indicatie van de waarde voor op te geven. De albums zijn in uitstekende staat. Grrag ontvang ik van u een reactie.

Karin Willaert, 07-02-2009 20:08 #7
Waar kan ik een catalogus voor de waarde van de strips van jommeke vinden?

Naima, 28-12-2008 19:50 #6
Weet iemand de waarde van het stripboek suske en wiske die insel amoras uitgegeven in 1972 bij radler verlag?

Turtletjones, 11-08-2008 15:10 #5
Ilja : Yep, bestaat idd, noemt de MAtla en is verkrijgbaar in de betere stripzaken of illegaal op het net.
Roddenhof : De raap van Rubens is GEEN speciale uitvoering, enkel een massa-product van de Suske & Wiske reeks met een cover aangepast aan het toenmalige Rubensjaar (1977) ;waarde… 1,50euro-2,50euro max als het nog in zeer goede tot nieuwstaat is.
De Rino ramp van (ten bate van het WWF) idem, brief en handtekening zouden enkel waarde hebben indien het om het originele ging en geen massa-kopie.
Waarde van uw 160 albums… ,hangt er van af in welke staat ze nog zijn, maar aangezien het e massa-productie herdukken betreft, zal ik u alvast de moed in uw schoenen doen zinken :
indien serieuze slijtage, schade door vlekken of water en kreuken of beschreven = 0,5euro elk
indien enkel slijtage door licht en lichte slijtage aan kaft, maar binnenin onberispelijk = 1,00 tot 1,50euro elk
indien echt in perfecte nieuwstaat = 2,00euro elk
tel daarbij nog 0,50euro voor een 1ste druk
Deze prijzen ga je ook enkel maar krijgen als je ze apart verkoopt, als lot ga je nooit meer op meer dan 150euro moeten hopen.
Kim : Jommekes gebundeld uit de vroegere kranten… wat denk je zelf?
Tenzij je over werkelijk alle verhalen beschikt, zal je zelfs op een echte stripbeurs voor verzamelaars hier zo goed als niets voor bekomen.
Mijn advies is om ze niettemin zeker niet weg te doen, maar elk vel in een plastic hoes te bewaren en probeer binnen enkele decennia eens om ze dan verkocht te krijgen als volledig lot op zo'n beurs.
Momenteel zijn er nog steeds teveel mensen die zoiets liggen hebben.
William : misdrukken zijn echt gegeerd, zeker als het een album betreft dat na het ontdekken van de misdruk terug geroepen werd uit de handel om vervolgens weer correct uitgebracht te worden.
Kom je een misdruk tegen (zowel in verschuiving zoals bij u, maar zeker in tekst misdruk, aarzel dan niet om het aan te schaffen).

Kim Morias, 15-06-2008 00:14 #4
Hallo, ik heb verschillende strips van Jommeke die uitgebracht zijn in het zwart wit op krantenpapier. Zijn deze veel waard?

Ilja van den Heuvel, 14-06-2008 16:12 #3
Bestaat er een stripcatalogus waarin de waarde van strips genoteerd staan? Is dit ook op internet te bekijken?

Roddenhof, 05-12-2007 21:05 #2
Hallo, ik heb verschilende boeken van Suske en Wiske, ik heb ook een speciale uitvoering van de raab van rubens uit 1977, ook heb ik in de colectie reeks met een linnen kaft met gouden leters de rino ramp met brief en handtekening van Z,K,H Prins Bernhart, ook heb ik 160 boeken in vier kleuren van Suske en Wiske, nu was mijn vraag wat ik voor een prijs kan vragen? Reactie infoteur, 06-12-2007
Heb ik niet direct een idee van. Hangt er vanaf hoeveel exemplaren er gemaakt zijn en de staat van het boek.

Luyten William, 25-11-2007 22:43 #1
Ik heb hier een jommeke liggen waar van de cover niet echt klopt die is ver schoven bij het drukken is die dan iets waard? Reactie infoteur, 26-11-2007
Dat kan zelfs een verzamelitem zijn en op die manier wat waarde hebben, juist omwille van dat verschil. De albums van Jommeke hebben over het algemeen wel niet zoveel waarde, vermoed ik.

Infoteur: Kurtad1
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Reacties: 42
Schrijf mee!