InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Het herkennen van antiek of waardevolle spullen

Het herkennen van antiek of waardevolle spullen

Het herkennen van antiek of waardevolle spullen Op een rommelmarkt, veiling of op het internet worden allerhande spullen aangeboden. Voor veel mensen is het een hoop rommel bij elkaar maar iemand met een kritisch oog en enige kennis op het gebied van waardevolle spullen, kan zich op een rommelmarkt goed vertoeven. Wat is het geheim van het kunnen herkennen van antiek of waardevolle spullen?

Kennis en ervaring

Het kunnen herkennen van mogelijk waardevolle spullen is een kunst op zich. Het leren herkennen van antiek op een rommelmarkt begint met kennis en ervaring. Zoals met veel andere dingen is vrijwel alles te leren zolang het maar vaak genoeg wordt herhaald. Hetzelfde geldt voor het herkennen van waardevolle spullen. Door kennis op te doen in het herkennen van stijlen, vormgeving en signaturen gaat het al een stuk makkelijker. Ervaring speelt echter ook een grote rol in het snel herkennen van deze kenmerken tussen de grote massa spullen op bijvoorbeeld een rommelmarkt. Maar door het vaak te doen, is ook dit aan te leren en hoef je geen expert te zijn om het kaf van het koren te scheiden.

Stijlen en vormgeving

Makkelijk te herkennen stijlen horend bij een bepaalde periode zijn:
  • Biedermeier (1815-1848)
  • Jugendstil (1880-1914
  • Art Deco (1910-1930)

Om de verschillenden stijlen goed te kunnen herkennen is het, het makkelijks hier zoveel mogelijk afbeeldingen van te bekijken om zo de kenmerken goed te kunnen opnemen.

Herken kwaliteit

Voor kwaliteit moet worden betaald en zo is het al eeuwen. Het enkel herkennen van de stijl is daarom niet voldoende. Van alle periodekenmerkende stijlen worden replica’s gemaakt. Een replica is vaak te herkennen aan slechte afwerking, vreemd materiaalgebruik en afwijkende kleuren. Kwaliteit is moeilijk te zien op een foto en het kopen van antiek op het internet is dan soms ook erg lastig.

Waaraan is kwaliteit te herkennen?

Kwaliteit is te herkennen aan verschillende kenmerken en verschillen per object. Kwaliteit is af te leiden van vele factoren maar ook het herkennen van merktekens en materialen is hierbij van belang.
Enkele belangrijke punten zijn voor:

Goud en zilver

Bij het aankopen van goud en zilver is het van groot belang te letten op het zilvergehalte en met name of het wel echt goud of zilver is. Het is natuurlijk van groot belang ,voor de waarde, om dit na te kunnen gaan. Een zilverkleurig object kan veel merktekens bevatten maar dit duidt niet altijd op massief zilver, een verzilverd object kan net zo goed volstaan met allerlei merken. Voor vergulde en gouden objecten geldt in principe hetzelfde.

Glaskunst

Vazen en glasobjecten van waarde zijn vaak te herkennen aan een zeer goede afwerking bijvoorbeeld een afgeslepen onderkant eventueel voorzien van een signatuur. Een glazen vaas of object van 60 jaar oud kan eruit zien alsof deze gisteren is gefabriceerd. Om de kleine verschillen toch te kunnen herkennen is het ook verstandig voor de aanschaf van antiek glas verschillende afbeeldingen hiervan te bekijken en bepaalde kenmerken ervan te onthouden. Omdat de waarde van glazen vazen of objecten hoog kan oplopen worden deze ook veelvuldig nagemaakt.

Andere categorieën

Voor andere categorieën als meubels en meer specifiekere groepen zijn ook belangrijke kenmerken te bedenken. Deze informatie is vooral terug te vinden op het internet en in boeken.

Iets gekocht maar is het wat waard?

Soms zijn merktekens of andere kenmerken van een aangekocht object moeilijk te achterhalen. Een bezoek aan een antiquair kan hierbij helpen. Een andere methode is gebruik te maken van de verschillende fora op het internet. Veel mensen zijn bereid te helpen met het beantwoorden van de gestelde vragen. Ook in boeken is veel informatie terug te vinden met betrekking tot de waardebepaling van antiek.
© 2010 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antiek: het verzamelen van antiek glasAntiek: het verzamelen van antiek glasEr is veel vraag naar antiek glas. Dit komt omdat mensen veel graag iets tastbaars in handen willen hebben. Antiek glas…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2016 en 2017? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
Veel geld verdienen met tweedehands spullenEr wordt vaak niet bij stil gestaan dat bepaalde tweedehands producten nog een grote waarde kunnen vertegenwoordigen. Op…
Antiek was; hoe zet ik mijn meubel of vloer in de boenwas?Voor de onderhoud van antieke meubelstukken is het belangrijk het hout goed te onderhouden. Om een meubelstuk in een zo…
Oude spullen verkopen op een rommelmarktOude spullen verkopen op een rommelmarktHet nieuwe jaar breekt aan en de grote schoonmaak staat weer voor de deur. Vaak worden weer allerlei spullen die hun fun…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het herkennen van antiek of waardevolle spullen"

Reacties

Lia Ernst, 14-08-2017 19:57 #19
Hallo ik heb een gebakssetje die nog van mijn oma is geweest van Victoria crèche slovakia, hoe kom ik er achter of het wat waard is?

G. J. Kruissel, 16-01-2017 15:57 #18
Ik heb een groene glazen karaf met 4 glaasjes, zolang ik mij kan herinneren hadden mijn ouders dat al voor mijn geboorte en ik ben 60 jaar, Hoe kom ik erachter of het wat waard is?

Cynthia, 08-01-2017 21:43 #17
Ik heb hier een houten plankje met 6 haken eraan met het merk original settlers erop, het lijkt op een kapstokje. Heeft iemand een idee wat het is of eventueel meer info over het merk?

René Bonhof, 02-11-2016 16:55 #16
Kunt u mij vertellen waar mijn societe ceramique bord vandaan komt en wat de waarde is…? Ik denk dat het gaat om boerenbont-borneo.

Bvd.

Tiny, 12-10-2016 16:40 #15
Ik heb 6 borden die mij 40 jaar geleden als antiek is verkocht, nu ben ik echt benieuwd (omdat ik ze weg wil doen) wat ze waard zijn. Ze hebben altijd achter een rekje van een Mechelse Henry Deux kast gestaan.

Miriam Wolf, 10-10-2016 20:00 #14
Heb een costume parisiene 1820 print in een oud lijstje. Kunt u mij vertellen wat daar de herkomst van is en de eventuele waarde?
Bvd.

Ineke Hoekstra, 29-08-2016 22:05 #13
Ik heb twee hele mooie rode vierkante hoge vazen met gaten erin. Zelf denkt ik dat het design is.

Conny Nupie, 06-08-2016 21:54 #12
Ik heb borden in delfts blauw. Hoe kom ik te weten wat de waarde er nog van is?

Teun, 02-07-2016 15:46 #11
Ik heb een vraag ik ben in het bezit van een prachtige kan met daar onder de tekst. Plateel Noord.holland 176 met daar onder 176 links daar onder Een klein kannetje was heel benieuwd wat de waarde er van is!

Sabina Biesheuvel, 04-01-2016 16:28 #10
Ik heb een schilderij met een handtekening van Chr F Baron, hoe kan ik zien of het waard is?

Ankie Boering, 22-10-2015 14:30 #9
Ik ben in het bezit van een Delfts blauwe vaas. Vermelding RAM nr. 33 handgeschilderd en een plaatje van een ram en een kroontje.
Heeft u hier informatie over.

Paula, 09-08-2015 14:55 #8
Ik heb even een vraag. Ik ben in het bezit van een aantal antieke kristallen glazen met in de voet een C gegraveerd met daarop een kroontje. Kunt U mij meer informatie geven over de herkomst van deze glazen of kunt U mij iemand of een instantie noemen die hier mogelijk meer van weet.

Sonja Baron, 18-05-2015 12:05 #7
Goedemiddag.
Ik heb een stenen beeldje. Het is een bruin stenen kinderhoofd en is met de hand gemaakt. Achterop zit een merk 240.v.v. Nu is mijn vraag wat is het waard? Ik heb het gekregen van mijn oma en die had het weer van haar moeder.

Marjan Kruip, 22-03-2015 18:22 #6
Kan iemand mij iets vertellen over een aardewerken vaas/kruik/ kan met het opschrift 'gerhet dv mvs daper blasen so dansen die bvren als weren sie rasen fis vf spricht bastor och verdans die kap mit en kor'? Aan de onderzijde staan de getallen 22 2 en 889.

Yannick, 24-04-2014 12:52 #5
Beste Ester Slot,
Je kan ze op marktplaats of ebay zetten en krijgen wat je er voor krijgt. Vooral op ebay zijn er waarschijnlijk ook wel zulke bordjes te vinden.

Esther Slot, 31-10-2013 12:18 #4
Ik heb 2 handpainted delfsblauwe bordjes en 2 myotts bordjes met jachttafereel weet niet wat ik ermee aandoet… wat kan ik er mee zonder dure kosten van taxateur?

Gerry, 05-12-2012 22:03 #3
Ik heb een groot wand bord (schaal) en achterop het bord staat DOK TVL58. Kunt u mij daar iets over vertellen?

Michelle, 22-02-2012 15:56 #2
Hallo Henk, een kroontje duidt naar Engeland. Ik heb er niet enorm veel verstand van maar veel antiekprogramma's gekeken. Daar kwam vaker naar voren dat kronen meestal op een Brits merk duiden. Ik weet dit niet geheel zeker en ben ook best laat met reageren, maar misschien kun je er iets mee.

Hans Holtzhuizer, 14-11-2010 19:52 #1

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 16-06-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 19
Schrijf mee!