InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Borduren, een mooie hobby

Borduren, een mooie hobby

Borduren is een van de oudste kunstvormen die er bestaan. Al in 3000 voor Christus werd er geborduurd.

Geschiedenis van het borduren

Zoals in de inleiding al werd gezegd, bestaat het borduren al meer dan 5000 jaar. Onder borduren verstaan we trouwens het aanbrengen van versieringen op diverse stoffen.

Het borduren heeft wel verschillende veranderingen ondergaan. In de Middeleeuwen bijvoorbeeld, werd het borduren voornamelijk gedaan van de kerk. Er werden schitterende patronen aangebracht op dure stoffen. Er werd ook veel gebruik gemaakt van gouddraad. Je kunt je voorstellen dat dit soort werken zeer kostbaar zijn.

In de Renaissance werd het borduren een adellijke hobby. Veel mensen "van aanzien" droegen geborduurde kleding. In die tijd was China bekend om zijn borduurkunst, vandaar dat er ook veel orders naar China werden gestuurd om daar kleding te laten borduren. De Chinezen maakten gebruik van zijde, waardoor het borduurwerk een rijke uitstraling kreeg. In Noord-Europa werd vlas gebruikt, in West-Europa wol, en in Noord-Afrika werd katoen gebruikt.

In de 17e eeuw werd borduren veel gebruikt om meubels te versieren. De invloed van het Verre Oosten maakte dat de versieringen kleurrijk en exotisch waren: tropische vogels waren een favoriet onderwerp.

Aan het einde van de 19e eeuw vond er een revolutie plaats in de borduurwereld: de borduurmachine werd uitgevonden.

Tegenwoordig wordt borduren voornamelijk gebruikt om kaarten en wandversieringen te maken.

Borduursteken

Bij het borduren worden verschillende steken gebruikt, namelijk:
  • kruissteek
  • halve kruissteek of petit point
  • stiksteek
  • steelsteek
  • kettingsteek

Borduurstoffen

Borduurpatronen kunnen op vrijwel elke stof aangebracht worden, maar het meest wordt gebruik gemaakt van de volgende stoffen:

Stramien

Een zeer sterk en stug weefsel, zeer geschikt om met wol te borduren. Vaak worden de patronen voorgedrukt op het stramien. Geborduurde kussens zijn vaak van stramien gemaakt.

Linnen

Linnen is een wat zachter weefsel, gemaakt van vlas of hennep.

Aïda

Bij Aïda zijn door een speciale weeftechniek "bosjes" ontstaan in plaats van draden.

Hardangerstof

Is een nog fijnere stof dan Aïda en is dubbeldradig.
Gerelateerde artikelen
Ik wil een hobbyEr zijn talloze hobby's te bedenken, maar toch is een passende hobby zoeken best lastig. Het is belangrijk om een hobby…
Handwerken, weer helemaal in de modeHet is weer helemaal in, handwerken. Zelf truien breien, borduren van mooie tafereeltjes, kleedjes haken of een mooie de…
Handwerken is hipHandwerken is hipWas handwerken vele jaren oubollig, truttig en deed het vooral aan oma denken. Enkele jaren geleden is het even populair…
Zelf kaarten makenBen jij graag creatief bezig? Dan is het maken van kaarten mogelijk iets voor jou. Het maken van kaarten kan op vele ver…
Haken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken is weer hip en trendy. Door de komst van de leuke Amigurumi haakpatroontjes vanuit Japan is haken weer een leuke h…

Reageer op het artikel "Borduren, een mooie hobby"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 15-02-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!