InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Pixels, wat kun je ermee?

Pixels, wat kun je ermee?

Pixels, wat kun je ermee? Een digitale foto maakt u om te delen met anderen: via e-mail, webpagina of print. Hoeveel pixels hebt u nodig voor de beste kwaliteit.

E-mail, webpagina of beeldscherm

Als u een foto wilt delen via e-mail of presenteren op een website of als diavoorstelling, dan moet in pixels denken. De beste kwaliteit om een foto op een beeldscherm te tonen is als één pixel van de foto samenvalt met één pixel van de monitor (100% of 1 op 1). Als u een digitale camera hebt met 8 miljoen pixels, dan maakt deze foto's van 3264 bij 2448 pixels. Bekijk je deze 1 op 1 (browser) op een monitor met een beeldschermresolutie van 1280 bij 1024 pixels (SXGA), dan blijft dus 85% van de foto buiten beeld. Waaruit volgt dat we aan een camera met 1,4 miljoen pixels voldoende hebben om via e-mail, website of beeldscherm foto's te presenteren.

Foto's van digitale camera's met meer megapixels moeten dus verkleind worden door fysiek pixels te verwijderen. Dat kan in de meeste fotobewerkingsprogramma's, zoals Adobe Photoshop Elements en Paint Shop Pro. In het dialoogvenster waarin u dit kunt doen, kunt u verschillende variabelen opgeven. Zorg dat de eenheid op pixels staat en geef de waarden van het verkleinde formaat op tussen 800 bij 600 en 1280 bij 1024 (4:3 compact camera). Bij een beeldverhouding van 3:2 (spiegelreflex camera) is dit 780 bij 520 tot 1260 bij 840. Van de (afdruk) resolutie trekt u zich niets aan.

Print

Hoeveel pixels u nodig hebt voor een goede afdruk is afhankelijk van de gewenste grootte van de print en het aantal pixels dat per inch (2,45 cm) nodig is voor een visueel scherpe afdruk. Deze pixels of dots per inch (dpi) noemt men de afdrukresolutie, en deze is nu wel belangrijk. De afdrukresolutie wordt minder (minder pixels/inktdruppeltjes per inch nodig), naarmate het formaat groter wordt (zie tabel).
Afdrukformaat (cm/inch)Kijkafstand (cm)(dpi)ResolutiePixelformaatMegapixels
15x10 / 6x4303001800x12002,16
30x20 / 12x8602252700x18004,86
60x40 / 24x161201403360x22407,53
120x80 / 48x322408038x25609,83
Dit heeft te maken met de kijkafstand tot de foto. Een afdruk van 15 bij 10 cm bekijkt men op 30 cm en vergt 300 pixels per inch. Bij een vergroting van 30 bij 20 cm is de kijkafstand 60 cm. Uw oog ziet dan minder detail en met 225dpi ziet de foto er nog steeds scherp uit. Bij een afdruk van 75 bij 50 cm staat de kijker op minstens 1,5 meter afstand, en kan de resolutie dalen tot 110 dpi.

In hetzelfde dialoogvenster als waarin u de foto's verkleint voor gebruik op een beeldscherm, beamer of lcd-tv kunt u ook het afdrukformaat en de resolutie opgeven.
  • Voorbeeld 1: Hebt u een 8 Megapixel camera (3264 bij 2448 pixels) en u wilt afdrukken bij 200 dpi, dan wordt de breedte van de afdruk 3264 gedeeld door 200, zijnde 16,32 inch (x 2,45 = 41,45 cm)
  • Voorbeeld 2: Wilt u een afdruk maken van 30 bij 20 cm (ca. 12x8 inch) bij 225 dpi, dan hebt u ongeveer 2700 pixels (=12 x 225) in de breedte nodig en 1800 (= 8 x 225) in de hoogte. Dit is een foto met bijna 5 Megapixel.
© 2007 - 2014 Wvandemosselaar, gepubliceerd in Fotografie (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rageDe ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voord…
Banner formatenBanner formatenBanner zijn grafische reclame uitingen op internet. Nadat op een banner is geklikt wordt een pagina geopend met meer inf…
Waar moet je op letten als je een lcd-tv kooptWaar moet je op letten als je een lcd-tv kooptBij het aankopen van een lcd-tv komen veel technische specificaties bij kijken. In dit artikel word daarom uitgelegd waa…
HD-televisie - Alle informatieHD-televisie - Alle informatieDe techniek binnen de TV wereld verbetert zich snel. Het ene is nog mooier dan het andere. Een van de mooie dingen die z…
Wat is een geschikte videocamera?Wat is een geschikte videocamera?Een videocamera aanschaffen is een investering. Ze worden steeds goedkoper, maar voor een goede camera moet je een redel…

Reageer op het artikel "Pixels, wat kun je ermee?"

Reacties

Wvandemosselaar (infoteur), 18-03-2008 23:21 #3
Dat is natuurlijk niet te zeggen, het ligt aan de kwaliteit en de resolutie van de foto hoeveel pixels er in een vierkante centimeter gaan… Je hebt tegenwoordig zowel vierkante als ronde pixels (al wordt er tegenwoordig meer gebruikt gemaakt van de ronde)… Bij een resolutie van 5 Mp zullen er minder pixels in een vierkante centimeter zitten dan bij een resolutie van 9 Mp. Dus er is geen duidelijk antwoord te geven… Ligt echt aan de resolutie!

Harry Groot Bramel, 23-01-2008 11:07 #2
Al die termen en uitdrukkingen over pixels, resolutie, dpi, megapixel, dots enz., is natuurlijk prachtig. Maar in mijn vak wordt tot op heden nog altijd gesproken en gerekend met micrometers, millimeters, centimeters enz. Maar, als een foto bijvoorbeeld het formaat 25 cm breed x 10 cm hoog moet hebben om ergens in te passen, hoe bereken ik dan het aantal benodigde pixels voor die breedte en doe hoogte? En dan neem ik aan dat een pixel precies vierkant is. Kortom, hoeveel pixels gaan er in een vierkante centimeter?

Braem Sonja, 18-01-2008 17:24 #1
Vraag: ik moet foto's hebben met 118 pixels per cm of dpi van 300, hoe groot moeten die dan zijn?

Infoteur: Wvandemosselaar
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 3
Schrijf mee!