InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Beeldhouwen: het werken met serpentijn

Beeldhouwen: het werken met serpentijn

Beeldhouwen is een uitdagende hobby. Het werken met natuurproducten kan elke dag weer bijzonderheden opleveren. In dit artikel het werken met serpentijn, een hardere steensoort. Met name voor de meer gevordere beeldhouwer is deze steen een uitdaging. Met name aandacht voor de bijzondere springstone.

Serpentijn

Serpentijn is een populaire steen onder beeldhouwers na speksteen. Waar speksteen erg zacht kan zijn, is serpentijn over het algemeen een stuk harder. Serpentijn kent bijzondere kleurencombinaties en is vooral beschikbaar in diverse bruin- en groentinten. Ook komen gelige tinten voor en zelfs paars kleurige stenen. Het hangt af van de plaats waar het gewonnen is welke kleur de steen heeft. Ook komen kleurencombinaties voor en spikkels en strepen in de kleuren. Het is een steen die buiten kan staan en daardoor erg gewild. De stenen zijn in diverse formaten te verkrijgen, daarnaast in ruwe blokken of al met een kant gezaagd.

Bewerken van serpentijn

Het bewerken van serpentijn is goed te doen met kwalitatief goede raspen. Aangeraden wordt om grote delen te hakken en/of met een grofe rasp te bewerken. Daarna volgen natuurlijk de fijne raspen en het schuurpapier om de steen te polijsten. De afwerking kan met verschillende middelen, voorbeelden zijn marpol, cerpol, steenwas of bijenwas. Om de steen echt goed bestand te maken tegen weersinvloeden, wordt aangeraden om de steen te behandelen met een speciale natuursteenverzegelaar.

Springstone

Springstone is een zeer geliefde steen onder de meer gevorderde beeldhouwers. Het is een zeer harde soort en bij het hakken en bewerken springen er stukken steen af, vandaar ook de naam. Dat de steen geliefd is, komt vooral door de intense donkere kleuren, meestal donker antraciet, donkerbruin of zwart. Springstone ziet er bij aankoop grijzig uit en na bewerken en polijsten komt de ware kleur van de steen naar voren. De uiteindelijke kleur is te zien door de steen nat te maken. Het is één van de hardere steensoorten en daardoor vooral geschikt door gevorderde beeldhouwers, maar er is een zachtere steensoort op de markt die tussen serpentijn en springstone in zit. Springstone wordt voornamelijk gehaald uit Zimbabwe en is niet altijd verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Informeer bij de beeldhouw- of keramiekzaak of de steen voorradig is.

Waar te verkrijgen?

Serpentijn is in diverse soorten winkels te verkrijgen, wil je de voorraad weten dan is het handig om van te voren te bellen welke soorten stenen er zijn. Over het algemeen is serpentijn voorradig in de beeldhouwzaken en in de grotere keramiekzaken. Ook het gereedschap is over het algemeen daar aanwezig. Laat je goed adviseren, vooral als je voor het eerst met serpentijn gaat werken. Neem zelf een kleine rasp mee, zodat je de steen op zijn hardheid kan testen.

Hoe te beginnen?

Het bewerken van de steen kun je het beste buiten doen of in een goed geventileerde omgeving. Gebruik voor de vrijkomende stof een mondmasker. Als je een steen gekocht hebt, kun je de vorm bepalen van het eindproduct. Je kunt bijvoorbeeld met een vet waskrijtje de lijnen uit gaan zetten. Op dit manier kun je starten met het hakken van de grote delen. Na het hakken kun je overgaan tot het raspen met een grofe rasp om zo iets meer detail te krijgen. Uiteindelijk kun je met een fijnere rasp verder gaan met het afwerken van de details. Heb je echte kleine details in het beeld, dan kun je die door diamantvijltjes gaan vormgeven. Als het ontwerp klaar is dan begin je met grof schuurpapier of met diamantschuursponsjes. Hoe kleiner de nummer van het schuurpapier en het sponsje, hoe grofer het schuurpapier is. Vanuit een grof schuurpapier ga je steeds fijner werken en uiteindelijk kun je het insmeren met marpol of een wassoort. Dan krijgt het ook zijn definitieve kleur. Om het beeld helder te houden, kun je af en toe het opnieuw insmeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beeldhouwen: het werken met serpentijn"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 13-07-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Beeldhouwen
Schrijf mee!