InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Werken met bloemen en planten

Werken met bloemen en planten

Werken met bloemen en planten Bloemen geven een zomergevoel. En om dat te bewaren, kan men bloemen plukken en drogen. Daarna kan men er leuke dingen mee doen, zoals kaartjes of briefpapier maken, scrappen rond vakantiefoto's, schilderijtjes maken of dozen decoreren. Ook aan de lucht gedroogde bloemblaadjes zijn bruikbaar, maar dan moet je ze eerst even terug bevochtigen met damp.

Het plukken

Denk er aan dat als je bloemen plukt, je ook altijd iets moet bijhebben om ze onmiddellijk in te steken. Dit kan een boek zijn of een speciale plantenpers. Je kan de bloempjes ook in een plastiek zakje steken en ze thuis nog even in water zetten alvorens ze te drogen, maar onmiddellijk verwerken geeft toch de mooiste resultaten. Neem je ze zo mee, dan zijn ze vaak al verwelkt voor je er thuis mee aankomt. In dat geval pluk je de bloemen best op het einde van je wandeling. Bloemen pluk je het beste 's morgens vroeg, maar let er op dat er geen regen of dauw op hangt. Kijk ook eerst altijd de bloemen of de planten na om te zien of er geen gaatjes in zitten van slakken of andere insecten. Zonde om ze af te plukken als je ze daarna toch maar terug weggooit.

Ben je op vakantie en zie je mooie bloemen, bedenk dan dat sommige soorten beschermd zijn (bvb. de fritillaria, de gentiaan, enz.) en niet mogen geplukt worden. Let ook op voor giftige planten en bloemen (bvb. goudenregen, vingerhoedskruid, narcissen, enz.).

Ben je een leek, dan kan je best even op onderzoek gaan in de buurt of in je eigen tuin. Eenvoudige bloemen en bladeren leveren ook al mooie taferelen op en zijn makkelijk te verwerken. Denk hierbij aan madeliefjes, blaadjes van hortensia's, rode bladeren in de herfst, gele beukenblaadjes, etc. Vergeet ook het groen niet! Gras, varens, strohalmen, vertakte bladeren, enz. geven ook prachtige resultaten, alleen of in een compositie.

Het drogen en bewaren van bloemen, blaadjes en planten

De meest simpele manier is een speciale plantenpers gaan kopen. Maar men kan ze ook zelf maken. Bijvoorbeeld door gewoon twee dikke stukken karton te nemen en daartussen vloeipapier of krantenpapier te leggen. Je kan het geheel bijeenhouden met touwtjes, elastiekjes of er moeren in draaien. Je kan het ook gewoon thuis doen tussen een telefoonboek, een ander dik boek, kranten, vloeipapier, ... en er dan iets zwaar op zetten zoals boeken of stenen. Het materiaal moet alleszins sterk absorberend zijn, dus geen tijdschriftenpapier of glossy bladeren. Je kan in de hobbywinkel ook speciaal filtreerpapier gaan kopen. Denk er aan dat het filtreerpapier aan beide kanten van het te drogen object moet liggen.

Strijk opgekrulde blaadjes even plat met de hand. Let er op de bladeren niet te kwetsen, het sap dat vrijkomt maakt bruine plekken. Leg de bloemen en de stengels ook al in de juiste vorm, eens gedroogd zijn ze erg breekbaar en kunnen ze niet meer verplaatst worden.

Licht en lucht kunnen de kleur van de drogende bloemen en planten beïnvloeden, dek dus alles goed af. Hoelang bloemen en planten moeten drogen, hangt af van de soort. Regelmatig controleren is de boodschap.

Het bewaren van de gedroogde bloemen en planten kan gebeuren tussen oude kranten of in een telefoonboek. Lichte druk opzetten en vooral droog bewaren!

En dan... aan de slag!

Gebruik als ondergrond voor de compositie best pastelkleuren, dit geeft het mooiste effect. Ook donkere kleuren zijn bruikbaar voor lichte bloemen, maar dan mogen ze niet doorschijnend zijn. Stel een compositie samen, wees voorzichtig bij het verschuiven: gedroogde bloemen zijn erg broos. Men kan uitgaan van gras, groene bladeren of geel hooi en daar dan gekleurde bloemen op kleven, of men kan werken met bloemen in verschillende schakeringen van één bepaalde kleur en daar dan een soort figuur van maken. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Gebruik lijm die geen draden trekt en die dun vloeibaar is. Gebruik niet te veel lijm, breng hem aan met een tandenstoker of cocktailprikker. In de hobbywinkels zijn ook lijmpennen te koop, waarmee men uiterst nauwkeurig kan werken. Let er op dat er geen lijm onder de bloemen / planten uitkomt. Bij het werken in lagen, eerst de onderste laag vastlijmen, daarna verder werken.Is de compositie af, leg er dan een nacht iets zwaars op, zodanig dat alles mooi plat komt te liggen.

Bloemen en planten die tijdens de vakantie zijn gesprokkeld, kunnen ook dienen om fotoalbums op te smukken. Als u ze gewoon naast de foto's opkleeft, kunnen ze beschadigd worden. Het is daarom beter ze op papier te kleven en te plastificeren. Zo zijn ze beschermd en gaan ze nog jaren mee! U kan er ook een rand mee maken op sommige bladzijden van het album.

De afwerking

Gaat het om kaartjes, dan kan u rond de compositie een lijstje maken, ofwel rechthoekig, zo smal mogelijk voor een mooi resultaat, ofwel een ovaalvormige of ronde passe-partout. U kan natuurlijk ook de bloempjes gebruiken om een omlijsting te maken. Of om een mooi mini-boeket te maken in een uitgesneden vaasje of potje.

Indien u briefpapier heeft gemaakt, maar vreest dat het gaat beschadigd worden door het in en uit de omslag halen, dan kan u er een kopie van maken en de copie gebruiken om op of rond de creatie te schrijven. Op die manier kan u ook achtergrondpapier creëeren. Door donkerder of lichter te copiëren kan u verschillende variaties maken van papier.

Men kan met de mooie compositie ook een boekenlegger maken, die men kan plastificeren zodanig dat de bloemetjes niet beschadigd worden. Denk ook aan place mats. Ook deze kunnen op dezelfde manier gemaakt worden.

Van een grotere compositie kan u een schilderij maken dat u kan laten inkaderen en aan de muur hangen. Ook de kleine wenskaarten kunnen ingelijst en opgehangen worden.
Gerelateerde artikelen
Geum of NagelkruidGeum, met de Nederlandse naam Nagelkruid, is een rijkbloeiende plant die verkrijgbaar is met bloemen in de kleuren oranj…
Haal de frisse lente in huisHaal de frisse lente in huisAan het einde van de winter is het logisch dat je uitkijkt naar de lente en de zomer. Maar omdat het buitenleven voor de…
Genezende planten: speenkruidSpeenkruid is een plant waarvan men al lang de genezende kracht kent. Toen vroeger de zeelui, die leden aan scheurbuik,…
Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Een scrapbook is een boek waarin op een creatieve en decoratieve manier foto’s en informatie wordt geplaatst. Het kan oo…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…

Reageer op het artikel "Werken met bloemen en planten"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!