InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Aangepaste muziekinstrumenten

Aangepaste muziekinstrumenten

Stelt u zich eens voor: muziek maken is uw passie. U kunt niet zonder uw dwarsfluit, saxofoon of piano. Dan wordt u plotseling ziek of krijgt u pijnklachten, waardoor u uw favoriete instrument niet meer (goed) kunt bespelen. Einde oefening? Dat hoeft niet per se; er zijn oplossingen op de markt!

Multidisciplinair muziekspreekuur of muziekblessureteam

Of u nou als professional of als amateur een instrument bespeelt, het is handig om eerst de problemen die u door uw aandoening tijdens het spelen ervaart goed in kaart te brengen. Een uitgelezen manier om dit te doen is het bezoeken van een zogenaamd multidisciplinair muziekspreekuur, waarbij een (revalidatie-)arts, ergotherapeut, muziektherapeut en eventueel een psycholoog bekijken waar de moeilijkheden liggen en hoe die opgelost kunnen worden. In het AMC kunt u hiervoor als professioneel musicus terecht, terwijl in het revalidatiecentrum van Revalidatie Friesland (Beetsterzwaag) zowel amateurs als professionals worden gezien.

Nadat u door het multidisciplinaire team bent gezien, volgt er een advies op maat. Dat kan houdings- en oefenadviezen behelzen, maar ook het advies een aangepast muziekinstrument aan te schaffen. Daarvan zijn er verschillende op de markt. Hieronder een greep uit de mogelijkheden.

Mogelijke aanpassingen

Dwarsfluit met zwanenhalskop of verticale dwarsfluit

Dankzij de aangepaste vorm van de kop kunnen deze fluiten schuin of verticaal bespeeld worden in plaats van horizontaal. Hierdoor worden met name nek en schouders minder zwaar belast. De klank van een fluit met zwanenhalskop is gelijk aan die van een normale dwarsluit, maar een verticale fluit heeft een iets ruisiger klank.

Eenhands blok- of dwarsfluit

Kan, zoals de naam al zegt, met slechts één hand bespeeld worden en is dus geschikt voor mensen die geen functie (meer) in hun andere hand hebben.

Elektronische saxofoon

Instrument waarbij de druk van adem en lippen door een synthesizer of toongenerator in klanken wordt omgezet. Hiervoor is veel minder spierkracht en ademsteun nodig dan voor het aanblazen van een akoestisch blaasinstrument, wat het geschikt maakt voor mensen met bijvoorbeeld een spierziekte. De naam van het instrument is ietwat misleidend: het is eerder een aangeblazen synthesizer dan een saxofoon.

Pedal adaptor voor piano

Aanpassing waarbij het mogelijk wordt gemaakt om het demperpedaal te bedienen door het bewegen van een ander lichaamsdeel dan de rechtervoet, die hiervoor gewoonlijk wordt gebruikt. Deze aanpassing is dan ook bedoeld voor mensen met onvoldoende spierkracht in over controle over hun voeten.

Naast deze standaard-aanpassingen zijn er ook veel individuele aanpassingen mogelijk, zoals het verlengen en/of verplaatsen van kleppen van blaasinstrumenten en het aanbrengen van steunpunten waarop het instrument kan rusten.

De kosten

Veel muziekinstrumenten zijn behoorlijk prijzig, en dat geldt zeker voor aangepaste instrumenten. Als u zelf niet in staat bent de volledige aanschafprijs te betalen is het ook mogelijk om een instrument te huren.

De stichting de Muziekotheek wil het voor mensen met een aandoening mogelijk maken om toch een instrument te bespelen. Hiertoe heeft ze allerlei aangepaste instrumenten in bezit die tegen een vergoeding voor kortere of langere tijd geleend kunnen worden. Ook financiële steun bij het individueel aanpassen van instrumenten behoort tot de mogelijkheden.

Waar te verkrijgen?

Er zijn diverse instrumentenmakers die zich bezighouden met het aanpassen van instrumenten. Voor de aanschaf van een aangepast muziekinstrument kunt u onder andere terecht bij:
  • De Fluitstudio, Amsterdam
  • Aerofoon Atelier, Skûlenboarch (Friesland)
  • Michiel van Loon Piano's en Vleugels, Meppel
  • Jaap Stiggelbout Slagwerk, Groningen
  • Hub van Laar, koperblaasinstrumentenmaker, Margraten

Meer informatie vind u op de website van Vilans Hulpmiddelenwijzer.
© 2010 - 2019 Lieske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbel (Tenach) - muziek & muziekinstrumenten in Oud IsraëlBijbel (Tenach) - muziek & muziekinstrumenten in Oud IsraëlDe Bijbel (Tenach) vormt bijna de enige en belangrijkste bron wat betreft informatie over muziek en muziekinstrumenten.…
Muziek arrangeren, bewerken, transcriberen of orkestrerenMuziek arrangeren, bewerken, transcriberen of orkestrerenWat houdt het arrangeren van muziek in en wat is de relatie met termen als het bewerken, transcriberen en orkestreren va…
MuziekinstrumentenMuziekinstrumentenDe dreunende slag op een elektrische gitaar klinkt heel anders dan het terre geluid van een klassieke viool, maar toch o…
Yamaha wereldmerk met zeer veel uiteenlopende productenYamaha wereldmerk met zeer veel uiteenlopende productenVelen zullen bij de merknaam Yamaha meteen denken aan een motor en anderen aan een piano of vleugel. Maar Yamaha levert…
Renaissancecomponist Michael PraetoriusRenaissancecomponist Michael PraetoriusEen van de bekende namen onder de de renaissance- en barokcomponisten is die van Michael Praetorius. Naast de compositie…
Bronnen en referenties
  • http://www.pianoman.nl/pedal-adaptor-aanpassing-voor-gehandicapten-artikelen-4.html
  • http://www.fluitstudio.nl/
  • http://www.aerofoon-atelier.nl/
  • http://www.muziekotheek.nl/

Reageer op het artikel "Aangepaste muziekinstrumenten"

Infoteur: Lieske
Gepubliceerd: 16-04-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!