InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Loesje - Posters, Geschiedenis en Karakters

Loesje - Posters, Geschiedenis en Karakters

Loesje is al sinds 1983 een wereldverbeteraar, haar doel is om mensen te laten realiseren dat ze hun idealen werkelijkheid kunnen maken. Ze probeert haar doel te bereiken door middel van posters met vaak kritische teksten. Ook bemoeit Loesje zich met politiek.

Het ontstaan van Loesje

Loesje is "geboren" in 1983, Loesje werd ondergebracht in een Vereniging. Ze is bedacht door zes mensen die zelf al regelmatig actie voerden tegen bijvoorbeeld kernenergie. Loesje begon in Arnhem, maar al snel kwamen daar andere Nederlandse steden bij: Apeldoorn, Nijmegen, Deventer, Wageningen..

Loesje werd zeer populair, met als een van de hoogtepunten de Tweede Kamerverkiezingen in 1986, waar Loesje op de lijst stond van verkiesbare kandidaten. Een groot succes werd dat niet (ruim 12.000 stemmen,) maar een goede publiciteitsstunt was het wel.

In 1989 werd besloten de overstap te maken naar het buitenland. Wat leden van Loesje zijn toen naar Berlijn gereden, alwaar nieuwe leden werden gezocht met ludieke posters (Ich bin Zwei Berliner). Later kwamen daar meer Europese landen bij, waaronder Polen, Slowakije, Frankrijk, Zwitserland, Engeland en Zweden.

In 1994 werd Loesje bekroond voor haar goede werk: de Stichting Macchiavelli reikte haar een prijs uit, vanwege de makkelijke manier van communicatie met haar publiek. Iets waar de overheid een voorbeeld aan kon nemen.
Typisch Loesje: de dag na de uitreiking verscheen de volgende advertentie in de krant:
Te koop, bronzen beeldje
Tel... Loesje.

Behalve De Vereniging Loesje is er ook de Stichting Vrienden van Loesje.

De Affiches

In de eerste achttien jaar van haar bestaan, zijn er 2500 verschillende Loesje-affiches ontworpen. Geen onderwerp wordt uit de weg gegaan, hoe politiek gevoelig ook: homoseksualiteit, het Koningshuis, het geloof, drugs, het milieu, asielzoekers.
Loesje bemoeit zich overal mee!

De teksten op de affiches zijn afkomstig van de leden van Loesje. Elke week worden er op de diverse clubs brainstormsessies gehouden, waar teksten worden verzonnen. Ook kun je zelf teksten insturen via Internet.

Familieleden

Loesje heeft, net als ieder meisje, een familie. En wat voor een, de leden van haar familie zijn net zo uitgesproken als zij zelf.

Vader

Een typische vader die erg trots is op zijn kleine, eigenwijze meisje.

Moeder

Maakt regelmatig ruzie met Loesje.

Broertje

Het puberbroertje dat altijd verliefd is. Hij is stiekem best trots op zijn grote zus.

Oma en Opa

Oude opa en oma van Loesje, die zich echter nog steeds jong voelen.

Ome Henk

Oom van Loesje die politieke uitingen niet schuwt.

Neef Karel

Te lui om te werken.

De kapper, de meester, de buurvrouw, het konijn en de examinator van Loesje zijn voorbeelden van personages die eenmalig hun entree maakten op Loesje-posters.

Bekende uitspraken van Loesje

Inmiddels zijn er duizenden verschillende posters gemaakt, maar enkele daarvan zijn erg bekend geworden of zijn erg opvallend.

Aan het eind van de maand hou ik altijd een stuk geld over.

Puzzelaars, de wereld vraagt nog om een oplossing.

Geniet nooit met mate.

Het was zo'n feest waarbij je van het statiegeld ruim kon gaan ontbijten.
Gerelateerde artikelen
Wie is Loesje? Tony Junior & Nicolas Nox en The Ramblers!Wie is Loesje? Tony Junior & Nicolas Nox en The Ramblers!In september 2010 scoorden Tony Junior & Nicolas Nox in Nederland een top 10 hit met het meer dan zeventig jaar oude lie…
Piekeren is fantaseren in zijn meest negatieve vormPiekeren is fantaseren in zijn meest negatieve vormDit artikel is tot stand gekomen door een kreet van een Loesje scheurkalender. Deze luidt: Piekeren is de verkeerde kant…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
Politiek en politieke wetenschapPolitiek is te vinden in allerlei organisaties en verenigingen, maar over het algemeen wordt er over politiek gepraat al…
Politiek en de mediaPolitiek en de mediaDe macht van de media is groot, en misschien wordt deze wel steeds groter. Ook voor politici is dit van groot belang. Zi…

Reageer op het artikel "Loesje - Posters, Geschiedenis en Karakters"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 07-03-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!