InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Oudejaarsavond: spookverhaal vertellen

Oudejaarsavond: spookverhaal vertellen

Oudejaarsavond: spookverhaal vertellen Oudejaarsavond is een lange, lange avond. Veel langer dan andere avonden, daarom is oudejaarsavond bijzonder geschikt om een spookverhaal te vertellen. Dit verhaal is een groepsactiviteit voor alle leeftijden, omdat het kan worden aangepast aan de leeftijd van de deelnemers. De activiteit moet voorbereid worden, het kan leuk zijn de deelnemers bij de voorbereidingen te betrekken.

Benodigdheden

  • Een voorwerp om een heleboel kleine papiertjes in te doen. Liefst een zwarte hoge hoed. Die kun je eventueel zelf maken.
  • Een lantaarn met een kaars erin of een kandelaar waar een kaars stevig in vast zit. Liefst natuurlijk een zwarte kaars.
  • Een heleboel kleine briefjes met teksten.

Het spel

Als het spel gespeeld gaat worden, moet de kamer helemaal donker zijn. Alleen de kaars in het lantaarntje geeft licht. Een vrijwilliger begint met vertellen. De vrijwilliger krijgt de lantaarn en de hoge hoed en trekt er een briefje uit. Op het briefje staat een zin. Die zin moet verwerkt worden in het verhaal. Op het hoogtepunt van de vertelling, als het verschrikkelijk spannend is, stopt de verteller en geeft de lantaarn en de hoed door aan de persoon die links van hem of haar zit. En die trekt een briefje met daarop een zin uit de hoed en gaat verder met hetzelfde verhaal, waar die nieuwe zin in verwerkt moet worden. En zo verder.

De teksten

De teksten op de briefje moet je natuurlijk zelf verzinnen, hieronder een paar suggesties:
  • zwarte kat
  • bloedrood maanlicht
  • stikdonkere nacht
  • kerkhof met open graven
  • kraaien
  • een geheimzinnig, ondefinieerbaar geluid
  • een blank lemmet
  • felle ogen in de schaduw
  • drumslagen, uit het diepst van de grot
Ik vertrouw dat de bedoeling duidelijk is, verzin de rest zelf maar. Zorg er wel voor dat er heel veel briefjes zijn.

Variant

Het kan nog enger. Om het nog enger te maken is een beetje regie nodig. Er moet een vrijwilliger zijn die geen zin heeft om mee te doen en die daarom naar een andere kamer gaat, bijvoorbeeld om televisie te kijken. Die vrijwilliger gaat stilletjes naar buiten, om te luisteren aan de deur of aan het raam en te wachten op een verschrikkelijk spannend, toepasselijk moment in het verhaal. En dan...boem boem boem....gebons op de deur!
Krakende deuren die heel langzaam open gaan doen het ook goed.

Champagne bowl met aardbeien

Door die krakende deur die langzaam open ging kwam iemand binnen, met een grote schaal champagne bowl met aardbeien. Houd hierbij ook rekening met voorbereidingstijd.

Budget

Je kunt dit recept maken met echte champagne, maar als je budget dat niet toelaat, kan het ook met sodawater. De voorbereidingstijd is ongeveer 3,5 uur. De beschreven hoeveelheid is genoeg voor ongeveer 15 glazen.

Benodigdheden

  • 2 flessen witte wijn
  • 2 takjes salie, munt, citroenmelisse of majoraan. Die takjes moet je kneuzen
  • 2 flessen sodawater of 2 flessen champagne
  • evt. suiker
  • 500 gram aardbeien

Voorbereiding

Het kruid van je keuze gekneusd in een grote pot doen. De wijn erover gieten. Drie uur op een koele plaats laten staan.

Vlak voor het serveren

Vlak voor het serveren doe je eventueel een klein beetje suiker op de aardbeien. Daarna doe je ze samen met het sodawater of de champagne bij de wijn. Zorg ervoor dat iedereen een paar vruchten in zijn glas krijgt.

Of.... in 10 minuten

Als je geen 3,5 uur hebt, maar slechts een paar minuten, kun je het onderstaande recept gebruiken. Maar dan heb je wel echte champagne nodig.

Benodigdheden

  • grote fles champagne
  • 2 flesjes sodawater (of meer)
  • 2 eetlepels suiker
  • klein glas cognac
  • flinke tak borage
  • 500 gram fijngehakt ijs

Bereiden

Alles mengen. Klaar!

Gelukkig nieuwjaar!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bowl - Lekker partydrankjeBowl - Lekker partydrankjeBowl is uitermate geschikt als feestdrank. Bowl is lekker fris, fruitig, gezond en door de alcohol word je er ook lekker…
Champagne cocktailsChampagne, de koningin onder de drank. Het is lekker om puur te drinken, maar een cocktail met champagne als hoofd besta…
Kerstdrankjes AardbeienbowlBowl, een geliefd drankje. U vindt hier diverse recepten voor aardbeienbowl. Alcoholische aardbeienbowl met rosé wijn, a…
Cocktails met champagneCocktails met champagneJe vindt hier een overzicht met een aantal van de meest fameuze cocktails met champagne. Je kunt ze allemaal thuis maken…
Sylvesterparty gezellig thuis vierenSylvesterparty gezellig thuis vierenElk jaar weer dezelfde vraag: waar en hoe moet oud en nieuw worden gevierd? Wie genoeg heeft van openbare festiviteiten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Swaasfotografie, Pixabay
  • Mijn moeder maakte deze champagnebowl op oudejaarsavond

Reageer op het artikel "Oudejaarsavond: spookverhaal vertellen"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: December feestdagen
Schrijf mee!