InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Nieuwe hobby? Denk eens aan glas graveren

Nieuwe hobby? Denk eens aan glas graveren

Wie kent het niet? Het gegraveerde glas. Altijd een leuk cadeau om te geven voor een verjaardag, jubileum of een geboorte. Vaak laat je dit dan doen en kost het je een hoop geld. Maar je kan het ook zelf. Je kan glas graveren maar bijvoorbeeld ook een spiegelplaat. En heb je het helemaal onder de knie kan je bijvoorbeeld ook vazen of glazen potjes graveren. Denk er wel aan dat je niet van de een op de andere dag kan beginnen met graveren. Je hebt namelijk wel een diamant slijpstift of een graveerpen nodig. Een graveerpen werkt elektrisch en slijpstift gebruik je handmatig. Meestal heb je deze niet standaard in huis. Een van de twee zal je dus aan moeten schaffen om daarna aan de slag te kunnen.

Benodigdheden

Het maakt niet uit wat je gaat graveren, zorg in ieder geval voor de volgende benodigdheden:
  • een diamanten slijpstift met verschillende punten.
  • eventueel een graveerpen
  • zachte doek
  • sjablonen
  • zwart papier of stof
  • plakband

Graveer een glazen plaat

Kies om te beginnen een plaatje, een sjabloon, om te graveren op de glazen plaat. Daarna is het belangrijk dat het glas goed schoon is. Dus vet, - en stofvrij. Leg het sjabloon onder de glazen plaat en zet deze vast met een stukje plakband. Vervolgens trek je de sjabloon over op de glazen plaat. Gebruik hiervoor de slijpstift. Een slijpstift met een fijne diamant. Als dit gebeurt is verwijder je het sjabloon en leg je de glazen plaat op een zwart papier of op een stukje zwarte stof. Hierdoor wordt de afbeelding op de glazen plaat goed duidelijk. Met een slijpstift met een spitse punt of met een graveerpen graveer je de afbeelding in de glazen plaat. Tussendoor haal je er een zachte doek over heen om glasdeeltjes te verwijderen. Wel belangrijk is dat je in 1 richting graveert. Hierdoor gaat je slijpstift of graveerpen langer mee.

Graveer spiegelglas

In spiegelglas wordt niet zozeer gegraveerd maar geëtst. Ook hier kies je voor een sjabloon. Voor spiegelglas is het slim om gebruik te maken van fijne sjablonen. Denk hierbij aan bloemenranken fijne ornamenten of fijne figuratieve voorstellingen. Het sjabloon teken je op het spiegelglas met een zeer hard potlood, een vetkrijtje of een viltstift. Vervolgens ets je het sjabloon in het spiegelglas met behulp van een slijpstift met een fijne diamant of een graveerpen.

Graveer holle glazen

Voordat je begint met het graveren van holle glazen is het belangrijk dat je al wat geoefend bent. Graveer dus eerst een paar keer op een glazen plaat. Heb je genoeg geoefend dan kan je aan de slag. Kies een sjabloon en plaats dit in het glas. Vul het glas vervolgens op met watten of doek zodat het sjabloon om zijn plaats blijft zitten. Daarna slijp je met een fijne diamanten slijpstift het sjabloon in het glas. Verwijder daarna het sjabloon en vul het glas met zwarte doek. Tenslotte graveer je de afbeelding in het glas met een slijpstift of een graveerpen. Deze manier van graveren kan je ook toepassen op vazen, bekers, en schalen.

Zelf een sjabloon maken

Wil je geen bestaand sjabloon gebruiken kan je ook zelf een sjabloon of patroon maken. Het enige wat je nodig hebt is een wit potlood en zwart karton. Teken met het witte potlood je afbeelding op het zwarte karton. Ben je klaar dan knip je het uit. Daarna volg je de stappen zoals hierboven beschreven.
© 2013 - 2019 Annemieke83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met meloenlikeur5 heerlijke cocktails met meloenlikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met meloenlikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
5 heerlijke cocktails met Kahlua5 heerlijke cocktails met KahluaIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Kahlua. De recepten zijn allemaal erg verschillend en de…
5 heerlijke cocktails met Advocaat5 heerlijke cocktails met AdvocaatIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Advocaat. De recepten zijn allemaal erg verschillend en…
Bronnen en referenties
  • www.aduis.be

Reageer op het artikel "Nieuwe hobby? Denk eens aan glas graveren"

Reactie

Rianne, 23-12-2017 10:57 #1
Zelf ben ik pas net begonnen met glas graveren, erg leuk om te doen.
Ik gebruik zelf afbeeldingen op papier die ik dan in het glas plak. Eerst deed ik dit met plakband, maar vond dit toch niet zo makkelijk, omdat niet alles van het papier dan strak tegen het glas aan zit. Toen bedacht ik me dat ik nog ergens een pritt stift had liggen en dat werkt echt perfect.
Je wrijft (uiteraard) de afbeelding in met een dunne laag met de plakstift, verdeelt de lijm zachtjes met je vinger over heel de afbeelding en plakt deze vervolgens in het glas. Druk de afbeelding vervolgens overal goed aan met je vinger om lucht en plooitjes te verwijderen.
Wanneer je klaar bent met graveren, spoel je het glas goed uit met warm water, binnen enkele seconden laat de afbeelding weer los. Dan was ik het glas nog even goed af met een sopje en een doekje en er is geen lijm meer te vinden.

En dan heb ik nog een vraagje:
Bij sommige glazen voelt het glas wat scherp aan na het graveren, heeft iemand een idee hoe dat komt en hoe ik dit zou kunnen voorkomen. Het is niet zo scherp dat je je snijdt, maar het voelt gewoon niet lekker aan. Nu is dat glas, waar een hele mooie tekst op staat gebombardeerd tot waxinelicht houder, maar dit was eigenlijk niet de bedoeling.

Jullie bedankt voor een aantal leuke tips, zoals de sjablonen en het zwarte karton met witte potlood, daar had ik nog niet aan gedacht. Dit ga ik zeker uitproberen.

Infoteur: Annemieke83
Gepubliceerd: 07-11-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!