InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Schaatsen, door Marian Lugtenberg
recensie

Schaatsen, door Marian Lugtenberg

Schaatsen, door Marian Lugtenberg Dit boek gaat over schaatsen. Skeeleren doe je in de zomer, het lijkt een beetje op schaatsen. Als het kouder wordt en het gaat vriezen, wordt het ijs elke nacht wat dikker. Mensen halen hun schaatsen uit het vet en gaan, als het ijs dik genoeg is, heerlijk schaatsen. Het is een informatief boekje uit 1995 en mogelijk niet meer nieuw verkrijgbaar, maar wel te lenen bij de bibliotheek.

Gegevens van het boek

  • Titel: Schaatsen
  • Tekst: Marian Lugtenberg
  • Illustraties: Marieke Scholten
  • Uitgeverij: De Ruiter/Educatieve Partners
  • Gepubliceerd: 1995
  • Genre: educatief boekje voor de jeugd
  • Aantal pagina’s: 16
  • ISBN: 90 05 00042 2

De inhoud van het boek Schaatsen

In de winter is het vaak koud en kan het vriezen. Veel mensen zijn blij met dit weer omdat ze graag willen schaatsen. Veel plaatsen hebben een ijsbaan, de ijsclub laat een weiland onder water lopen. Als het ijs stevig genoeg is, kunnen de mensen schaatsen op de baan. Als het ijs overal dik genoeg is dan kun je ook schaatsen op een vijver of op een sloot.

Schaatsen is niet gemakkelijk in het begin, je moet veel oefenen. Hele kleine kinderen kunnen aan het ijs wennen door te schaatsen op schaatsen met twee ijzers. Je hebt ook Friese doorlopers, dit zijn houten schaatsen met één ijzer eronder. Je bindt ze vast onder je schoenen. Er zijn veel schaatssporten, voor hardrijden gebruik je noren, met kunstschaatsen draag je schaatsen met tandjes aan de voorkant waarmee je af kunt zetten voor een draai of een sprong. Voor ijshockey gebruik je hockeyschaatsen, hier kun je goed bochten mee rijden. Wil je wedstrijden schaatsen dan kun je het beste jong beginnen met oefenen.

Je kunt oefenen op een kunstijsbaan, het ijs wordt gemaakt door machines. Als je lid wordt van een ijsclub dan krijg je les van een trainer. Je doet samen schaatsoefeningen: recht op de ijzers leren staan en beentje over in de bochten. Na de les is het belangrijk dat je de schaatsen droog wrijft, dan gaan de ijzers niet roesten. Zijn de ijzers stomp geworden, dan moet je de schaatsen laten slijpen, bij een sportwinkel of bij de ijsclub. Is het schaatsseizoen voorbij dan vet je de schaatsen goed in tegen de roest.

De tekst en de illustraties

Op de voorkant een foto met mensen die schaatsen op natuurijs, een molen en een kerk op de achtergrond. Voor de foto is een stukje van een tekening geplaatst, een meisje trekt haar schaatsen aan. De foto is sober van kleur, voor de tekening is gebruik gemaakt van felle kleurtjes. In grote letters het woord Schaatsen, verder Mini Informatie. In het boek een grote illustratie met kinderen die skeeleren, in een tekstballon: wij schaatsen ook in de zomer. Vervolgens hoofdstukken over winter, een ijsbaan, schaatsen leren, de Friese doorloper, schaatsen met schoenen, ijspret, wedstrijden, de kunstijsbaan, nieuwe of gebruikte schaatsen en tips. Bij ieder hoofdstuk vind je tekst in een goed leesbaar lettertype, de tekst wordt afgewisseld met foto’s en tekeningen. Soms in kleur, maar ook wel in zwart-wit. In het midden van het boekje vind je een kijkplaat over ijspret. Op de laatste pagina wordt herhaald wat je na het lezen van dit boekje weet over schaatsen.

Een fragment uit het boek

Daar sta je dan,
op hele smalle ijzers.
Je glijdt steeds weg
of je zwikt door je enkels.
Schaatsen is moeilijk in het begin.
Daarom krijgen kleine kinderen
schaatsen met twee ijzers eronder.
Dat is wat gemakkelijker.
Zo wennen ze aan het gladde ijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Schaatsen (ISBN 90 05 00042 2)

Reageer op het artikel "Schaatsen, door Marian Lugtenberg"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Recensies…
Schrijf mee!