InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De dag datů ik een bril moest, Tamara Bos
recensie

De dag datů ik een bril moest, Tamara Bos

De dag datů ik een bril moest, Tamara Bos Dit boek is bedoeld als steuntje in de rug voor kinderen die een bril moeten gaan dragen. Loek zit altijd dicht op de televisie, als hij door de weilanden fietst ziet hij de koeien aan voor schapen. Tijd voor een bril! Een bril op je neus is erg wennen en er zijn ook wel kinderen die je ermee pesten, al overkomt dit Loek niet. Je kunt dit boek voor 12 euro aanschaffen. Tamara Bos heeft het verhaal geschreven, Alex de Wolf heeft de illustraties gemaakt.

Over de schrijfster, Tamara Bos

Tamara Bos is geboren in 1967. Ze schrijft filmscripts en kinderboeken. Voor uitgeverij Leopold schreef ze Het paard van Sinterklaas en Waar is het paard van Sinterklaas? Beide boeken zijn verfilmd. Tamara schrijft over herkenbare onderwerpen en laat zien hoe het kind denkt.

Over de illustrator, Alex de Wolf

Alex de Wolf werd geboren in 1958 te Amstelveen. Hij ging naar de Vrije Academie in Den Haag om lessen modeltekenen en grafiek te volgen, na een jaar ging hij naar de Gerrit Rietveld academie waar hij na het eerste jaar koos voor het vak illustratie. Hij is naast illustrator ook schilder. De illustrator begint met schetsen en trekt op een lichtbak de beste lijnen over met pen en inkt. Daarna maakt hij de lijnen sterker en dikker met een penseel en kleurt de illustraties tot slot in met plakkaatverf.

Gegevens van het boek

  • Titel: De dag datů ik een bril moest
  • Tekst: Tamara Bos
  • Illustraties: Alex de Wolf
  • Uitgeverij: Leopold
  • Gepubliceerd: 2007
  • Genre: prentenboek
  • Aantal paginaĺs: 26
  • ISBN: 978 90 258 51187
  • Geschikt voor: kinderen vanaf drie jaar

Het verhaal De dag dat... ik een bril moest

Loek zat de laatste tijd wel heel dicht op de televisie als hij naar Sesamstraat keek. Toen ze op een dag een fietstochtje maakten, riep hij gedag tegen de schapen maar het bleken koeien te zijn. Mama begon ongerust te worden en nam Loek mee naar de ogendokter. Loek moet naar plaatjes kijken maar hij ziet de dingen die onderaan staan helemaal niet. Het is tijd voor een bril, vindt ook de ogendokter.

In de brillenwinkel past Loek heel veel brillen, uiteindelijk kiest hij voor een mooie blauwe. Hij mag de bril nog niet meenemen want er moeten eerst glazen in. Samen met zijn vader gaat Loek zijn bril ophalen, hij heeft er zin in maar ziet er ook wel tegenop. Misschien zullen andere kinderen hem niet meer herkennen of misschien zal iemand hem uitlachen. Als Loek de bril opzet, weet hij niet wat hij ziet, hij ziet echt veel meer met zijn bril. Thuis ziet Loek wazig, hij denkt dat zijn bril stuk is. Gelukkig is dat niet het geval, zijn glazen zijn beslagen door de warmte binnen in huis. Zus Lila vindt de bril leuk, zij wil er ook wel een hebben.

De tekst en de illustraties

Aan de afbeelding op de voorkaft zie je direct over welk onderwerp dit boek gaat. Je ziet een jongetje met een knalblauwe bril op zijn neus en achter hem heel veel brillen in verschillende kleuren. Het woord bril in de titel is extra groot geschreven en in een andere kleur (rood) dan de rest van de titel (blauw). Op de felgroene schutbladen zijn heel veel zwarte brillen getekend. In het boek beslaan bijna alle illustraties een dubbele pagina. De illustrator heeft met plakkaatverf gewerkt in felle kleuren. Bij iedere tekening horen iets van tien tot vijftien regels tekst, de tekst staat vaak in de tekening maar wel op een witte achtergrond. De schrijfster gebruikt korten zinnen, mijn kleuter begrijpt het verhaal goed. Het verhaal begint in de verleden tijd (de voorgeschiedenis) en gaat over in de tegenwoordige tijd als Loek samen met zijn vader de bril gaat ophalen.

Een fragment uit het boek

Samen met mama ging Loek naar de ogendokter.
Met haar aanwijsstok wees ze naar het plaatje van een klok.
Maar Loek dacht dat het een zonnetje was.
En wat de dokter onderaan aanwees, herkende hij helemaal niet.
Pas toen hij vlak bij de poster met plaatjes stond, zag hij dat het een hamer was.
De dokter wist het nu ook zeker.
Loek moest een bril.
Een bril om beter te kunnen zien.

Mijn mening

Dit is een heel goed boek om een kind voor te bereiden op het dragen van een bril. Ik herken heel veel dingen, ook mijn zoon zat telkens heel dicht voor de televisie en had uiteindelijk een bril nodig. Ook bij hem in de winkel verbazing toen hij merkte hoeveel meer hij met de bril kon zien. Het dubbele gevoel is ook herkenbaar, een kind is blij dat het beter kan zien, maar tegelijkertijd is het kind bang om gepest te worden met de bril.

In het verhaal wordt stapje voor stapje uitgelegd wat een 'ogendokter' doet, waar je een bril koopt. Het is belangrijk dat een kind de bril zelf ook leuk vindt, Loek past heel veel brillen. Er wordt uitgelegd dat het goed kunnen zien van alles ook heel druk kan zijn voor je ogen, dat je aan een bril moet wennen. Het einde van het boek is leuk bedacht, Loek krijgt te maken met beslagen brillenglazen en denkt dat zijn bril stuk is. Een aanrader!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over brillenVeel mensen moeten tegenwoordig een bril aanschaffen. Ze weten niet precies welke bril het mooiste bij hun gezicht zou p…
De keuze en het onderhoud van een brilDe keuze en het onderhoud van een bril35% van de Belgische bevolking draagt een bril. Dat zijn zo'n 3675000 brillen in België. Zonnebrillen en extra monturen…
Kwaliteit en trends in zonnebrillenKwaliteit en trends in zonnebrillenDe zonnebril is in de loop der jaren van een functioneel voorwerp tot een gadget geworden. Alle modehuizen doen er aan m…
Wat doet een opticien?Wat doet een opticien?Als opticien help je mensen bij het kopen van een bril of contactlenzen en repareer je brillen. Je weet veel van het oog…
TruColor zonnebril, hoe werkt het?TruColor zonnebril, hoe werkt het?De Tru Color zonnebril is een zonnebril met een melaninefilter in de glazen. Alleen de makers van Tru Color zonnebrillen…
Bronnen en referenties
  • De dag dat... ik een bril moest (ISBN 978 90 258 51187)

Reageer op het artikel "De dag datů ik een bril moest, Tamara Bos"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Recensies…
Schrijf mee!