InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie - Ik stond laatst voor een poppenkraam, Mosterd
recensie

Boekrecensie - Ik stond laatst voor een poppenkraam, Mosterd

In dit boek vertelt een moeder over haar dochter Maria die in handen valt van een loverboy. Haar dochter zit net op de middelbare school als ze Manou tegenkomt, een loverboy die haar dochter manipuleert. Binnen de kortste keren doet Maria alles wat Manou zegt en lijkt ze geen eigen wil meer te hebben. Lucie, haar moeder, is radeloos en weet niet wat er aan de hand is.

Gegevens van het boek

  • Auteur: Lucie mosterd
  • Uitgeverij: van Gennep
  • Eerste druk: februari 2009
  • Bladzijden: 224
  • ISBN: 978 90 5515 9932

Over de auteur: Lucie mosterd

Lucie Mosterd is de moeder van Maria Mosterd. Maria Mosterd heeft al eerder haar verhaal verteld in haar boek Echte mannen eten geen kaas. Hierin beschrijft zij hoe ze in handen valt van een loverboy en wat zij allemaal voor hem moet doen en helemaal in zijn ban komt. Als vervolg op Echte mannen eten geen kaas heeft zij het boek Bindi geschreven.

Het verhaal van ik stond laatst voor een poppenkraam

Maria, de dochter van Lucie, gaat naar de middelbare school net als ieder meisje van haar leeftijd. Al op de eerste dag komt ze loverboy Manou tegen, ouder dan Maria met een eigen auto en Maria is onder de indruk. Langzaam zoekt Manou toenadering tot Maria tot ze volledig in zijn ban is.

Zij gaat zelden naar school en moet voor Manou allerlei klusjes opknappen, dit varieert van pakketjes rondbrengen met drugs/geld, met jongens naar bed, toekijken hoe hij andere jongens straft en later ook andere meisjes ronselen voor dezelfde praktijken.

Haar moeder weet niet wat er met haar aan de hand is, kan haar niet bereiken en heeft geen idee wat er allemaal echt speelt. Zij denkt dat haar dochter iedere dag op school zit. Manou komt zelfs bij Maria thuis en haar moeder vindt het een aardige jongen.

Later in het boek vertelt Lucie hoe moeilijk het is voor Maria om uit de klauwen van Manou te komen, ze is volledig gehersenspoeld. Ook bij hulpverleners kloppen ze tevergeefs aan, niemand lijkt te weten wat ze er precies mee aan moeten.

Recensie van Binkies

In het boek vertelt Lucie haar ervaringen vanaf het moment dat Maria naar de middelbare school gaat en al snel in handen valt van een loverboy. Lucie heeft lange tijd niets in de gaten merkt alleen dat er iets is maar kan Maria niet bereiken, zij laat niets los. Hoe verder je in het boek komt des te verbaasder wordt je, het is afgrijselijk als je dochter dit mee moet maken.
Om Maria uit handen van de Loverboy Manou te krijgen heeft nogal wat voeten in de aarde. Ook haar gesprekken met de diverse hulpverlenersinstanties belicht Lucie en het blijkt dat er hier aan ervaring en juiste begeleiding nogal wat te kort schiet.Het verzuimbeleid van school stelt Lucie ook aan de tand. Lucie heeft nooit gehoord dat haar dochter spijbelde terwijl ze maar zelden op school kwam.

Het is een waargebeurd, schokkend verhaal wat je zeker gelezen moet hebben als je het boek Echte mannen eten geen kaas gelezen hebt. Indrukwekken en vlot te lezen. Voor iedereen die te maken heeft met meisjes in de puberleeftijd een aanrader.
© 2009 - 2019 Binkies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Kaas in allerlei gerechten verwerktKaas in allerlei gerechten verwerktKaas is niet meer uit onze keuken weg te denken en er zijn dan ook erg veel gerechten gebaseerd op uiteenlopende soorten…
Kaasplateau, een hartig nagerechtKaasplateau, een hartig nagerechtEen kaasplateau doet het altijd goed. Neem een paar verschillende soorten kaas, toast, brood, boter, mosterd, noten en d…
Bechamelsaus: Niet alleen voor lasagneBechamelsaus: Niet alleen voor lasagneIedereen kent bechamelsaus als onderdeel van lasagne. Veel mensen denken ook dat het heel moeilijk is om te maken en nog…
Snelle Hollandse SnackschalenWeinig tijd en toch graag lekkere hapjes op tafel hebben. Met een paar handige tips is dit zo geregeld! Hieronder vind j…

Reageer op het artikel "Boekrecensie - Ik stond laatst voor een poppenkraam, Mosterd"

Infoteur: Binkies
Gepubliceerd: 28-08-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!