InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Gomorra, boekje open over Napolitaanse maffia
recensie

Gomorra, boekje open over Napolitaanse maffia

De Napolitaanse maffia, de Camorra, houdt de stad Napels al jarenlang in een ijzeren wurggreep. Middels allerlei criminele activiteiten, waaronder drugshandel, heling, afvaldump, wapen- en mensensmokkel, chantage, intimidatie en afpersing, verdient ze miljarden per jaar. De Camorra is de laatste tijd gewelddadiger dan ooit en vanwege de vele arrestaties voortdurend in het nieuws. Roberto Saviano (1979), een jonge onderzoeksjournalist, deed letterlijk een boekje open over deze beruchte bende.

Gomorra

De steden Sodom en Gomorra zijn bekend vanuit de Bijbel en staan bekend om hun verdorvenheid. De naam Sodom heeft zelfs geleid tot wat wij kennen als sodomie, ofwel verboden vormen van seks waaronder seks met dieren. Deze praktijken werden in de Bijbelse steden ten uitvoer gebracht. Mogelijk dat Saviano bij het kiezen van de titel van zijn boek deze steden in gedachten had. Gomorra is een leuke naamspeling met Comorra. Van het boek zijn wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.

Camorra

De Camorra is bijzonder actief in Napels. De criminele organisatie heeft het stadsbestuur in handen en je kunt vrijwel geen pand binnenlopen, dat niet op de een of andere manier met de Camorra in verbintenis staat. Ofwel is het door de Camorra gebouwd, ofwel halen ze er hun beschermgeld. Tevens bestaat altijd de kans dat tegenstanders zich in de fundering ervan bevinden. Met andere woorden; de Camorra is aanwezig, ijzersterk en meedogenloos. In zijn boek somt Roberto Saviano de ene na de andere misdaad op. Daarbij schuwt hij het niet om de betrokken personen met naam en toenaam te noemen. Geen wonder dat het uitkomen van het boek in 2006 gepaard ging aan bijzonder veel commotie. Het heeft er onder meer toe geleid dat Roberto Saviano direct onder moest duiken en nu nog steeds onder continue politiebescherming leeft.

Film

In 2008 werd het boek Gomorra verfilmd, met gelijknamige titel, door Matteo Garrone. De film doet somber aan en laat een duidelijk beeld zien van de Napolitaanse maffia, aan de hand van meerdere verhaallijnen, waaronder die van twee jongens die geïnspireerd door de bekende gangsterfilm Scarface zelf hoog op willen klimmen in de Camorra. Ook wordt de verhaallijn gevolgd van een kledingmaker, die op eigen wijze met de maffia te maken krijgt, wanneer hij in zee gaat met de concurrent. De film won diverse filmprijzen. Tevens kwam de film in opspraak, toen bleek dat acteurs betrokken waren bij de Camorra, en later werden opgepakt. De film werd in Napels opgenomen, om een zo realistisch mogelijk beeld te scheppen.

Roberto Saviano

Roberto Saviano was 27 toen hij het boek schreef, maar heeft intussen aardig te lijden gehad onder de gevolgen. In verschillende interviews heeft hij aangegeven dat hij op deze manier niet wilt leven, ondergedoken en weggestopt. Hij wilt de openbaarheid in, zijn familie op kunnen zoeken en een normaal leven kunnen leiden. Het is echter nog maar de vraag of dat ooit kan gebeuren. Voorheen schreef Saviano als journalist voor La Repubblica, een bekende krant uit Rome.

Recensies

De recensies van het boek zijn over het algemeen lovend. Het boek wordt omschreven als realistisch, onthullend en onthutsend. Kritische lezers geven onder meer aan dat het boek ingewikkeld en langdradig is, dankzij een overschot aan personages en verhaallijnen, teveel namen en situaties. Al met al is het boek in geslagen als een bom.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gomorra, boekje open over Napolitaanse maffia"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 16-06-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!