recensie

Boekrecensie: Het Amerika van president Obama - Willem Lust

Het boek 'Het Amerika van president Obama' geeft de belevenissen weer van correspondent Willem Lust terwijl hij de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen volgt. Lust schetst, vanuit zijn nuchtere Nederlandse perspectief, de waanzinnige taferelen die zich voordoen tijdens de Amerikaanse (voor)verkiezingen. Wat volgt zijn verrassende, sensationele, maar vooral leuke anekdotes over Barack Obama, Hillary Clinton, Sarah Palin en John McCain. Naast de humoristische toon die Lust in zijn gehele boek weet te brengen, geeft het ook een zeer interessante blik achter de schermen bij de Amerikaanse voorverkiezingen.

Gegevens

  • Titel: Het Amerika van president Obama
  • Auteur: Willem Lust
  • Uitgeverij: Conserve
  • Jaar: 2008
  • ISBN: 90 5429 266 1

Auteur

Willem Lust is een Nederlands journalist die zijn carrière is begonnen bij het Financieel Dagblad. In 1983 begon hij bij het NOS-Journaal, in 1999 vertrok hij naar RTL Nieuws en vanaf 1999 werkt hij voor Nova waar zijn werkterrein Noord-, Midden- en Zuid-Amerika is. Tegenwoordig is hij politiek, financieel en economisch verslaggever bij Nieuwsuur.

Inhoud

Het Amerika van president Obama begint in de zomer van 2007, wanneer Lust en collega's voor het eerst Barack Obama in levende lijve zien. Dan is Obama nog één van de vele Democratische kandidaten, maar Hillary Clinton is de torenhoge favoriet om de Democratische partij te vertegenwoordigen. Wat volgt is een avontuur waarbij de schrijver je meeneemt naar de grote en kleine staten binnen de V.S. Al doende zien we kiessystemen in verschillende staten (waarbij sommige systemen geschikter zijn voor de verkiezing van klasse-president dan voor de mogelijke president van de V.S.), de beloftes die politici maken en breken, de macht van de media en bovenal krijgen we een beeld van de verschillende kandidaten (en de vele karikaturen die er rond lopen).

Na de voorverkiezing van Obama als de kandidaat van de Democratische partij wordt hij verder gevolgd tot 4 november 2008, wanneer hij John McCain verslaat in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Willem Lust analyseert de strategie van zowel de Democraten en de Republikeinen en weet duidelijk uit te leggen wat de sterke en zwakke punten van beide campagnes zijn,

Oordeel

Het boek is een aaneenschakeling van anekdotes die vlot en vol met humor worden beschreven. Elke belevenis wordt in een apart hoofdstuk van slechts enkele bladzijden beschreven. Dit houdt de vaart in het boek en als lezer heb je continu de neiging om nog één laatste hoofdstukje te lezen voordat je het boek weglegt.

Deze heerlijke blik in de absurde wereld van de Amerikaanse verkiezingen wordt nooit belerend of saai, maar is erg informatief voor de lezer die geïnteresseerd is in buitenlandse politiek. Lust geeft vanuit zijn eigen belevingswereld deskundig commentaar op de beweegredenen van kandidaten. Hij is hierbij niet altijd objectief (zo is het duidelijk dat Lust geen fan van Hillary Clinton en Sarah Palin is), maar hij blijft kritisch. Zo wordt ook duidelijk dat Obama heeft moeten snoeien in zijn principes om tot president verkozen te worden.

Al met al is dit een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de Amerikaanse verkiezingen. De humorvolle anekdotes zorgen voor een plezierige ervaring en de duidelijke expertise waarmee situaties worden omschreven maken het een informatief boek.
© 2014 - 2020 Alexjef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het Amerika van president Obama - Willem Lust"

Infoteur: Alexjef
Gepubliceerd: Februari 2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!