InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf een kerstkrans maken

Zelf een kerstkrans maken

Zelf een kerstkrans maken Met de kerstdagen hebben veel mensen een kerstkrans in huis hangen. Deze kun je kopen in de meeste tuincentra, maar het is ook erg leuk om zo'n krans zelf te maken. Daarom hier enkele tips om dat te doen. Maak er een leuke middag/avond van met vrienden en kennissen!

Het zelf maken van een kerstkrans

Voor je begint met het maken van een kerstkrans moet je weten dat het tijd kost om een mooie krans te maken. Je moet er echt een middag of avond voor uittrekken. Maar het eindresultaat mag er dan ook zijn! Bovendien is het maken van een kerstkrans een eeuwenoude traditie die je op deze manier in ere hersteld.

Welk groen gebruik je?

Voor een kerstkrans gebruik je vaak verschillende soorten groen. Het mooiste is dat je takken kiest die ook echt heel verschillend zijn in vorm en kleur. Hierbij kun je bijvoorbeeld aan de volgende takken denken;

  • Hulst,
  • Maretak,
  • Klimop,
  • Laurier,
  • Rozemarijn,
  • Rijm,
  • Takjes van buksus,
  • Takjes liguster.

Kies stevige takken met veel blad, dat er helder en glanzend uitziet. Neem takken die niet lang geleden zijn afgesneden en in water staan, dan heb je kans dat je krans snel verlebberd is. Als je met takken thuiskomt, zet het ondereind van de takken dan direct diep in het water en was de blaadjes ook voorzichtig af.

Verdere benodigde materialen

Om een mooie kerstkrans te maken heb je de volgende materialen nodig;

  • Verscheidene rolletjes binddraad (bij voorkeur groen ijzerdraad in verschillende diktes),
  • Snoeischaar,
  • Eventueel rubberhandschoenen,
  • Knijptang voor het ijzerdraad,
  • Een basisvorm.

En dan... aan de slag!

Vorm eerst een basisvorm van dik ijzerdraad, dit is als het ware je 'leidraad' voor het maken van een mooie krans. Bind rondom deze basisvorm stevige plukken mos of gelijkmatig verdeeld stro, om de krans wat meer volume te geven. Maak het wat vochtig, dan blijft het groen dat er op verwerkt wordt langer vers. Zorg er voor dat de basiskrans een doorsnee heeft van 5 centimeter.

Snijd nu takjes van 10 á 16 centimeter en maak deze vast op je krans met dunner ijzerdraad op de basiskrans. Versier zo de hele krans. Je kunt er ook andere versierseltjes aan vastmaken, zoals rood lint, denneappeltjes, walnoten of kleine kerstballetjes. Maak dit alles vast met het dunne ijzerdraad. Laat je fantasie de vrije loop!

Veel mensen vinden het erg leuk zo'n krans kado te krijgen, dus als je het leuk vindt en je hebt tijd maak er dan gelijk een heleboel en geef ze weg!
© 2007 - 2014 Lobke, gepubliceerd in Hobby (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een deurkrans makenEen deurkrans makenZorg voor sfeer in de donkere wintermaanden en maak een mooie krans voor op de deur. Gebruik hiervoor verschillende soor…
Kerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstKerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstHoe kun je een Kerstkrans zelf maken en waarom wordt een Kerst-krans aan de deur gehangen? Wat is de herkomst van deze t…
Kerst in je kamerKerst in je kamerDe leukste periode van het jaar moet toch wel kerst zijn. De feestdag die al honderden jaren gevierd wordt en tot op de…
Informatie AdventkransDit artikel bevat antwoorden op een paar vragen over de adventkrans, de oorsprong en de betekenis ervan.
Kerstsymbolen en wat ze betekenenKerstsymbolen en wat ze betekenenKerstmis heeft een religieuze grondslag. Tijdens de Kerst herdenken we de geboorte van Christus. Dat Kerstmis een christ…

Reageer op het artikel "Zelf een kerstkrans maken"

Reactie

Caroline, 14-11-2009 11:38 #1
Ik vond het heel leuk om de krans te maken. Ik woon in het buiteland (warm land) en hier is het moeilijk om aan groen te komen, maar het is me geluk. Bedankt.

Infoteur: Lobke
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!