InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!

Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!

Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking! Een stripfiguur zijn heeft zo zijn voordelen: ondanks de vele jaren verander je geen haar. Ook voor Suske en Wiske is dit het geval. Zelfs na 70 jaar zien ze er nog steeds even jong uit! Hun geestelijke vader Willy Vandersteen mag dan al zo'n 25 jaar dood zijn, zijn werk wordt vlijtig verder gezet door Studio Vandersteen in Kalmthout. Om de mijlpaal te vieren, worden er in 2015 tal van activiteiten georganiseerd. Iedereen kent ze, het olijke duo Suske en Wiske. Suske met de zwarte jeansbroek, de bruine schoenen, het rode t-shirt en de zwarte haren. Wiske met haar wit jurkje met het rode randje, de witte sokjes en sloefjes, het blonde haar, het rode strikje en de onafscheidelijke pop met het rode jurkje en het stoppelhaar, met de vreemde naam Schanulleke. De strips werden in meer dan 20 talen vertaald en het duo kreeg in de verschillende talen een andere naam. Een aantal strips werden ook in een streektaal vertaald, onder andere in het Limburgs en in het Drents.

19 december 2015: 70 jaar!

Op 19 december 2015 zal het 70 jaar geleden zijn dat het eerste verhaal van Willy Vandersteen over Suske en Wiske verscheen. Dit verhaal "Op het eiland Amoras" verscheen eerst dagelijks in de krant. Voor alle duidelijkheid, het zijn niet Suske en Wiske die 70 worden, het is vooral de stripreeks die al zo lang meegaat. De ingrediënten voor de strips zijn vriendschap, trouw, humor, spanning en moed. Suske en Wiske zijn twee gewone kinderen, die een beetje worden geholpen door onder andere beresterke vriend Jerom en de teletijdmachine van professor Barabas. Jerom verslaat alle vijanden en de teletijdmachine kan hen naar verleden en toekomst flitsen. Op die manier werden ze geregeld uit hachelijke situaties gered. In 2010, om 65 jaar Suske en Wiske te vieren werd er een nieuw album uitgegeven en werd de Seefhoek van tekenaar Willy Vandersteen extra in de kijker geplaatst. In 2013 zou Willy Vandersteen trouwens 100 jaar zijn geworden en ook dat werd met veel sier gevierd. Ook in 2015, om 70 jaar Suske en Wiske te vieren, worden er heel wat activiteiten georganiseerd.

Het jubileumalbum van 2010: De Stuivende Stad

In 2010 werd speciaal voor de vijfenzestigste verjaardag een strip uitgegeven. De jubileumstrip "De Stuivende Stad" draagt het nummer 311. In deze strip valt een steen uit het Himalayagebergte op de Grote Markt van Antwerpen. Dit gegeven is gebaseerd op een waargebeurd feit. Daarna wordt het pure fictie. De Zwarte Madam en Lange Wapper haasten zich naar de Sinjorenstad. De steen interesseert hen bijzonder. Ook Sus Antigoon is van de partij. Als locaties voor het verhaal werd gekozen voor het Steen, de Boerentoren, de Kathedraal, Linkeroever en het Museum Mayer van den Bergh. Er komen flink wat Antwerpse personages, uitdrukkingen en woorden in de strip voor. Kortom, een must voor elke Antwerpenaar of fan van Antwerpen. De strip is eveneens verkrijgbaar als hoorspel of luisterstrip op cd, met Sien Eggers als Tante Sidonie. Ook zijn er mobiele applicaties van gemaakt, waardoor het verhaal ook te lezen en te horen is op iPhone, iPodTouch of iPad. Dit is vrij uniek en op die manier wil men kinderen die niet graag lezen ook in contact brengen met de verhalen van Suske en Wiske.

De Seefhoek

Willy Vandersteen werd geboren op het Stuivenbergplein en groeide op in de wijk Seefhoek. Hij was de zoon van een beeldhouwer / ornamentmaker. Als kind al hield Vandersteen enorm van verhaaltjes verzinnen en tekenen. Toen hij in een Amerikaans magazine een artikel las over strips was hij helemaal verkocht. Op een stoeptegel van de August Sniedersstraat tekende Willy voor de eerste maal de personages Suske en Wiske. In 2010 heeft men in de wijk Seefhoek een wandeling uitgestippeld onder de naam "Seefhoek vooruit!" In de eerste strip "Op het eiland Amoras" was de strijdkreet van Suske "Antigoon Vooruit!". Deze kreet was gebaseerd op een slogan uit de Seefhoek, "Seefhoek vooruit!", die nu dus wordt gebruikt als naam voor de wandeling. In Nederland werd de kreet in de jaren '50 "Jordaan Vooruit!". In de strip "De 7 schaken" werd de wijk Seefhoek ook al ten tonele gevoerd. De wandeling door de Seefhoek werd uitgestippeld op basis van de tekeningen van de strip en leidt langs acht verschillende plekken, waaronder de Veldstraat, het Schijnpoort, Burgerwelzijn en de Halenstraat. De tekeningen uit de strip "De 7 schaken" werden vergroot en tegen de muren en de gevels opgehangen. De wandelbrochure kan u ophalen in Bibliotheek Permeke. Willy Vandersteen heeft in de Seefhoek trouwens ook zijn eigen plein. Via de Handelsteeg komt u op het Willy Vandersteenplein. De Seefhoek is een buurt in het Noorden van Antwerpen met een tamelijk negatief imago. Drugs, geweld en agressie zouden hier welig tieren. Het Antwerpse stadsbestuur doet er alles aan om het imago van deze buurt op te poetsen door tal van initiatieven. Een afbeelding van de cover van de strip "Op het eiland Amoras" vindt u terug op de muur van de Korte Ridderstraat nummer 8. Tot begin 2011 reed er in de binnenstad van Antwerpen ook een speciale Suske en Wiske-tram rond.

Akkefietjes

Januari 2011: Studio Vandersteen wil het Vlaams Belang aanklagen. Zij gebruikten op een Partijcongres de cover van het album "De Wilde Weldoener". Ze beelden hierop de Gentse burgemeester af, die kwistig met geld strooit naar donkere mannetjes, onder het verbaasde oog van Suske en Wiske. Studio Vandersteen wil niet vereenzelvigd worden met politieke ideeën en opinies. Reeds eerder werd het album "De Poenschepper" ook al eens gebruikt om wantoestanden aan te klagen. Zelf kwam Willy Vandersteen zo'n vijf jaar geleden ook in opspraak omdat hij onder het pseudoniem "Kaproen" antisemitische en nazistische prenten zou hebben gemaakt ten tijde van WO II. Hij ontkende lange tijd, maar toen er betalingsbewijzen van een bepaalde krant aan hem werden teruggevonden, kon hij niet meer ontkennen. Hij verdedigde zichzelf door te zeggen dat het was om zijn kinderen te kunnen voeden in oorlogstijd.

2015: 70 jaar Suske en Wiske

In 2015 wordt de stripreeks dus 70 jaar. Naast de gekende Suske en Wiske reeks bestaat nu ook de Amorasreeks. Suske en Wiske zijn hierin groot geworden en beleven volwassenere avonturen met meer geweld en bloot. Deze reeks richt zich meer op tieners en volwassenen. Om de mijlpaal van 70 jaar te vieren geeft de krant Het Laatste Nieuws 70 Suske en Wiske albums uit. Zij zullen 70 dagen lang bij de krant te koop zijn voor nog geen twee euro 't stuk. Een collectorsitem. Hiermee wordt het startschot gegeven voor een resem activiteiten rond de twee deugnieten en hun trouwe vrienden Lambik, Tante Sidonie, Jerom en Professor Barabas.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth / Pixabay
  • Radio 2 - 11 januari 2011
  • GVA - 9 december 2010
  • Zondag - 21/11/2010
  • Nieuwsblad
  • Noordlink.wordpress.com
  • HLN 15.06.2015

Reageer op het artikel "Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!