InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Suske en Wiske: van 1945 tot 2016

Suske en Wiske: van 1945 tot 2016

Suske en Wiske: van 1945 tot 2016 Suske & Wiske; de serie, bedacht door Willy Vandersteen, is een van de bekendste strips in Vlaanderen. Tussen 1945 en 2016 zijn er maar liefst 333 albums uitgebracht, en op 12 juni 2016 kwam nummer 334 uit. Dit is niet alleen een indrukwekkend aantal, maar daarmee is het ook de langstlopende strip van de Benelux. Het verhaal over de twee vrienden kent voorlopig nog geen eind.

Geschiedenis

Willy Vandersteen publiceerde zijn eerste verhaal in 1945, in de Vlaamse krant De Nieuwe Standaard. Tot zijn ongenoegen had de redacteur de naam veranderd in Rikki en Wiske. Dit werd met het volgende verhaal aangepast tot het vertrouwde Suske en Wiske. De verhalen werden snel populair door de humor en actualiteit die Vandersteen in zijn verhalen verwerkte. Dit laatste verdween echter al gauw, toen hij vanaf 1947 albumversies van Suske en Wiske uitbracht. Je kan je wel voorstellen dat actualiteiten in de krant goed werken, maar toch snel dateren in de albumversies.

Studio Vandersteen

Net als Asterix bereikte Suske en Wiske het grote publiek in het Franstalige weekblad Tintin en de Nederlandse tegenhanger Kuifje. Van 1948 tot 1959 bracht Vandersteen acht verhalen uit in Tintin. Met het groeiende succes richtte Vandersteen in 1959 Studio Vandersteen op om zijn eigen medewerkers aan te nemen. In 1968 gaf hij het stokje, om de Suske en Wiske te schrijven, over aan Paul Geerts. Vandersteen was zelf namelijk ook nog druk bezig met series als De Rode Ridder en Bessy.

Overlijden Vandersteen

In 1990 overleed Willy Vandersteen. In ere van hem staat zijn naam tot de dag van vandaag nog op elk Suske en Wiske-album. Hij had in zijn testament toestemming gegeven om de serie voort te zetten, echter op een paar voorwaarden. Voorwaarden zoals: 'er mogen geen hoofdpersonen bijkomen of verdwijnen' en 'er komt geen seks in voor'. Paul Geerts schreef de Suske en Wiske nog tot 2001. Marc Verhaegen nam het toen over tot 2005. En vanaf dat moment werd de strip geschreven o.l.v. Peter van Gucht en getekend o.l.v. Luc Morjeau.

Invulling

Thema's

De eerste albums van Suske en Wiske gingen met name over de volksverhalen in België. Het album Het Spaanse Spook gaat zo over de Spaanse bezetting in België en De Stalen Bloempot over de bouw van de kathedraal in Antwerpen. Toen de strip eenmaal doorbrak in Nederland, verschoof het karakter van de strip ook wat meer in de richting van de Nederlandse folklore.

Waar Suske en Wiske veel cliché grappen had toen Vandersteen het schrijven van de strip uit handen had gegeven, werd de comic sinds de jaren 70 wel serieuzer. Het betrok maatschappelijke en sociale kwesties in de verhalen. Kwesties als de milieuproblematiek en de groeiende generatiekloof. Toch krijgen de auteurs na Vandersteen vaak de kritiek dat ze niet de genialiteit, humor en verbeelding hadden als Vandersteen.

Taal

Suske en Wiske is van origine een Vlaamse strip, dus in het begin was het vooral Antwerps dialect dat werd gebruikt. Naarmate de strip ook groter werd in Nederland werd dit logischerwijs aangepast naar Standaardnederlands. Wat niet is veranderd aan de strip zijn de titels. De strips van Suske en Wiske waren en zijn nog steeds vaak te herkennen aan de allitererende koppen. Meestal in de volgorde van een bijvoeglijk naamwoord met een zelfstandig naamwoord. Hoewel minder frequent dan voorheen, het allitereren van de titels gebeurt nog steeds. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • De wilde weldoener
  • De sissende sampan
  • De raap van Rubens
  • Het verloren verleden

Personages

N.B.: Suske en Wiske zijn geen broer en zus, hoewel dat vaak gedacht wordt.
  • Suske: is dapper en trouw aan Wiske als ze weer in de problemen zit. Hij is goed te herkennen aan zijn rode shirt, zwarte broek en zijn kuif.
  • Wiske: is slim, eigenwijs, ijdel, emotioneel en jaloers, vooral als ze Suske met een ander ziet. Ze is goed te herkennen aan haar witte jurk en een rode strik in haar haar. En haar pop, Schanulleke, is altijd aan haar zijde.
  • Sidonia: is de tante van Wiske en uit soms openlijk haar liefde voor Lambik. Is vaak zenuwachtig en is goed te herkennen aan haar slanke postuur.
  • Lambik: is vriend van Suske, Wiske en Sidonia. Hij is de domme, onhandige en koppige van het stel, wat voor geestige momenten zorgt in de strip. Hij is goed te herkennen aan zijn zwarte broek, witte overhemd, zwarte vlinderstrik zijn ene spriet haar op zijn kale hoofd.
  • Jerom: is vriend van de familie, net zoals Lambik. Hij is beresterk en redt de anderen ook vaak uit penibele situaties. Daar tegenover staat dat hij niet de wijste is en dat is te merken aan zijn telegramstijl-achtige manier van spreken.
  • Professor Barabas: is de chaotische professor met als bekendste uitvinding de teletijdmachine. Dit zorgt altijd voor de interessante verhalen als de personages afreizen naar een geheel ander tijdperk.

Albums

Door de vele albums kan het moeilijk zijn een overzicht te houden. Hieronder een uiteenzetting van de verschillende uitgaves:

Rode Reeks

  • 1946-1959: Vlaams ongekleurde reeks (0-35)
  • 1953-1959: Nederlandse ongekleurde reeks (1-23)¹
  • 1959-1964: Vlaamse twee kleuren reeks (36-50)
  • 1959-1964: Nederlandse twee kleuren reeks (24-39)¹
  • 1964-1966: Gelijkvormige twee kleuren reeks (51-66)²
  • 1967-heden: Nederlandse vier kleuren reeks (67-335)

¹ Telling komt niet overeen met Vlaamse versie. Dit zijn tekstuele bewerkingen van de eerdere Vlaamse albums.
² Vlaamse en Nederlandse versies samen uitgebracht.

Blauwe Reeks

De verhalen die oorspronkelijk zijn uitgegeven in het weekblad Tintin/Kuifje zijn later met blauwe cover uitgegeven:
  • 1952: Het Spaanse spook
  • 1952: De bronzen sleutel
  • 1953: De Tartaarse helm
  • 1954: De schat van Beersel
  • 1955: Het geheim der gladiatoren
  • 1956: De gezanten van Mars
  • 1957: De groene splinter
  • 1959: Het gouden paard
© 2016 - 2017 Urrim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Willy VandersteenWilly VandersteenWilly Vandersteen is een Vlaamse striptekenaar die wereldberoemd is geworden met de avonturen van Suske en Wiske. Maar S…
Suske en Wiske  de dood van WiskeSuske en Wiske de dood van WiskeSuske en Wiske hebben een hele serie stripalbums met hun namen in de titel. In mei 2013 zien ze er opeens heel anders ui…
De strip Suske en WiskeDe strip Suske en WiskeSuske en Wiske is de populairste strip van Vlaanderen. In 2009 werd er zelfs een animatiefilm gemaakt naar het verhaal v…
Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!Suske en Wiske: na 70 jaar nog steeds alive and kicking!Een stripfiguur zijn heeft zo zijn voordelen: ondanks de vele jaren verander je geen haar. Ook voor Suske en Wiske is di…
Veldrit Kalmthout 2013 - deelnemers, programma, tvOp zondag 15 december 2013 wordt in Kalmthout de 23e editie verreden van de Vlaamse Industrieprijs Bosduin. Dit is een i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michiel1972, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Suske_en_Wiske
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Spike_and_Suzy
  • http://suskeenwiske.ophetwww.net/
  • https://www.lambiek.net/artists/v/vandersteen.htm

Reageer op het artikel "Suske en Wiske: van 1945 tot 2016"

Infoteur: Urrim
Gepubliceerd: 19-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!