InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Spelletjes met sneeuw en ijs

Spelletjes met sneeuw en ijs

Spelletjes met sneeuw en ijs In de winter kan het al eens gebeuren dat het sneeuwt en ijzelt. Iedere keer weer dolle pret voor de kinderen en als het in het weekend is, ook voor de volwassenen. Sneeuw heeft een vreemde aantrekkingskracht op mensen. Het is vlekkeloos wit wanneer het pas gevallen is, het is zacht, het is mooi en je kan er van alles mee. Maar welke spelletjes kan je nu juist allemaal spelen in de sneeuw en met ijs?

Sneeuw en ijs

Het gebeurt niet heel vaak bij ons maar wanneer het sneeuwt, is het altijd dolle pret. Kinderen kunnen niet wachten om naar buiten te gaan en te spelen met deze vreemde, witte materie. Ook wanneer het gevroren heeft, valt er buiten heel wat te beleven. Warm ingeduffeld, met een muts over de oren, dikke laarzen aan de voeten en wanten aan de handen kan je wel een paar uur buiten vertoeven zonder zelf een ijsmannetje te worden. Toch even opletten: wanneer de lippen wit of nog erger, blauw worden, is het hoog tijd om te stoppen met spelen en naar binnen te gaan. Ook binnen moet je opletten. Ga niet onmiddellijk dicht bij een warmtebron staan of onder een hete douche. Je lichaam moet langzaam terug wennen aan de warmte. Een warm kopje thee, koffie, soep of chocolademelk zal ook de innerlijke mens terug op temperatuur doen komen.

Spelen in sneeuw en ijs

Wat kan je zo allemaal doen in de sneeuw?

Het klassieke sneeuwballengevecht

Een echte klassieker is natuurlijk het sneeuwballengevecht. Dit kan op verschillende manieren. Je kan zo maar beginnen gooien naar iedereen. Lachen geblazen, maar dit gevecht zal maar van korte duur zijn. Of je kan georganiseerd te werk gaan. Deel de deelnemers in in twee groepen. Ga nu aan de slag gedurende tien minuten om sneeuwballen te maken. Stapel ze op elkaar. Hoe sneller je werkt, hoe meer je er hebt natuurlijk. Bij het startsein mag er dan gegooid worden. Wie raakt er zo veel mogelijk tegenstanders? De ploeg die de meeste mensen heeft geraakt, wint. Een andere mogelijkheid is om er een soort paintballgevecht van te maken. Je maakt kleine sneeuwballen en steekt ze in een plastic zak. De deelnemers verbergen zich nu in een park of een bos. Bij het startsein moet je nu op zoek naar je tegenstanders en trachten er zo veel mogelijk te raken. Nog meer fun!

Sleeën

Ligt er genoeg sneeuw, dan kan er natuurlijk gesleed worden. De sneeuw mag dan wel niet te zacht zijn, want dan gaat de slee niet vooruit. Sleeën kan individueel op een berg of tegen elkaar. Je kan twee ploegen maken. De leden van elke ploeg gaan nu tegen elkaar racen. Bij het startsein vertrekken ze. Wie is er het eerst beneden? Heb je een grote groep, dan kunnen diegenen die naar beneden gesleed zijn, zo snel mogelijk de slee terug naar boven brengen, zodanig dat de volgende naar beneden kan. Zo ga je door tot alle leden van de ploeg naar beneden zijn gegaan. Welke ploeg is eerst klaar? Je kan ook extra proeven inlassen bij het naar beneden gaan. Denk bijvoorbeeld aan slalommen tussen bepaalde bomen, vooraf klaargezette vlaggen meenemen of lintjes van takken trekken. Wie de meeste proeven heeft volbracht en dan nog eerst aankomt, is gewonnen.

Met de kinderen op de slee kan je natuurlijk ook een mooie wandeling maken. Te voet zijn ze meestal niet geneigd om mee te gaan wandelen, maar als ze op de slee mogen zitten, dan zijn ze wel van de partij. Las regelmatig een speelmoment in, zodanig dat de kinderen het niet te koud krijgen.

Heb je een of meer grote honden, dan kan je eens testen of ze het leuk vinden om de slee te trekken. Zien ze het zitten, dan kan je de hond(en) een stukje laten trekken. Gieren, want ze zullen niet steeds gaan naar waar jij wil!

Sneeuwman maken

Wanneer er meerdere dagen na elkaar sneeuw en kou zijn aangekondigd, kan je een heel mooie sneeuwman maken. Hiervoor vul je een kleine, oude strandemmer met water en je laat hem een nachtje buiten staan in de vrieskou. 's Anderendaags maak je je sneeuwman. Een grote bol voor het lichaam, een kleinere voor het hoofd. Een bezem aan de ene kant, plastic dopjes in mooie kleuren van flessen voor de ogen in het hoofd en de knopen op het lichaam. En dan de kers op de taart! Neem je emmer met het bevroren water in. Hou hem even onder de warme kraan zodanig dat het ijs loskomt van de emmer. Eens los zet je de ijshoed op het hoofd van de sneeuwman. Is hij niet mooi?

Waarom moet een sneeuwman altijd groot zijn? Je kan ook een aantal kleine sneeuwmannen maken van zo'n 40 centimeter en ze als tuinkabouters in de tuin zetten of op een tafeltje. Je kan ze dan allemaal verschillend aankleden. Met een echte sjaal bijvoorbeeld. Ga op zoek naar ijspegels om te gebruiken in de plaats van de bezem of als neus. Een leuk zicht!

Iglo maken

Op dezelfde manier kan je een iglo maken. Hiervoor moet het natuurlijk een paar dagen na elkaar heel koud zijn. Om een iglo te maken heb je een aantal plastic ijspotten nodig. Deze vul je met water. Laat de ijspotten een nachtje staan. Met de ijsblokken die je zo bekomt, ga je je iglo opbouwen. Hoe meer ijspotten je hebt, hoe sneller je iglo zal af zijn. Vergeet geen opening voor de deur te laten! Nodig nu je vrienden uit om samen een vieruurtje te nemen in je ijspaleis! Binnen is het lekker warm!

Sneeuwengel

In verse sneeuw kan je een mooie sneeuwengel maken. Leg je op je rug in de sneeuw met je armen naast je lichaam. Maak nu vliegende bewegingen met je armen. Wanneer je terug rechtkomt, heb je een engel in de sneeuw gemaakt.

Sneeuwkristallen bestuderen

Om sneeuwkristallen te kunnen bestuderen, heb je niet veel nodig. Een zwart tekenblad en een vergrootglas. Wanneer het sneeuwt ga je buiten staan met je zwart blad. Vang hiermee sneeuwvlokjes op. Ga nu even beschut staan, maar niet binnen want daar is het te warm en zullen je sneeuwvlokken smelten. Bekijk de sneeuwvlokken met een vergrootglas en je zal de kristallen kunnen bestuderen. Je zal zien dat elke sneeuwvlok uniek is en een ander patroon heeft.

Foto's maken

Het gebeurt niet alle dagen dat het in onze contreien sneeuwt. Maak dus van de gelegenheid gebruik om mooie foto's te maken van niet alledaagse dingen. Ijspegels bijvoorbeeld, bomen met een dun laagje sneeuw op de takken, de glinstering van de zon op de sneeuw en natuurlijk de spelende kinderen of volwassenen. Sneeuw en ijs fotograferen is niet altijd eenvoudig, het vergt best wat oefening.

Skiën of langlaufen

Woon je dicht bij een skigebied, dan kan je er een dagje uit van maken of een weekend. Je kan dan gaan skiën of gaan langlaufen. Ook hier pret verzekerd!

Schaatsen

Zijn de beken, de plassen en de rivieren bevroren, dan is het tijd om de schaatsen onder te binden en een tochtje te gaan maken. Maar ook zonder schaatsen kan je al pret maken door over het ijs te roetsjen. Hoe meer je over dezelfde plek glijdt, hoe gladder die plek wordt. Maak twee banen en hou wedstrijdjes met je vrienden. Wie glijdt er het verst? Wie glijdt er het langst? Wie kan een pirouette maken? Wie kan achteruit glijden? Wie valt er het minst?

Een speurtocht in de sneeuw

In de sneeuw kan je ook een leuke speurtocht organiseren. In de verse sneeuw kan je tekens aanbrengen en dingen verstoppen. De andere groep moet dan de achtervolging inzetten, dingen vinden en opdrachten die verband houden met sneeuw en winter uitvoeren. Een speurtocht in de sneeuw : goed voor een paar uurtjes plezier en sport!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sneeuwplezier: hoe maak je de mooiste sneeuwpop?Sneeuwplezier: hoe maak je de mooiste sneeuwpop?Als de sneeuw weer valt hopen we met zín allen natuurlijk één ding: laat het niet dooien! Met sneeuw kun je ongelooflijk…
Activiteiten en spelletjes tijdens de winterActiviteiten en spelletjes tijdens de winterOp een koude winterdag zijn er genoeg spelletjes en activiteiten te doen voor kinderen. Juist in de winter gebeuren er b…
Sneeuwweetjes allerleiSneeuwweetjes allerleiWinter in het land. En met sneeuw deze keer! Maar, hoe wordt sneeuw eigenlijk gevormd? Waarom is sneeuw wit? Is sneeuw w…
Franse woordenschat: skivakanties, wintersport en sneeuwpretFranse woordenschat: skivakanties, wintersport en sneeuwpretDe droom van vele mensen: een weekje wintersport. Sneeuw, koude, ski's en natuurlijk ook après-ski. Velen kijken er een…
De vorming van neerslag, wanneer gaat het sneeuwen?De vorming van neerslag, wanneer gaat het sneeuwen?De samenleving heeft altijd belang bij de weersomstandigheden. In de zomer gaat de voorkeur uit naar zomerss zonnige dag…

Reageer op het artikel "Spelletjes met sneeuw en ijs"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 21-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Winter
Schrijf mee!