Gezelschapsspelen - Risk

Ben jij een uitmuntend strateeg of bak je er niets van als het om de baan van wereldveroveraar gaat ? Met het spel Risk kan je bewijzen wat je waard bent op strategisch gebied. Het spel lijkt een beetje moeilijk maar dat valt uiteindelijk best mee in vergelijking met andere wargames.

ALGEMENE GEGEVENS

  • Titel : Risk
  • Uitgever : Parker / Hasbro
  • Type van spel : Wargame
  • Aantal spelers : 2 tot 6
  • Speelduur : 1 uur tot verschillende uren
  • Moeilijkheidsgraad : Redelijk moeilijk
  • Jaar van uitgifte : 1959
  • Beschikbaarheid : Overal te koop

ONTSTAAN VAN HET SPEL

Het bordspel Risk werd in 1957 bedacht door Albert Lamorisse en oorspronkelijk had het eerst als titel 'Le conquette du monde'. Die oorspronkelijke uitgave is zeer zeldzaam geworden en een heus collectors item. In 1959 werd het concept van het spel verkocht aan Parker Brothers die hun versie uitbrachten. Vandaag wordt het uitgegeven door Hasbro die Parker Brothers hebben overgenomen. Ook de cd-rom versie is van Hasbro.

DOEL EN SPELREGELS

Het doel is om de wereld te veroveren,maar dat had u vast al wel door. In de eerste versie van Risk in 1959 mocht je per land maar 1 leger plaatsen. Vandaag de dag is dat anders en mag je meerdere legers per land plaatsen. In de meer dan 45 jaar dat het spel ondertussen bestaat zijn er heel wat wijzigingen geweest van de spelregels. Belangrijkste wijzigingen die werden doorgevoerd en dan vooral door Hasbro waren de introductie van de opdrachtkaarten waarbij je een bepaald scenario moet volgen,de verbinding Midden-Oosten naar Oost-Afrika & Egypte en ook de hoeveelheid beschikbare legers bij aanvang van het spel. De regels veranderen nog steeds bij elke nieuwe editie en ook veranderen ze dikwijls per land van uitgave. Reden hiervan is dat de basisregels van het spel statische strategieën stimuleert en de regels zowel officieel als door spelers zelf steeds weer worden aangepast om het spel boeiend te houden. Onderstaande regels zijn de basisregels.

Bij aanvang rolt iedere speler met 1 dobbelsteen. De speler die het hoogste gooit mag beginnen en zo gaat het verder volgens de wijzers van de klok wat betreft de andere spelers. Vervolgens worden er speelkaarten verdeeld onder de spelers waarna de spelers om beurt legers plaatsen op het territorium dat op de speelkaart staat. Als alle landen bezet zijn beginnen de spelers hun legers aan te vullen afhankelijk van het aantal legers dat ze hebben. Dit verschilt naar gelang het aantal spelers. Met zes spelers zijn dat 20 legers,met vijf 25,met vier 30 en met drie 35 legers per speler. Je kan ook met twee spelen,maar dat is helemaal niet zo spannend,en kan vooral zeer lang duren. Het meest ideaal is 4 spelers,maar met 3 spelers is ook nog te doen. Het spel wordt verder in beurten en fases gespeeld.

VERSTERKINGSFASE

Een spelersbeurt begint steeds met de versterkingsfase. Daar worden legers toegevoegd aan bepaalde landen die in het bezit zijn van de speler. Een speler krijgt bij iedere beurt extra legers afhankelijk van het aantal landen of gebieden dat hij onder controle heeft. Voor elke 3 gebieden in bezit krijgt de speler telkens één extra leger. Er worden extra legers gegeven aan de speler als die een volledig continent beheert of verschillende continenten.

  • Afrika : 3 legers
  • Australië : 2 legers
  • Azië : 7 legers
  • Europa : 5 legers
  • Noord Amerika : 5 legers
  • Zuid Amerika : 2 legers

Een speler kan ook extra legers krijgen door een set van 3 dezelfde kaarten in te leveren of een set met één kaart van ieder van de 3 types van kaarten. Die kaarten worden van andere spelers gewonnen door hun uit het spel te spelen of door het spelen van een speelronde zonder zelf uit het spel gespeeld te worden en waarbij minstens één gebied van een tegenspeler veroverd wordt. Dat laatste levert telkens één kaart op.

AANVALSFASE

Na de versterkingsfase is er de aanvalsfase. De speler mag nu een gebied aanvallen dat grenst aan één van zijn gebieden en minimaal 2 legers aanwezig heeft. Dan hebben we een veldslag om dat gebied en de uitslag van die veldslag wordt door de aanvals en verdedigingsdobbelstenen bepaald. De aanvallende speler beslist met hoeveel aanvalsdobbelstenen er gegooid wordt. De speler die aangevallen wordt moet altijd één leger meer hebben op zijn gebied dan het aantal dobbelstenen dat gegooid wordt en er mogen nooit meer dan 3 aanvalsdobbelstenen gebruikt worden. De speler die aangevallen wordt mag dan kiezen of hij één of twee verdedigingsdobbelstenen gooit. De verdedigende speler moet steeds minimaal evenveel legers in z'n gebied hebben dan het aantal verdedigingsdobbelstenen dat gebruikt wordt. Beide spelers gooien tegelijk hun gekozen aantal dobbelstenen en dan wordt het hoogste aantal ogen vergeleken. Als het hoogste aantal ogen van de verdediger gelijk of groter is dan het hoogste aantal van de aanvaller,dan verliest de aanvaller een leger. In de andere gevallen verliest de verdediger een leger. Deze procedure wordt herhaald met het tweede hoogste aantal ogen van beide spelers. Als het resultaat van een aanval zo is dat de verdediger geen legers meer heeft in het gebied dan moet de aanvaller minimaal het aantal legers in dat gebied plaatsen dan het aantal gebruikte aanvalsdobbelstenen. De aanvaller mag meerdere legers toevoegen aan dat gebied zolang er steeds één leger in het gebied blijft van waaruit de aanval begonnen is. Na elke aanval mag de aanvaller beslissen of hij nog eens datzelfde gebied wil aanvallen (indien niet veroverd),een ander gebied wil aanvallen, of wil stoppen met aanvallen van gebieden.

Als een aanvaller het laatste gebied van een verdediger kan veroveren moet deze al zijn resterende kaarten aan de aanvaller geven en ligt hij uit het spel. De aanvaller kan dan die kaarten eventueel gebruiken in de versterkingsfase bij zijn volgende speelbeurt. Een speler mag nooit meer dan 5 kaarten in zijn bezit hebben en de beslissing om kaarten in te ruilen dient steeds te gebeuren voor de speler de aanvalsfase start. Aan het einde van de speelbeurt waarbij de aanvaller minstens één gebied veroverd heeft moet hij een kaart uit de stapel trekken maar zoals gezegd mag hij nooit meer dan 5 kaarten in zijn bezit hebben. De speelbeurt is dan ten einde en de aanvalsdobbelstenen worden doorgegeven aan de volgende speler. De winnaar is diegene die alle gebieden op het spelbord veroverd heeft en dus de wereldmacht in handen heeft. Het zou me niet verbazen dat ene George W. Bush daar iedere nacht natte dromen van heeft en in z'n kantoor stiekem Risk zit te spelen.

ONLINE VERSIE

Een echte online versie van Risk bestaat niet. Wel bestaan er verschillende clonen die hetzelfde spelverloop hebben,maar met een andere naam. De meesten zijn shareware of van zo'n lage kwaliteit dat ze niet de moeite zijn om te spelen. We vonden 1 versie die wel redelijk is om te spelen en dat is Dominate. Je moet eenmalig registreren voor een account hier. Online spelen in je browser kost het wel 25$ per jaar,maar je kan ook een gratis versie downloaden (2,4MB) om op je pc te spelen. Daar kan je zowel tegen 'robots' spelen (computerspelers) als tegen andere online spelers. Er zijn veel mogelijkheden in Dominate,maar verwacht je niet aan super spectacualire graphics want daarvoor moet je de CD-rom versie van Risk kopen,die is stukken beter. Meest irriterende aan Dominate is een banner die om de paar minuten in het midden van je scherm verschijnt om te vragen of je geen geld wil doneren aan de makers. Als alternatief op de CD-rom versie is Dominate echter de enige echte aanvaardbare oplossing als je online tegen anderen wil spelen.

Klik hier om een online clone van Risk te spelen

CD/DVD-ROM VERSIE

De cd-rom versie Risk II is van Hasbro en een waar juweeltje. Schitterende graphics,leuke geluidseffecten en volledig voorzien van speech in verschillende talen,waaronder ook Nederlands. Risk II kan je ook online spelen via GameSpy Arcade al weet ik uit ondervinding dat het spel daar dikwijls vastloopt als je internetverbinding niet stabiel genoeg is. Dat mag de pret echter niet bederven,want offline spelen op de pc is minstens even leuk en zelfs verslavend op de duur. Als je het bordspel graag speelt of hebt gespeeld,moet je de cd-rom versie zeker ook eens proberen. Opgelet : Er bestaat voor pc ook een Risk Gold versie dat is een oude versie, Risk II is de meest recente en ook de beste. Er bestaat een versie voor PC,Mac en voor Playstation. Klik op de link onderaan de algemene gegevens om de cd-rom versie online aan te kopen.

WEETJES OVER RISK

  • De naam 'RISK' zijn de initialen van de kinderen van een toenmalige manager bij Parker Brothers wiens voornamen respectievelijk met R I, S en K beginnen.

Net zoals bij Monopoly en vele andere bordspelen heeft Risk ook een aantal speciale uitgaven. Enkele voorbeelden uit een veel breder gamma.
  • Castle Risk (1986, Hasbro) (een versie van Risk die zich afspeelt in de Middeleeuwen in Europa.)
  • Risk 2210 A.D. (2001, Avalon Hill) (een versie van Risk die zich afspeelt in de verre toekomst.)
  • Risk 2042 (een versie van Risk in ´modern warfare´ uitvoering dat wil zeggen M1 tanks, helikopters enz...)
  • Risk Edition Napoleon (1999, Hasbro) (een versie van Risk die zich afspeelt in het tijdperk van Napoleon met een vervolg die het Ottomaanse rijk toevoegde.)
  • Risk the Lord of the Rings (2002, Hasbro) (een versie van Risk die zich afspeelt in Middle Earth met de uitbreidingen : Lord of the Rings Expansion Set en Lord of the Rings the Trilogie Edition.)
  • Risk GodStorm (2004, Avalon Hill) (een versie van Risk gebaseerd op oude Goden en de oude aarde.)
  • Risk Star Wars : The Clone Edition (2005, Hasbro) (een versie van Risk gebaseerd op het Star Wars universum.)
© 2006 - 2020 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Steam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesSteam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesWat is Steam? Steam is een applicatie en digitaal distributie platform, waarmee je online games kunt downloaden en spele…
Online RPG (Role Playing Game)Online RPG (Role Playing Game)Een populaire hype onder zowel jongeren als ouderen is Online Role Playing Games, oftewel “MMORPG” wat staat voor Multi-…
PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?De PlayStation 5 is in aantocht, maar wanneer de opvolger van de PlayStation 4 op de markt komt is op dit moment (mei 20…
Computergames en kinderenComputergames en kinderenSinds de jaren 80 zijn ze niet meer uit de samenleving weg te denken, computergames. Het begon allemaal heel eenvoudig,…

Weerwolven van Wakkerdam kaartspelWeerwolven van Wakkerdam kaartspelWeerwolven van Wakkerdam is een leuk en verslavend kaartspel dat je met een grote groep vrienden kunt spelen. Hoe werkt…
Gezelschapsspelen: Mens Erger Je NietMens-erger-je-niet is de Nederlandse benaming voor het bordspel dat in de rest van de wereld Ludo heet.

Reageer op het artikel "Gezelschapsspelen - Risk"

Reacties

Frans, 30-11-2014 15:51 #4
Vraagje: als de aanvaller al bezig is met aanvallen, mag deze dan alsnog kaartjes inleveren voor extra legers om dan verder te gaan met aanvallen?
Gisteren hevige discussie hierover gehad. Ik vond dat dit wel mag maar mijn medespelers zeiden dat de kaarten alleen ingeleverd mogen worden voordat de eerste aanval begint.
Ben benieuwd.
Groetjes
Frans
Ps heb toch twee keer gewonnen van die eigenwijzen.

Oldboy, 28-03-2010 00:09 #3
Er staat iets niet in de regels van de nieuwe versie RISK REFRESH. Als de kaarten zijn uitgedeeld en je het hoogst aantal ogen heb gegooid. Is het de bedoeling je eerste leger met hoofdstad van eigen kleur op het bord te plaatsen. Er staat niets over het inzien van je kaarten. Mag ik wel eerst alle kaarten gaan bekijken voordat ik mijn hoofdstad plaats. Want dit is van groot belang voor het eindresultaat. Je plaatst natuurlijk geen hoofdstad in een continent met 1 man sterk. dan ben je natuurlijk zo je eigen hoofdstad kwijt. Enig idee?

Hilde, 28-10-2007 15:18 #2
Ons gezin snapt er niets van, net spel gekocht maar aan de hand van spelboekje met spelregels is het niet zo eenvoudig om met kids van 10 en 12 en non-strategische veertigers dit spel te spelen. Kan iemand ons dit spel op een dummy manier uitleggen aub? :-p

Nico Pycke, 28-07-2007 16:18 #1
Hoi, ik heb het spel RISK II op cd-rom gekocht en ik mag je wel zeggen: het spel is inderdaad SUPER! :-)
heb het spel gekocht bij standaard boekhandel voor nog geen € 10,-
zou zeggen, iedereen die van RISK houd, kopen hoor want tis echt heel tof en de graphics zijn prachtig
grtz Nico, Brugge-Belgie

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 05-12-2006
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 4
Schrijf mee!