InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het grote Pluk van de Petteflet spel

Het grote Pluk van de Petteflet spel

Het grote Pluk van de Petteflet spel Wie kent Pluk van de Petteflet niet, de eerste druk van het boek geschreven door Annie M.G. Schmidt en geïllustreerd door Fiep Westendorp verscheen in 1971. Het is een van de leukste kinderboeken van Nederland en wordt op bijna elke basisschool gelezen. Nu kunnen kinderen en hun ouders die dol zijn op de avonturen van Pluk alle avonturen zelf beleven. Het spel van Jumbo is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar, de speelduur is ongeveer een half uur en je betaalt rond de vijftien euro voor dit mooie spel.

Inhoud artikel

Het spel is verpakt in een stevige doos en bevat:

  • Een speelbord wat je in kunt klappen (uitgeklapt: 49 bij 49 centimeter)
  • Vier speelfiguren die je op opzetters plaatst in verschillende kleuren: rood-groen-blauw-geel
  • Een rode dobbelsteen
  • Een houten duif: Dollie
  • Een folder met de spelregels

Voor wie is het spel geschikt

Het is een spel voor twee tot vier spelers vanaf vier jaar. Een kind jonger dan vier jaar zal de instructies waarschijnlijk niet begrijpen, zou de opzetters in de mond kunnen steken en de speelduur van ongeveer een half uur zou te lang kunnen zijn om de aandacht vast te houden.

Er is er een jarig/doel van het spel

Je kunt de avonturen van Pluk zelf beleven, kom al eerste aan op zijn verjaardag. Je moet er wel voor zorgen dat je in bezit bent van duif Dollie. Heb je de duif niet dan moet je teruglopen over het bord en haar van een andere speler proberen af te pakken. Alleen samen met Dollie kun je het spel uitspelen en winnen.

De start

De Pluk figuurtjes loshalen uit het frame (bij het eerste gebruik) en in de opzetters plaatsen. Alle spelers kiezen een kleur (rood, groen, blauw of geel) en zetten de speelfiguurtjes op de Petteflet, hier staat in grote blauwe letters het woord Start bij. De houten duif Dollie zet je naast het speelbord. De jongste speler mag beginnen.

Het spelverloop

De speler die aan de beurt is gooit met de dobbelsteen en verplaatst het speelstuk het aantal ogen dat is gegooid. Je mag bij elkaar op een speelveld staan. Dollie speelt een belangrijke rol in het spel, als je bij een speler komt te staan die haar in bezit heeft dan pak je de duif af. De speler die in bezit is van Dollie geeft dit aan door Dollie voor zich neer te zetten naast het speelbord. Op verschillende speelvelden mag je een speler vragen om bij jou te komen staan, in deze gevallen wisselt Dollie niet van eigenaar.

De winnaar

Je bent winnaar als je als eerste op het feest aankomt, dit kan alleen als je Dollie bij je hebt. Je hoeft met je laatste worp niet precies uit te komen.

Er gelden twee regels als je op een van de laatste velden staat en je hebt Dollie niet in je bezit:

  • Gooi je precies het aantal ogen om uit te komen op het feest, dan blijf je staan en is je beurt voorbij.
  • Gooi je hoger, ga dan eerst naar het eindpunt en tel de rest van je worp terug.

De betekenis van de verschillende speelvelden

Op het speelbord vind je 67 vakjes in roze en geel. Op elf vlakjes tref je een afbeelding van Dollie de duif aan, op acht vakjes vind je tekst/een opdracht. Bij iedere opdracht staat een illustratie.
  • Dollie: pak de houten duif Dollie en zet deze voor je neer.
  • Roze vakjes: gooi nog een keer met de dobbelsteen.
  • De auto van de Stampertjes: autopech, sla de volgende beurt over zodat je Stampertjes kunt helpen.
  • De Lispeltuut: de Lispeltuut helpt je de kortste weg te vinden, in deze beurt mag je over het pad verder lopen tot op het gele speelveld.
  • De Heen- en Weerwolf: als je op dit speelveld komt mag de Heen- en Weerwolf je overzetten naar de andere kant. Je komt dan uit op het speelveld met dezelfde opdracht, maar die geldt niet nog een keer. Nodig een van de andere spelers uit om met je mee te varen.
  • De Hasselbramen: vraag een van de medespelers om bij jou op het vakje te komen staan om samen de bramen te plukken.
  • De kluizenaar: De kluizenaar is met vakantie, via een pad met pijltjes moet je naar meneer Pen om raad te vragen, dit is het gele speelveld met Dollie.
  • Hinkelen: nodig een andere speler uit om bij jou op het vakje te komen, samen hinkelen is veel leuker.
  • De Krullevaar: de Krullevaar is gevangen genomen, ga over het pad terug naar het gele speelveld en probeer hem te redden.

Voordelen

  • Kleuren herkennen, iedere speler heeft een eigen kleur (de staander/opzetter)
  • De motoriek wordt ontwikkeld, het kind moet het speelfiguur verplaatsen
  • Kinderen leren op hun beurt te moeten wachten
  • Merken dat verliezen een ander gevoel heeft dan winnen
  • Een leuk spel om samen te spelen: het versterkt de band tussen ouder en kind
  • Prachtige illustraties
  • Het spel is gemaakt van stevig materiaal, zowel het speelbord als de speelfiguren

Nadeel

Je moet kunnen lezen om dit spel te kunnen spelen, tenzij een kind het spel al vaak heeft gespeeld dan zal het de opdrachten uit het hoofd kennen.

Mijn mening over dit spel

Heb je het boek in bezit dan is het extra leuk om dit spel te spelen. Pluk rijdt op zijn rode kraanwagen door het spel en ontmoet zijn vrienden: de Stampertjes, de Lispeltuut. Verder helpt hij de Heen- en Weerwolf, plukt Hasselbramen en redt de Krullevaar. Het spel blijft spannend tot het einde omdat je zonder Dollie niet kunt winnen, het is grappig die strijd om de duif. Je betaalt ongeveer 15 euro voor dit spel en dat is het zeker waard.
Gerelateerde artikelen
Annie M. G. SchmidtAnnie M. G. SchmidtAnnie M. G. Schmidt was een vrouw die met haar werk een grote en belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse…
Fiep Westendorp (1916 - 2004)Iedereen in Nederland kent de karakteristieke Jip en Janneke-figuurtjes. Niet alleen uit de boeken, maar ook van de beke…
Annie M.G. Schmidt: Wie was deze vrouw?Annie M.G. Schmidt: Wie was deze vrouw?Ze was een domineesdochter, schreef gedichten, boeken voor kinderen, columns, teksten voor radioseries, teksten voor mus…
Jip en Janneke: geschiedenis, karakters en taalJip en Janneke, twee bekende figuren uit de Nederlandse kinderboekenhistorie. Jip en Janneke zijn twee buurkinderen die…
Moderne Tijd: belangrijke personen en gebeurtenissenModerne Tijd: belangrijke personen en gebeurtenissenMet de Moderne Tijd wordt de periode vanaf 1850 na Christus bedoeld. Omstreeks 1850 kende onze geschiedenis een aantal b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Informatie op doos en gebruiksaanwijzing/spelregels

Reageer op het artikel "Het grote Pluk van de Petteflet spel"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!